Meillä näin: Kuusi syytä hyväksyä ehkäisy


Kolmen lapsen vl-äiti, joka toimii rauhanyhdistyksellä Pohjois-Suomessa myös pyhäkoulun opettajana, kertoo, että hän on puolisonsa kanssa päättänyt käyttää ehkäisyä rajoittaakseen perheen kasvua. Hän tarkastelee kirjoituksessaan ehkäisyn synnillistämiseen liittyviä ongelmia hengelliseltä ja kristinopilliselta kannalta. Näden  näkökohtien lisäksi  ehkäisyyn päätymiseen on heidän tapauksessaan johtanut myös perheen tilanne. ”Tärkein syy ratkaisuille oli yhden lapsen vakava sairastuminen, mikä vei voimat. Olemme vähän vanhemmalla iällä avioituneet, joten ehkä ikäkin toi rohkeutta omiin päätelmiin.”

Kuusi syytä hyväksyä ehkäisy

”Olen kolmen lapsen vl-äiti Pohjois-Suomesta, ja meillä tämä ehkäisyasia tuli ajankohtaiseksi pari vuotta sitten. Hyväksyn ehkäisyn mm. seuraavista syistä:

- Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, joka kieltäisi ehkäisyn. Jos se olisi Jumalan mielestä syntiä, hän olisi kirjoituttanut sen esim. kymmeneen käskyyn. Esim. keskeytetty yhdyntä oli jo tuolloin mahdollinen. Jeesuskaan ei puhu ehkäisemisestä mitään.

- Olen aina hyväksynyt ehkäisemisen terveydellisistä syistä, kuten valtaosa vl:sta nykyisin. Mutta voiko jokin asia olla syntiä yhdessä tilanteessa ja oikein toisessa tilanteessa? Mielestäni tässä on ristiriita. En voi myöskään hyväksyä sitä, että äidin pitäisi todella väsyä  masennukseen saakka ennen kuin ehkäisyä voi aloittaa. Minusta elämän kunnioittamista ei ole tällainen riskinotto.

- Olen ymmärtänyt, että pelastumme vain armosta. Tekoja ei tarvita. Jos ehkäisemättömyydellään yrittää kelvata Jumalalle, on se tekojen päälle uskomista. Se on siis syntiä.

- Lapset ovat Jumalan lahja, sanotaan Raamatussa. Ymmärrän sen tarkoittavan sitä, että sydämen pitää ottaa jokainen lapsi vastaan kuin se olisi lahja Jumalalta ja myös sitä, että lapsesta on pidettävä hyvää huolta, arvostettava jne. Se ei tarkoita, että aina ja kaikkialla pitää lisääntyä mahdollisimman tehokkaasti!

- Jumala ei kaipaa mitään todistuksia uskollisuudestani ja nöyryydestäni. (Esim. suostumista seksiin oviksen aik.vaikkei toivoisi raskautta.)

- Ei ole olemassa mitään syntymättömien sielujen pankkia, jonka sieluille me vl- naiset antaisimme kohduissamme ruumiit. Tällaista soopaa on joskus saarnattu, mutta Raamatusta ei moista teoriaa löydy. Kuoleman jälkeen eivät syntymättömät sielut tule kellekään ehkäisijälle kummittelemaan.

Tärkein syy ratkaisuille oli kuitenkin yhden lapsen vakava sairastuminen, mikä vei voimat. Olemme vähän vanhemmalla iällä avioituneet, joten ehkä ikäkin toi rohkeutta omiin päätelmiin.

Tällaisia ajatuksia, joiden pohjalta päädyimme mieheni kanssa ehkäisemään. Lähipiirissä on paljon ihmisiä, jotka tietävät ja käyttävät itsekin.

