Ajatuspolkuja ahdistetuille


Mutta hän on ovi, ja joka hänen kauttaan käy sisään, se tulee autuaaksi, ja käy sisään ja ulos ja löytää laitumen. Tässä puhuu hän kristillisestä vapaudesta, että näet kristityt nyt ovat vapaat lain kirouksesta ja pakkovallasta, pitävät lain taikka jättävät pitämättä aina sen mukaan kuin huomaavat rakkauden lähimmäiseensä tai hänen hätänsä niin vaativan.” (Martti Luther)

Ajattelin nostaa esiin omia ajatuspolkujani tässä ehkäisyasiassa. Toivon, että mahdollisimman moni nuori vl-äiti ymmärtäisi, ettei ihmisen teot tai tekemättämyys ole uskon perusta. Pyydän jokaista pohtimaan, mitä itselle tarkoittaa armo ja Jeesuksen sovitustyö. Toivottavasti ihmiset ylipäätään ”palaisivat juurille” ja etsisivät Jumalan sanasta perusteluja näille asioille.
 
Ehkäisyn ”synnillisyyttä” perustellaan muun muassa Raamatun kohdalla ”Jumala on elämän ja kuoleman Herra”.  Vaikka ajatuksena tietysti näin toki on, että Jumala yksin on elämän antaja ja poisottaja, ja Kristus on ylösnousemuksellaan voittanut kuoleman, niin ei Jumala tällä lauseella ole ottanut meiltä pois meidän vastuutamme ihmisinä täällä ajassa.
 
Päinvastoin Jumala käyttää meitä ihmisiä oman luomistyönsä välikappaleina ja on antanut
siihen meille järjen, tunteet, myötätunnon sekä kyvyn ja velvoitteen kantaa vastuuta toisista. 
 
Juuri tätä kuvastaa myös Jumalan käsky viljellä ja varjella luomakuntaa. Se kehotus on suoraan Raamatussa, ensimmäisessä Mooseksen kirjassa, kannattaa etsiä se sieltä. Tämän perusteella myös me uskovaiset vastaanotamme esimerkiksi lääketieteen ja ihan kaiken avun, jos elämässä tulee esimerkiksi jotakin sairauksia tai väsymisiä perheen tilanteissa.
 
Vanhempien oma jaksaminen on kaiken a ja o. Tässä kohtaa rakkauden kaksoiskäsky jo itsessään vaatii meitä huolehtimaan itsestämme. Jumalan sana vaatii meitä rakastamaan toista niin kuin itseään. Se tarkoittaa, että jokaisen pitää huolehtia omasta hyvinvoinnista myös. Jumala näkee jokaiselle perheelle koettelemuksensa. Uskon, että Jumala johdattaa ja varjelee ihmistä siten, ettemme sitä ihmisjärjellä voi ikinä ymmärtää.  
 
Raamatun kertomus miten saatana ryhtyi vuorella kiusaamaan Jeesusta,  on jäänyt monista seurapuheista mieleen. Jeesuskaan ei luottanut Jumalan varjelukseen, niin että olisi hypännyt saatanan kehoituksesta jyrkänteeltä alas, vaikka Jumala oli luvannut varjella lastaan niin ettei tämä loukkaa jalkaansa kiveen. Jeesus totesi  silloin sielunviholliselle vain, että ”älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi”!  
 
Omaa itseään ja hyvinvointiaan  ei siis pidä uskovaisenkaan tieten tahtoen saattaa tosiasioita uhmaten vaaraan.  Ihmisen ei pidä ryhtyä ”kiusaamaan” Jumalaa.  Jeesus opetti, että vaikka uskovaisena saamme luottaa Jumalan varjelukseen ja hänen hyvyyteensä, vaaran tietoinen uhmaaminen ei ole uskovaiselta oikea ratkaisu.
 
Toisen uskovaisen ihmisen esittämä vaatimus, että jonkun sisaren (tai veljen) pitäisi venyä johonkin tekoon tai tekemättömyyteen, ei lähde koskaan sydämen uskosta. Sellainen vaatimus ei ole oikea! Mutta moni kuitenkin joutuu tässä lapsiasiassa kohtaamaan todella ikävää ja suorastaan kohtuutonta painostusta, pelkoa, syyllisyyttä ja häpeää… tämä o
 
On muistettava, että myös äidin ja isän elämä on Jumalan lahja, lahjaksi annettu! Tätäkin elämää meidän on varjeltava, sitä Pyhän Hengen temppeliä eli ruumista niissä voimissa ja puitteissa, mitä kullekin meille ihmisille on eri mitoin annettu. Aikuisenkin omaa sisäistä lasta on varjeltava.

