Niemelä, Voittonen ja valta


Oulun hiippakunnan vanhempi pappisasessori, Kiimingin kirkkoherra Pauli Niemelä, joka on myös kirkolliskokousedustaja, totesi Kotimaa-lehden haastattelussa, että hänelle on tärkeää, että parisuhteensa rekisteröineet voidaan seurakunnissa kohdata pastoraalisesti.

Hän katsoo myös, että kirkko tarvitsee tähän kohtaamiseen yhtenäiset ohjeet ja niiden noudattamisessa on oltava kirkon työntekijöille omantunnon suoja.

Niemelä on yksi yhdeksästä vanhoillis-lestadiolaisesta kirkolliskokousedusta-jasta. Hän toteaa, ettei itse lähde kom-mentoimaan omaa äänestyskäyttäyty-mistään ratkaisevassa äänestyksessä. Hän ei myöskään halua kommentoida muiden antamia lausuntoja eikä niistä käytyjä keskusteluja.

Keskustelua on syntynyt sekä lestadiolaisedustajien äänestysratkaisusta että siitä, että he jälkeenpäin ilmoittivat äänestäneensä väärin.

Kaikki vanhoillislestadiolaiset kirkolliskokousedustajat puolsivat kirkollis-kokouksessa pastoraalisen ohjeen laatimista parisuhteensa rekisteröineiden ihmisten kohtaamista varten.

Niemelä julkaisi kirkolliskokouksen jälkeen yhdessä kahden muun lestadiolais-edustajan, Martti Murtoperän ja Hannu Ojalehdon, kanssa ratkaisua perustelevan kirjoituksen oululaisessa Kaleva-lehdessä.

Edustajat totesivat: ”Kaikkien ihmisten puolesta voi ja pitääkin rukoilla. – – Kirkkomme valitsemina päättäjinä ja työntekijöinä meille oli tärkeää miettiä erityisesti sitä, mitä tästä seuraa kirkossamme. Kirkolliskokouksen hyväksymän päätöksen mukaan pastoraalinen kohtaaminen perustuu papin tai työntekijän vapaaseen harkintaan, se ei ole virkavelvollisuus tai -tehtävä. Se sisältää omantunnon vapauden kieltäytyä. Samoin päätös antaa papille tai työntekijälle mahdollisuuden päättää, miten hän haluaa pastoraalisen kohtaamisen toteuttaa. — Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja Kristuksen lunastama. Meidän on kohdattava jokainen ihminen kunnioittavasti, vaikka emme voikaan hyväksyä hänen kaikkia elämänvalintojaan.”

Vuodenvaihteessa SRK:n johtokunnan puheenjohtaja Olavi Voittonen kertoi Kotimaa-lehdelle, että kaikki vanhoillislestadiolaiset kirkolliskokousedustajat olivat pyytäneet julkisesti anteeksi äänestysratkaisuaan.

SRK:n johtajat ja lestadiolaiset kirkolliskokousedustajat päättivät alkaa kokoontua jatkossa  

SRK:n johto ja vanhoillislestadiolaiset kirkol-liskokousedustajat kävivät kokouksessaan 25.1.2011 Helsingissä läpi marraskuisen kirkolliskokouksen asioita, kertoi Kotimaa24 nettiuutisessaan (26.1.2011).

Kokouksessa he käsittelivät edustajien äänestyskäyttäytymistä parisuhderukousasiassa, mitä edustajien on omalta osaltaan kerrottu pyytäneen julkisesti anteeksi.

 SRK:n johtokunnan puheenjohtajan Olavi Voittosen mukaan kokoontumisessa paikalla olivat kirkolliskokousedustajien lisäksi hän ja SRK:n vastikään valittu pääsihteeri Tuomas Hänninen.

Voittonen muistutti Kotimaassa, että edustajat edustavat kirkolliskokouksessa hiippakuntiaan, eivät siis SRK:ta.

Vanhoillislestadiolaiset edustajat äänestivät 12.11.2010 sen puolesta, että piispainkokoukselle annetaan tehtäväksi valmistella pastporaalinen ohje rukoukselle parisuhteensa rekisteröineiden parien puolesta.  Päätös syntyi äänin 70-30.

”Omien” edustajien asettuminen puoltamaan pastoraalisen ohjeen laatimista herätti voimakkaan keskustelun vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen sisällä. Keskustelu siirtyi osittain myös julkisuuteen ja mediaan.

Voittonen kertoikin joulukuussa, että kaikki vnhoillislestadiolaiset kirkolliskokousedustajat olivat tahoillaan pyytäneet äänestyskäyttäytymistään julkisesti anteeksi vanhoillislestadiolaiselta yhteisöltä.

– Ovatko he kaikki yhä sitä mieltä, että äänestyskäyttäytyminen oli väärä? kysyi Kotimaan toimittaja 26.1.2011 Voittoselta.

– Näin juuri, Voittonen sanoi tähän.

