En jaksa uskoa Jumalaan


jumala kuuro 1

En jaksa uskoa Jumalaan!

Luin iltarukouksen ja päätin, se saa olla viimeinen. Miksi? Rukouksen jälkeen aloin ajattelemaan kaikenlaisia kummallisuuksia, elikkä järki voitti uskon.

Näin minä ajattelin. Ei voi olla sellaista Jumalaa, joka voisi seurata 6000:n miljoonan elämää samanaikaisesti. Johan hänen korvansa olisivat yhtä puuroa yrittäessään saada selvää miljoonien ihmisten samanaikaisista huokauksista tuhansilla eri kielillä.

World languages 1

Itse asiassa ajatus tuli mieleeni viime suviseurakentällä, kun yritin kuunnella kaijuttimien pauhun loputtua tuhansien ihmisten yhtäaikaista keskustelua. Jokainenhan tietää, että se on yhtä puuroa, josta ei saa mitään selvää.

suviseurat 1

 Suviseurakenttä on pieni vertauskuva koko maailmaa vahtivasta Jumalasta, joka ehtii tarkkailla miljoonien ihmisten teot ja ajatuksetkin yhtäaikaa. Siinä ei riittäisi enää nerokkaimmankaan tietokoneen kapasiteetti taltioimaan muistiin maailman kaikkien ihmisten tekosia ja tekemättä jättämisiä.

jumala tietokone

Sinä joka rukoilet, ajattelet varmaan, että Jumala vahtii ja seuraa vain sinua.

Voisin jotenkin ymmärtää tämän vahtimisen, jos kysymyksessä olisi pieni joukko, mutta kun vahdittavia on tuhansia miljoonia. Jos nämä taivaalliset tilikirjat präntätään musteella, niin johan siinä on suuremmallekkin apujoukolle täysi työ ja itse asiassa mahdottomuus kirjata päivän tapahtumia talteen. Huvittavalta tuntuva ajatus, eikö vaan.

Raamatussa kyllä puhutaan kirjoista ja niiden avaamisesta, mutta johan viimeisen tuomionkin pitäisi kestää valovuosia, ennekuin jokaisen asiat on tutkivan tuomarin edessä käyty läpi. Ilm. kirjassa kyllä puhutaan tutkivasta tuomiosta, jonka käyminen kestää peräti tuhat vuotta.

Mutta jokohan taivaassa olisi siirrytty tietokoneaikaan, vaan luottaako Jumala omaan muistiinsa. Ilmeisesti ei luota, koskapa tarvitaan tuomion kirjoja. Kuitenkin näitä kirjoja joudutaan uudistamaan joka hetki, koskapa parannustakin aina välillä tehdään ja kaikki entiset rötökset pitää käydä kumilla suttaamassa pois.books 1

Saarnoista olen oppinut senverran, ettei uskovaisilla edes ole siellä taivaassa mitään tilikirjoja, koska heille ei lueta synniksi mitään niin kauan kun pysyvät uskovaisten kirjoissa, elikkä Jumalan lapsina Jumalan valtakunnassa.

Mutta voihan se olla niinkin, että meille ihmisille on jo syntymästä lähtien kätketty tuonne aivoihin semmoinen tietokone, joka välittää tekosemme ja ajatuksemme suoraan suureen taivaalliseen tietokoneeseen, jota seurataan siellä tiiviisti. Näin se kyllä tuntuukin helpommalta uskoa, kuin että ulkopuolinen tarkkailija taltioisi ja ehtisi seurata tuhansia miljoonia ihmisiä yhtä aikaa.

planets pien

Kun puhutaan taivaasta, luomme katseemme yläilmoihin. Missä siellä sellainen paikka on, tätä eivät saarnamiehet ole milloinkaan edes yrittäneet selittää.

Jos Jeesus nousi taivaaseen ja on menossa valmistamaan meille sijaa, niin minne asti hän oikein on matkalla ja millä nopeudella? Jos hän liitelee tuulen nopeudella, niin ei hän ole ehtinyt vielä pitkällekkään näinä kahtena tuhantena vuotena. Näin ollen saamme odotella häntä palaavaksi vielä tuhansia vuosia, jos taivaallinen asuinpaikka olisi vaikkapa orionin tähtikuviossa.

