Jumalan luomistyö tapahtuu hedelmöityksessä


Minä näen e-asian uskovaisena niin,  että kun Luoja ensimmäisten ihmisten jälkeen loi uuden ihmisen, ja siitä lähtien aina, naisessa oleva munasolu hedelmöittyy siittiöstä. Ja näin siis uusi elämä saa alkunsa. Joskus voi tulla luonnollinen keskenmeno erinnäisistä syistä esim. hedelmöitetty munasolu ei olisi ollut elinkykyinen yksilö. Sekään ei tapahdu Jumalan siitä tietämättä!

Mutta, ihminen ei siis luo ihmistä! Vaan hedelmöityksen kautta ihminen toimii välikappaleena Jumalan työssä.  Nainen saa olla Jumalan  luomistyön ”astiana” .Siittiö ja munasolu p

Silloin, kun hedelmöitystä ei tapahdu, joko ehkäisyn seuraamuksena tai siksi, että sukupuoliyhteyttä ei ole tapahtunut, se tarkoittaa että ei Jumalan luomistyötäkään silloin tapahdu. Ei kai kukaan uskovainen ajattele niin, että ihminen olis olemassa ennen hedelmöittymistä. Raamattuhan sanoo jotenkin niin, että Jumala tuntee ihmisen ”jo äidin kohdussa”. Mutta silloinhan on jo se hedelmöitys tapahtunut.  (En muista tuota Raamatun paikkaa että mistä sen löytäisi.)

Ihmisen ”siemen” on vasta se hedelmöittynyt solu.  Jos kasvin lisääntymiseen vertaa, niin kasvin siemenhän on jo hedelmöittynyt. Ei siitä ilman hedelmöitystä voi uutta kasvia kasvaa. Mutta miehen siittiö ei ole vielä ihmisen alku. Eikä munasolukaan ole ihmisen alku. Vaan ne ovat ”vain soluja”, kuten kasvissa on emilehdet ja heteet. (Anteeksi kömpelö vertaus.)

Jos hedelmöitystä ei siis tapahdu, voiko kukaan siis syyllistää tällaista pariskuntaa siitä, että he olisivat ”estäneet” jonkun ihmisolennon syntymistä tähän maailmaan, kun kerran luomistyötä ei ole tapahtunut? Mielestäni tämä ”syyte” on perusteeton. Se saattaa aiheuttaa joissakin syyllisyyttä. Esim. jos puoliso joutuu oman työnsä puolesta olemaan pois paljon kotoa, mistä he voisi tietää varmasti, että Jumalan tahto on, että ko. puoliso joutuu olemaan pois kotoa. Ovatko he sittenkin syyllistyneet nyt estämään tiettyjen lapsien syntymisen? Mitä jos joku muu työ, jossa ei jouduttaisi olemaan erossa toisistaan pitkään,  olisi Jumalan mieleen enempi? Mistä he voivat tietää? Esimerkkejä erilaisista itsekkin valituista elämän tilanteista voisi löytää varmaan useita laidasta laitaan.istutettu p

Mistä me ihmisinä voidaan tietää sen mikä on Jumalalle mieleen? Korjatkaa jos olen jossain väärin kirjoittanut mutta näin minusta tuntuu.

Minusta kristittynä hedelmöityksen korostaminen Jumalan luomistyön paikkana tulisi tuoda uskovaiselle naiselle vapauden eikä johtaa ”orjuuden ikeeseen”. On suuri lahja, että minä saan kantaa uutta elämää sisälläni.

(Viiden lapsen usk. äiti)

Lue myös:

SRK:n julkilausuma: ehkäisykiellon perustelu uskontunnustuksella (SRK 27.6.2009, Seppo Lohi)

Aimo Hautamäen perustelut ehkäisykiellolle ja niiden kritiikki. (Päivämies 27.1.2009)

Jumalan kuvaksi hän hänet loi

Jumalako se naisen nujertaa?

Kaffet tiedossa, jos ehkäisykanta muuttuu!

Pauli Niemelä:  Raskaaksi tulo voidaan estää. (Kaleva 15.3.2009)

Perheellinen vl.:  Kun luin Päikkäriä: “Aina on nähty kaikenlainen ehkäisy synniksi”

Advertisements

4 kommenttia

Kategoria(t): äitiys, ehkäisykielto, kiellot, lapset, luomiskertomus, miehen asema, naisen asema, naiseus, normit, perhe, Raamatun tulkinta, suurperhe, synnit, syyllistäminen, syyllisyys

4 responses to “Jumalan luomistyö tapahtuu hedelmöityksessä

  1. HTP

    Itse 3lapsen äitinä joskus mietin, että jos olisin yhä vl, niin kuinkahan iso perhe minulla jo olisi. En koskaan halunnut sitä. Enkä jaksaisi antaa useammalle hoivaa ja turvaa.

  2. VK-nen

    Ehkäisyn hengellistäminen on aika hurskastelevaa siihen nähden, etteihän me kuolemankaan edessä anneta asioiden tapahtua täysin omalla painollaan – toisin sanoen jätetä esim. syöpää tai infarktia hoitamatta. Ei ihmisen lisääntymisasiaakan pitäisi hengellistää liikaa.

  3. Karpalo

    Tuota luettua ajattelin kertoa omasta kokemuksesta. Kärsin väsymyksestä ja masennussairaudesta. En jaksaisi nyt raskauden ja synnytyksen rasitusta enkä vastasyntyneen hoitoa. Joten nyt miehen kanssa ollaan sovittu ihan omannäköisestä seksistä, jossa ei voi tulla raskaaksi. Tavallaan estetään raskaaksi tuleminen. Sitten asia muuttuu, jos minä saan voimani takaisin. Mennään hetki kerrallaan. Annetaan ajan näyttää mitä elämä tuo tullessaan, saadaanko lisää lapsia vai oliko tässä kaikki mitä olemme tähän asti saaneet.

  4. Riku

    Olen uskomassa ja käytämme ehkäisyä. En siitä isoon ääneen huutele, mutta meidän perheelle tämä on parasta. Ei usko ole tekojen varassa vaan uskon. ”Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden”.

    Avaaja kirjoitti hedelmöittymisestä vähän monimutkaiseseti mutta ihan oikein. Tietysti munasolu ja siittiä ovat vain soluja. Ne on eläviä soluja. Niissä ei ole mitään ”ihmisen henkeä” eikä sielua. Kun hedelmöitys on tapahtunut, syntyy alkio. Mutta: missä vaiheessa alkioon menee se ihmisen henki, sielu?

    Jos olette olleet ollenkaan bilsan tunnilla koulussa olleskaan hereillä, olette kuulleet identtisistä kaksosista. Nehän syntyvät siten että hedelmöitynyt alkio jakaantuu kahtia.

    Jos alkiossa olisi jo tässä vaiheessa sielu, niin senhän pitäisi nyt jakaantua kahtia. Näinhän ei kuitenkaan käy. Eikai yksi ja sana sielu voi jakaantua kahteen ihmiseen.

    Milloin siihen alkioon sitten tulee ihmisen sielu? Minä en osaa tuohon vastata muuta kuin saman mitä ihmiset jo tuhat vuotta sitten. Kun se on elinkelpoinen, eli on jäänyt henkiin. Onneksi nykyisin lähes kaikki sikiöt ja syntyvät lapset voidaan pitää hengissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s