Pohjoisen lapsen raskas koulutie


itku-2Miten voi olla mahdollista, että vl-liike vetää maan eri osissa täysin eri linjaa monissa asioissa. Etelän suurissa kaupungeissa linjat ovat ihan toiset kuin täällä pohjoisessa, erityisesti maaseudun pikkupaikkakunnalla. Otetaan esimerkiksi vaikkapa se, miten lapset osallistuvat koulujen järjestämiin teatteri- ja elokuvaesityksiin. Etelässä valtaosa vl-perheiden lapsista osallistuu näihin normaalisti muun luokan mukana. Oikeastaan ainoa, josta lapset jättäytyvät pois, on tanssinopetus. Tässäkin on sitten lipsuttu lukiolaisten vanhojen tanssien kohdalla. Mutta mitä kauemmas tullaan maaseudulle, sitä tiukempaa rajaa vedetään. Niin tässä kuin muissakin asioissa.writing-4

Pohjoisen lapsilla on ankarampi ja raskaampi kouluaika, kaiken kaikkiaan! Olen paljon ajatellut sitä että olisiko meidän lasten ollut sittenkin parempi kasvaa etelässä.

Täällä pohjoisessa kuitenkin Oulun seutu poikkeaa muusta, ”syvästä maaseudusta”, sillä mitä lähemmäksi Oulua mennään sitä vapaampi on käsitys esimerkiksi videoissa tai nukketeatterissa.  Mikä on ihan oikein, se ei ole mikään pelastumiskysymys, onko kotona videolaite vai ei. Eikä tavallinen satu joka esitetään nukketatterina, kertakaikkiaan voi olla syntiä. Miksi se olisi? Mutta täällä ”korvessa” suhtautuminen piirrettyihin ja nukketeatteriin on äärimmäisen kielteistä. Samaten klassisen musiikin konserteissa käymiseen. ”Ei sovi uskovaiselle.”

Ja koulutelevisio sitten. Naapuri-ry:llä uskotaan yleisesti että lasten täytyy kieltäytyä tv-ohjelmien katselemisesta ja pyytää opettajalta ”muita tehtäviä” siksi ajaksi. Kuitenkin tämä kielto kumottiin jo yli 20 vuotta sitten!

Entä lapsiasia. Etelässä ehkäisyn käyttö kun äidin vointi sitä vaatii oli yleisesti hyväksyttyä. Täällä se on täysin kiellettyä. Täällä pitäydytään edelleen jyrkässä ”ehkäisy on synti kaikissa muodoissaan” -kannassa.

Ihan kun Suomessa olisikin kaksi eri vl liikettä? Tuntuu että kun paikkakuntaa vaihtaa, niin mikään muu ei ole enää sallittua kun istua seurapenkissä ”harmaahiirenä” ja vailla kulttuurin ja aikansa seuraamista. Täällä tuntuu sekin että kaikki kanssakäyminen muitten kuin uskovaisten kesken on ”paheksuttavaa”. Etelässä pidettiin, että on OK kun nainen on pienesti-siististi meikannut, eikä hiusten sävyttelyä paheksuttu. Ja sopii olla myös ei vl ystäviä. Onko tämä nyt sitten sitä hoitokokousten pelkoa 30 vuodenkin jälkeen, jotenkin varmuuden vuoksi?

Ristiriita vl-liikeen sisällä kasvaa jatkuvasti. Toiset ovat sitä mieltä että me elämme oman aikamme ihmisinä tässä ajassa eikä normaaleita nyky-yhteiskunnan asioita voi Raamatun pohjalta syntinä pitää. Uusienkin ilmiöiden kanssa on opittava elämään, ja lapsemme valmistautuvat elämään 2000-luvun todellisessa maailmassa, eivät jossain 1970-luvulla.

Toiset taas vetävät linjaa että parempi on eristäytyä niin pitkälle kun mahdollista ja elää jatkuvassa kieltäymyksessä. Sellaisissakin asioissa joiden synnillisyydestä ei Raamatussa puhuta mitään.  Ei kai kukaan uskovainen voi väittää, että oululainen videoita katsova perhe pääsee taivaaseen, mutta koillismaalainen videoperhe joutuu kadotukseen.

Mistä siis on oikeastaan kyse kun eri puolilla maata olevat uskovaiset vetävät eri linjaa?

Lue lisää:

Teatteriesitys koulussa

Lestadiolaiseet keskustelevat nyt kiivaasti oikeista elämäntavoista

Synti vanhoillislestadiolaisen käsityksen mukaan

Syntilista

Hakomaja: Mikä on syntiä?