Eikä olla mitään ”laiteilla kulkijoita”, vaan ry:n jäseniä ja itse olen mm. pyhäkoulunopettaja ja miehenikin aktiivinen ry: n hommissa. Omasta petielämästä ei kukaan ole tilivelvollinen muille kuin puolisolleen – ja Jumalalle siinä mielessä, että keskinäinen kunnioitus ja luottamus puolisoilla säilyy.

*          *          *

Ajattelemisen aihetta antoi ”Meillä Näin”. (Kirjoitus on julkaistu myös Vauva-keskustelupalstalla 1.5.2012.)

Lisää aiheesta:

Ehkäisykielto: Ehkäisykysymys vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetuksessa 2000-luvulla

Ex-vl isä: Vl-yhteisön säälimätön paine. (Julkaistu myös: ”Paine suureen perheeseen on säälimätön.” Kotimaa24 6.9.2011.)

Tuuli Hintsala: En haikaillut helpon elämän perään

Terttu Holmi: Lisääntymisvelvoite voi viedä naisen kuoleman porteille (Kotimaa  28.1.2009.)

Korpijaakko: Puhe murhasta kääntyi puheeksi seksin pyhyydestä ja sukusolujen oikeuksista

Kyllin hyvä vl-äiti: Tämä lapsi on kuopuksemme

Maria: En alkaisi tätä rumpaa uudestaan

Minä uskon Jumalaan, Isään. Srk:n ehkäisykannanotto 27.6.2009.

Rebekka Naatus: Minun ruumiini ei ole minun. YLE 14.11.2011.

Peltonen: Armonlapset kaikki täällä

Peltonen: Hintsala ja Manner: Naisen terveydentila arvioidaan rauhanyhdistyksellä, ei lääkärissä

Perheellinen vl: Kun luin Päikkäriä: ”Aina on nähty kaikenlainen ehkäisy synniksi”

Ray Waaraniemi suviseuroissa: Ehkäisy on synti

Systomykoosi: Ehkäisykielto

Työssäkäyvä vl-äiti: Mistäkö sen tietää, onko äiti väsynyt?

Vanhoillislestadiolaisuus ja ehkäisy (Wikipedia)

About these ads

16 kommenttia

Filed under äitiys, ban of birth control, eettisyys, ehkäisykielto, elämäntapa, erehdys, erehtymättömyys, hengellisyys, isyys, keskustelu, kiellot, kontrollointi, kristinoppi, kymmenen käskyä, lapset, lapsuus, lisääntyminen, luterilaisuus, miehen asema, naisen asema, nettikeskustelu, normit, norms, omatunto, opilliset kysymykset, pelastus, perhe, puhujat, Raamatun tulkinta, rauhanyhdistys, retoriikka, vallankäyttö, vastuullisuus

16 responses to “Meillä näin: Kuusi syytä hyväksyä ehkäisy

  1. Nimetön 97 (2)

    ”Eikä olla mitään “laiteilla kulkijoita”, vaan ry:n jäseniä ja itse olen mm. pyhäkoulunopettaja ja miehenikin aktiivinen ry: n hommissa.”

    Onneksi on kuitenkin ansioita, joilla voi kelvata ”jumalalle” =(yhteisölle).
    Ja parempaa väkeä tunnutaan olevan, ei mitään laiteilla kulkijoita.

  2. Seurasäestäjä

    Nimetön 97 tuntuu pottuilevan joko kirjoittajalle tai SRK:n johdolle, joka tökerösti luokittelee uskovaisia ydinryhmiin ja laiteilla kulkeviin. Sanoppa asiasi selkeästi, jos on jotain hampaan kolossa.

    Mielestäni tästä kirjoituksesta ei heijastu se, että kirjoittaja itse kokisi jotenkin olevansa ansioitunut, vaan lähinnä se, että tämä meidän porukka on esim. syntikäsityksien osalta sangen kirjavaa riippumatta siitä, onko tyypit muitten mielestä laiteilla tai wakaita puhujaweljiä. Lisäksi porukassa kukoistaa iloisesti höpösyntiopit ja toistaalta salattu ja onnellinen piittaamattomuus niistä. Enivei, ihan hyvä kirjoitus, joka toivottavasti herättää muissakin Ajatuksia.