Meillä on siis vastuu huolehtia lapsistamme ja lähimmäisistämme. Ajattelen niin, että välinpitämättömyys uskon esikuvia, lapsia kohtaan on synti.

Yleinen ajatus vl:ien piirissä on, että ehkäisy olisi itsekkyyttä. Mutta minusta itsekästä on olla vastuuton ja jättää sen vertaa suunnittelematta tulevaisuutta edes sinne saakka, että jaksaa ottaa täysissä ruumiin ja sielun voimissa uuden elämän lahjana vastaan sekä toivottuna.

Kaikki itsekkyys ei muuten ole pahasta. Niin sanottu ”terve itsekkyys” on oikeaa rakkautta ja huolenpitoa itseään ja lähimmäistä kohtaan. Ehkä siihen ei meitä vanhemmilla suurperheiden äideillä aikoinaan ole ollut niin paljon mahdollisuuksia kun silloin elettiin toisenlaista aikaa. Sieltä omasta väsymisestä sitten nousee toisten arvostelu ja painostaminen?

Mutta itsensä ja voimiensa uhraaminen niin että uupuu, se on väärin omaa perhettä ja lapsiaan kohtaan. Tämä terve ja kaikkien hyvinvointia suojeleva itsekkyys on hyvä aina muistaa.

Toivottavasti ihmiset, jotka ovat lapsiasian kanssa joutuneet ns. hoidettavaksi, jaksaisivat nähdä  asioille oikeat mittasuhteet ja etsiä luotetuista ystävistä apua, eivätkä alistu moiseen hengelliseen väkivaltaan. Sellaiseen ei ole pakko suostua. Jos sinua esimerkiski käsketään ns. neuvonpitoon niin eihän sinne ole mikään pakko mennä mukaan.

Voimia ja siunausta kaikille lapsiperheellisille, Jrt. Anu.

Ajattelemisen aihetta antoi Anu.

*        *        *

Lue lisää aiheesta:

Avoin kirje herätysliikkeelleni: Raskauden pelko

Elo-Veera: Raja tuli vastaan

Topi Linjama: Suurperheiden vanhempien masennuksesta. 26.1.2011.

M4 Sherman: Luomiskertomuksen sanoma

Pauli Niemelä:  Raskaaksi tulo voidaan estää. (Kaleva 15.3.2009)

Perheellinen vl: Kun luin Päikkäriä: “Aina on nähty kaikenlainen ehkäisy synniksi”

PuoliQ: Vapaailta

SRK:n julkilausuma: ehkäisykiellon perustelu uskontunnustuksella (SRK 27.6.2009, Seppo Lohi)

Wilhelmiina: Keskinäinen asia

About these ads

3 kommenttia

Filed under avioliitto, äitiys, ehkäisykielto, isyys, kiellot, lapset, lisääntyminen, luomiskertomus, miehen asema, naisen asema, painostaminen, perhe, raskaudenpelko, retoriikka, suurperhe, syyllistäminen, vastuullisuus

3 responses to “Ajatuspolkuja ahdistetuille

  1. Nimetön 108

    Tuon tässä esiin myös ne, joilta vl-opetus edellyttää ihan totaalista ehkäisyä. Nämä usein unohdetaan, jopa mitätöidään.

    Jos ei löydy vl-tavalla uskovaa puolisoa, on elettävä yksin koko elämä. Ei puolisoa, ei seksiä, ei lapsia, eikä juurikaan myötätuntoa tai tukea.

  2. aurinkopaistaa

    ”. Vaikka ajatuksena tietysti näin toki on, että Jumala yksin on elämän antaja ja poisottaja, ja . niin on ja jos alkaa ehkäistä sillon juuri puuttuu siihen. mitä jumala on , eli estää pienen taivaan taimen syntymisen. eli ottaa jumalan vallan omaan valtaa.

  3. voikukka

    Kiitos Anulle, Kirjoituksesi on selkeä suunnan näyttäjä. SANAA meidän on noudatettava. Raamattu on meidän elämän ohjeemme. Raamattu on hyvin monipuolinen ja Jumalan antamaa järkeä on LUPA käyttää! Tunnistaa ja tiedostaa omat voima varamme.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s