Uskottomien uskottomana lapsena

Tutkimus lasten suojelusta uskonnollisissa yhteisöissä käynnistymässä

Mitä jälkiä vanhempien ankara usko jättää lapsiin? Helena Itkosen vieraina Katriina Järvinen, Soili Juntumaa ja Teuvo Moisa TV2:n ohjelmassa Inhimillinen tekijä:

http://areena.yle.fi/video/810074

(Katsottavissa 26.2.2011 klo 21.00 saakka.)

vanhojentanssit1

4 kommenttia

Kategoria(t): alakulttuuri, alueelliset erot, ehkäisykielto, elämäntapa, hoitokokoukset, kaksinaismoralismi, kasvatus, kiellot, konsertit, koulu, kulttuurikiellot, kuuliaisuus, lakihengellisyys, lapset, lapsuus, meikkaaminen, musiikki, naisen asema, normit, nukketeatteri, nuoret, perhe, piirretyt, suvaitsevaisuus, synnit, syntilista, syyllistäminen, taide, tasa-arvo, teatteri, televisio, televisiokielto, tuomitseminen, videot, yhtenäisyys, ystävyys

4 responses to “Pohjoisen lapsen raskas koulutie

  1. Vivace

    Pohjoisesta Helsinkiin muuttaneena allekirjoitan tuon, ainakin osittain. Mutta onko kyseessä paremminkin koulutus- kuin asuinpaikkaero? Esim. konserteissa käyntikieltoa noudatetaan tiukasti vähän koulutusta saaneiden piirissä ja maaseudulla. Koulutetuimmat uskovaiset asuvat keskuksissa ja he harrastavat monta kertaa klassista musiikkia – myös konserttien muodossa.

    Kun serkkuni tulee käymään täällä Helsingissä, en viitsi kertoa hänelle että käyn säännöllisesti klassisen musiikin konserteissa ja vuokraan elokuvia. Hän pitää niitä kumpaakin ehdottomasti kadottavana syntinä.

    Hassua ja kaksinaismoralistista mutta en halua joutua tuomituksi.

  2. Syrjäinen

    KOKO ongelma johtuu omantunnon halveksimisesta. Jumala on antanut jokaiselle omantunnon, joka kaihertaa kuin linkkuveitsen syrjä sydänalassa, kun on tullut rikottua lähimmäistä vastaan. Omatunto on vl-liikkeessä haudattu todella painavan perinnäissääntökasan alle.

    Nämä alueelliset ym. eroavaisuudet johtuvat juuri siitä, että vl-liikkeen selkärangaksi ja uskon tunnusmerkiksi muodostuneet tiukat kiellot ja käskyt ovat ihmisten laatimia, eikä niillä ole mitään tekemistä sydämen uskon kanssa, puhumattakaan siitä, että niillä olisi jotain tekemistä Jumalan sanan kanssa. Meidän on vapauteen ostettu, älkää siis vl-päättäjien orjiksi alkako.

  3. VL

    Mielestäni kirjoittaja on kärjistänyt asiaa. Itse en ole huomannut merkittäviä eroja eri ”etelän” ja ”korven” välillä. Samalla tavalla uskotaan, ja jos joku ei pidä esim. elokuvia tai meikkaamista syntinä, hänen omotuntonsa on paatunut. Yleinen käsitys näistä asioista on, että ne erottavat ihmistä jumalasta. Olen käynyt etelässä, ja myöskin korvessa, eikä kummassakaan ole tullut vastaan uskovaista, joka pitää meikkamista, värjäämistä ja lävistyksiä sopivana tms., eikä sen pahemmin sellaista uskovaista, jonka mielestä koulun opetusvideot vaikkapa maantiedossa olisivat syntiä. Ja sitten se, mitä puhuit kanssakäymisestä muiden kuin uskovaisten kanssa: yleinen kanta on, että on tärkeää, että on uskovaisia ystäviä, mutta että olisi myös epäuskovaisia ystäviä ja tuttavia. Tätä perustelen sillä, että meillä olisi matkaystäviä, joiden kanssa kilvoitella uskossa, joiden kanssa voi puhua mieltä painavista asioista ja saada uskon vahvistusta. Epäuskovaisten kanssa eläminen taas on tärkeää, että heille tulisi Jumalan valtakunta tutuksi ja he saavat siitä halutessaan tietoa. On myös hyvä, että ihmiset näkevät, että joku sentään vielä elää siveellisesti. Kanssakäyminen on tärkeää myös siksi, että ei syntyisi näitä väärinkäsityksiä. Pitää kuitenkin muistaa, että jos olet pelkästään epäuskovaisten seurassa, saatat erkaantuaa Jumalan valtakunnasta, ja omatuntosi voi paatua, niin ettet enää tunnista omia syntejäsi, ja omatuntosi paatuu.

  4. Nimetön 170

    Kyllähän kailkki lähtee vanhempien esimerkistä. Jos äiti istuu eri huoneessa ja katsoo netti-tv esityksiä muka lapsilta salassa ja huutaa luin hyeena kun lapset tulee katsomaan suomifilmiä niin mitä niistä lapsista tulee??? Kyllä on tuomiopäivänä vastuussa….

Jätä kommentti Vivace Peruuta vastaus