  3. aurinkopaistaa

    ihmisiltä voi salata syntinstä mutta jumala näkee sydämeen, siis otsikko voisi olla kuusi syytä hyväksyä synti.

  4. aurinkopaistaa

    siis 6 syytä hyväksyä synti. ihmistä voi pettää mutta jumalaa ei-

  5. Työssäkäyvä äiti

    Meidän on pitänyt ehkäistä emmekä pidä sitä syntinä vaan Jumalan lahjana kuten muutakin lääketiedettä. Olemme sen asian kanssa täysin sinut. t. työssäkäyvä vl äiti

    • aurinkopaistaa

      jos omatunto on paatunut silloin ei synti tunnu synniltä. vaan sielun vihollinen se sanoo.. niin kuin paratitsissa sanoiko jumala todella niin,

      • Nimim. varjo

        Onko nyt niin ja vaikuttaa siltä kuin lapsentekotapa tässä olisi syntiä. Olen onnekseni huomioinut tupakoivia uskovia. Tupakointi on synti ja mielestäni sellainen synti joka vahingoittaa lähimmäistä. Itse olen traumatisoitunut tupakointiin. Ehkäisy/lääketiede kuka sen luokittelisi synniksi tä?

      • Nimimerkitön

        Missäs kohti se jumala todella sanoi niin että tehkää lapsia henkenne kaupalla?

  6. Nimim. varjo

    Lapset ovat Herran lahja. Eihän nainen ole mikään kone. ”Jatkuva” synnyttäminen, lastenhoito vastuullisesti, kodinhoito vie naisen voimavarat. Milloin ja missä on aikaa aviopuolisolle – miehelle. Täytyy sanoa että kyllä näissä perheissä kysytään miehenkin kestävyyttä. Enemmän aviopuolisoille yhteistä aikaa ja läheisyyttä. Lapsetkin kaipaavat syliä – kuinka sen sylin kaiken kiissä jakaa kun tarvitsijoita on melkein kymmenen. Ehkäisy on naisen henkilökohtainen asia.

  7. Nimetön 99

    Nimenomaan ehkäisy on naisen oma asia ja jokaisella naisella on oikeus itse päättää omasta ruumiistaan. Jumala tuskin loi naista synnytyskoneeksi. Lestaadiolaiset on tainneet tulkita raamattua liian kirjaimellisesti.

  8. Nimim. varjo

    En ole kylläkään löytänyt raamatusta sanomaa ehkäisystä, jos nyt sanoma ”rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi sisältäisi sen”. On myös toinen asia joka itseäni on hyvin lähellä tänäpäivänä mutta joka ei nyt liity tähän ollenkaan, Raamatussa ei puhuta parantumisesta haimasyövästä. En ole kuullut yhtään tapausta että Hän olisi parantanut haimasyövän. Kertokaa jos on kokemusta.

  9. Maillonen

    Ihmettelen kovasti miksi jutun kirjoittajalla on niin kova tarve perustella tekemisiään ja keksiä syitä miksi voi ehkäistä. Ei kai vaan omatunto kolkuta? Meille ei myöskään tule enään lapsia, koska emme halua enempää. En koe tarvetta selittää ja perustella asiaa yhtään enempää.

  10. Äiti minäkin

    Täällä on valtava väärinymärrys tälle asialle… ehkäisemättömyys on nähty hyväksi siksi että se pitää meidät lähellä Jumalaa. On tarvetta tavallaan turvautua johonkin, pitää elämässä kauneuden ja herkkyyden, jotain aitoa. Jumala on elämän ja kuoleman Herra.