Vaikka näin ajattelen, silti käyn seuroissa, mutta eikö ole lupa joskus antaa vähän ajatusten lentää.

”Tuomas”, Suomi24 17.9.2009

Tuomas: En halua taivaaseen

Toisen epäilijän mietteitä:  Jumalan kuvaksi hän hänet loi

Dore Heaven PIEN

3 kommenttia

Kategoria(t): epäily, epäilykset, huumori, iankaikkinen elämä, Jumala, kadotus, pelastus, Raamatun tulkinta, rukoileminen, taivas, tuomiopäivä

3 responses to “En jaksa uskoa Jumalaan

  1. Tiedätkös...

    voit kuvitella että jumala voi jakautua moneksi, sillä tavalla seurata jokaista ihmistä yksitellen, ihmisenä, eikä vain suurena massana joka haluaa voittaa lotossa. eikä silä ole mitään väliä jos käy seuroissa ellei usko jumalaan, jumala ja jeesus on ainut tie taivaaseen. onhan se hyvä käydä seuroissa mutta…

  2. Leukippos

    Kristinuskon Jumala ajatellaan tavallisesti ”henkilöksi” jolla on ajatuksia, toiveita, pyrkimyksiä ja tunteita.

    Kristityt yrittävät sitten ”toteuttaa Jumalan tahdon”, jotta Jumala ei pettyisi, vihastuisi ja kostaisi heille.

    Semmoinen kuulostaa monen luonnontieteellisesti ja rationaalisesti orientoituneen ihmisen mielestä lähinnä itämaiselta kansansadulta. Ja sitähän se onkin.

    Itse en voi uskoa mihinkään persoonalliseen, henkilötyyppiseen jumaluuteen.

    Jos jokin jumala on oltava, minulle se on luovuuden voima, joka vaikuttaa kaikkialla maailmankaikkeudessa, galakseista atomeihin, synnyttäen uusia muotoja, ylläpitäen ja muokaten koko ajan olevia rakenteita ja tuottaen myös uutta elämää.

    Tällainen ”jumala” ei ole tarkoitushakuinen eikä enempää hyvä kuin pahakaan. Se on voima, energia kaikkeudessa. Tämä ajatus on jollain kiehtovalla tavalla hyvin lohdullinen.

    • pohtija

      Kristillisen ymmärryksen mukaan Kristus on Jumalan Poikana tuon kuvailemasi jumaluuden ja luovan voiman ihmissilmin nähty kuva; Hän kuvastaa täydellisesti sitä, millainen Isä (Jumala) on: ”täynnä armoa ja totuutta (Johanneksen evankeliumi, 1.luku)”, tai: ”Jumala on Rakkaus”. Minä kyllä mielelläni uskon ja luotan tämänkaltaiseen Jumalaan ja Hänen Poikaansa🙂
      Sitäpaitsi tällaisilla ominaisuuksilla varustetun olennon ”tarkoitushakuisuus” ei voi olla ihmisille haitallista – päinvastoin: kun kristillisen ymmärryksen mukaan Jumala on Rakkaus ja ”täynnä armoa”, merkitsee se minullekin henkilökohtaisella tasolla sitä ratkaisevan tärkeää asiaa, että voin saada ns. syntini anteeksi ja pelastua.
      Melko käänteentekevä vastalääke siihen, mikä ilman armoa ja pelastusta olisi minunkin kohtaloni, eli ns. kadotus tai helvetti vain sen takia, että olisin yrittänyt kantaa omilla harteillani laiminlyöntini ja syntini niin Jumalaa kuin muita ihmisiäkin kohtaan. Mutta Kristus, Jumalan Poika, kantoikin omilla harteillaan raskaan, puisen ristin. Oikeastaan se oli minun – ja sinunkin – ristini. Hän kantoikin sen meidän puolestamme, koska siinä Hän kantoi kaikkien ihmisten synnit ja syntien seurauksen; tuomion. Kristus teki näin RAKKAUTENSA takia ihmisiä kohtaan. Tämä käsitys nousee selvästi Raamatun kirjoituksista toistuvasti. Nyt onkin kyse siitä, että tämä pelastus on mahdollista ottaa vastaan henkilökohtaisesti – vain siten se tulee todelliseksi ja ”astuu voimaan” ihmisen kohdalla: http://www.sinuntahtesi.com/rakkaus.html

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s