    Ei se kuulkaa Jumalan valtakunta näy ulospäin, mitä se oikeasti on. Se näkyy maailman silmissä vain kieltoina ja jopa esim. naisia ”kiristävänä” elämänä. Niin te luulette… ja siksi asiat vääristyvät. Kehotan että tulkaapas rauhanyhdistykselle, ei sieltä ajeta teitä pois. asiat selviävät, Jumala kutsuu teitäkin parannukseen ja armolapsikseen…

    • Still

      On vain yksi asia mihin turvautua, Jeesuksen sovitustyö, kaikki muu on omavanhurskautta. Jumalaa lähelle et pääse synnyttämällä maksimaalisesti vaan uskomalla omalle kohdalle tuo ensinmainittu. Rauhanyhdistyksellä eivät asiat selviydy, ne selviytyvät uudestisyntymällä hengestä, uskomalla omakohtaisesti eikä jonkun ihmisten perustaman yhdistyksen kautta. Kiellot on totta ja naisen asema on Srk kristillisyydessä vastoin Jeesuksen opetusta. Ei tarvitse käydä ry:llä kun nämä asiat kuulee netistä ja radiosta aivan yhtä hyvin, syvällä elää harhaopit vielä phujien sanoissa, Srk sanoo julkisuudessa muuta ja puhujat liikkeen sisällä toista. Se on valheellista ja korvasyyhyn mukaan elämistä.

  11. Pinja

    Nyt on sitten käynyt näin. Nykyään uskovaisetkin (vl:t) on alkaneet pitää ehkäisyä sopivana. Itse lähdin vl liikkestä ainoastaan sen takia, että mielenterveyteni ei kestänyt jatkuvia raskauksia ja eikä varsinkaan hirveää, jatkuvaa raskauden pelkoa. Meillä on lapsia ja asiat OK. Ratkaisu oli meille perheenä oikea.

    Olen aina ollut syvästi uskova ja olen edelleenkin, mutta en ry:llä ollessa ymmärtänyt koskaan sitä, että uskovainen ei voi ehkäistä. Ainoa vastaus, jonka kanssasisariltani suureen ahdistukseeni sain, oli ”niin kuin on päiväs, niin ovat myös voimas”.

    Niin että minunkin olisi pitänyt vain passiivisena odottaa sitä päivää, jolloin olen psykiatrisella osastolla lataamassa akkuja? Sekö olisi ollut se voima? Miksi juuri minä olin se, kenelle niitä voimia ei sitten annettukaan? Ei Jumala näin toimi, tällä ei ole mitään Raamattua kyllä takana.

    Minä uskon, että Jumala on antanut ihmiselle tietoa ja taitoa ehkäisyyn. Tarkoittaen juuri minun kaltaisilleni, jotka eivät, syystä tai toisesta, pysty kaikkia lapsia ottamaan vastaan. Uskon ja tunnen, että Jumala ei ole minua nytkään hyljännyt, vaan kantaa käsivarsillaan. Pauliina Rauhalan kirja on todella hyvä, siinä on kaikki mihin itse olisin joutunut, jos emme olisi ratkaisseet asiaa ajoissa. Suosittelen kirjaa kaikille joita nämä asiat kiinnostaa. Uskoa ei tarvitse eikä pidä jättää vaikka ottaa etäisyyttä rauhanyhdistykseen. Jumalan siunausta näiden asioiden kanssa painiskeleville.

  12. Spectator

    Itseasiassa ehkäisy vl:ssä alkaa olla aika yleistä. Kavereissani on monia alle 35-vuotiaita vl:ia jotka ehkäisevät. Perheet ovat selvästi pienentyneet kautta maan viimeisen 10 vuoden aikana. Liikkeen ulkopuolella ei ymmärretä eikä liikkeen sisällä ääneen sanota että ajat ja tavat muuttuu meilläkin. Ja täällä netissä törmää iänikuisiin käsityksiin, jotka eivät enää pidä alkuunkaan paikkaansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s