– Hyvällä mielellä kokoonnuttiin ja hyvällä mielellä lähdettiin pois, hän kuvaili kirkolliskokousedustajien aloitteesta järjestettyä tapaamista.

– Edustajat halusivat vielä keskustella, eikö se ole ihan luonnollista? kysyy Voittonen.

Voittonen sanoo myös pitävänsä tärkeänä, ettei kenelläkään jää katkeraa mieltä.

Voittosen mukaan keskustelu asiasta on ”rauhoittunut täysin” herätysliikkeen sisällä.

SRK:n johto ja kirkolliskokousedustajat päättivät nyt tavata myös jatkossa. Voittosen mukaan kyse ei kuitenkaan ole siitä, että SRK ja kirkolliskokousedustajat tiivistäisivät yhteistyötään.

Voittonen arvelee, ettei äänestysasiaan enää tulevaisuudessa palata.

Espoon piispa Mikko Heikka on todennut, että vapaamuotoisen rukouksen mahdollisuus ei merkitse kirkon kannalta enempää sen seikan hyväksyntää kuin  hylkäämistäkään, että jotkut ovat rekisteröineet parisuhteensa (Kotimaa 24 26.1.2011).

(Nestori)

*     *     *

Lähteet:

Johannes Ijäs: Vanhoillislestadiolaiset puivat kirkolliskokousäänestystä. Kotimaa24 uutiset 26.1.2011.

Johannes Ijäs: Näin kukin edustaja äänesti. Kotimaa24 uutiset 12.11.2010.

Nestori: Keskuskomiteassa tapahtuu: kaksi anteeksipyyntöä

Äänestyslista

*      *      *

Lue lisää aiheesta:

Jan Ahonen: SLEY iloitsee vanhoillislestadiolaisten edustajien katumuksesta. Kotimaa24 12.1.2011.

Jan Ahonen: Piispainkokouksen sihteeri: Valitusrumban onnistuminen epätodennäköistä. Kotimaa24, 26.1.2011.

Johannes Ijäs: Lestadiolaiset pyysivät anteeksi äänestämistään. Kotimaa 7.1.2011. (Prof. Jouko Talosen haastattelu.)

Johannes Ijäs: Vanhoillislestadiolaisia edustajia pyytänyt anteeksi kirkolliskokousäänestystään. Kotimaa24

Johannes Ijäs: Vanhoillislestadiolaiset äänestivät rukouksen puolesta. Kotimaa24 16.11.2010.

Kirkoliskokouksen päätös 12.11.2010.

K-mo: Toimittajat ja lehdistönvapaus painostuksen kohteena

Martti Murtoperä, Pauli Niemelä ja Hannu Ojalehto: Kaikkien puolesta voidaan rukoilla. Kaleva 23.11.2010.

Nestori: Keskuskomiteassa tapahtuu: kaksi anteeksipyyntöä

Niemelä: Raskaaksi tulo voidaan estää

Parisuhdelain seuraukset kirkossa. Piispainkokouksen esitys 10.2.2010.

Yjö Tala: O tempora, o mores! Kaleva 30.11.2010.

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): 2010-luku, evankelis-luterilainen kirkko, hoitokokoukset, johtajat, johtokunta, kaksoisviestintä, kannanotot, kiellot, kirkko, kontrollointi, Kotimaa, kuuliaisuus, manipulointi, normit, Olavi Voittonen, painostaminen, retoriikka, sananvapaus, sensuuri, SRK ry., SRK:n johtokunta, totteleminen, vallankäyttö, yhteisö, yhteisöllisyys, yhtenäisyys

One response to “Niemelä, Voittonen ja valta

  1. Ottopoika

    Vanhoillislestadiolaisuudessa uskotaan enemmän vaan siinä lämpinmässä keskinäisessä yhteisössä elämiseen, että siinä ”joukossa” ollaan mukana. Opilliset asiat ja Raamattu on vähän etäisiä. Ja miksi niitä pitäisikään korostaa.

    Vanhoillislestadiolaisuus on aitoa ”kansanhengellisyyttä”, jossa tärkeintä on uskomisen mieli, joka antaa elämälle perustan omassa yhteisössä. Ei ole ajankohtaista eikä olennaista, mitä joku Luther sanoi, tai luterilainen tunnustus. Puhumattakaan kansankirkosta ja sen tulevaisuudesta. Liike on maallikkovaltainen sananjulistuksessaan. Saarnojen tehtävä on samojen asioiden toistelulla sitouttaa yhtenäiseen joukkoon, luoda sisäistä turvallisuutta ja mielenrauhaa. Ei ”opettaa teologisia rakenteita”. Myöskään mikään ”nykyaikaistettu sovellus” uskosta ei kuulu seurapuheisiin, eli että mitä käytännöllisiä toimia Jeesuksen opetukset ja Jumalan armo nykyajan uskovaisilta edellyttävät. Sellainen on ajatuksenakin vieras. Teologiaa vierastetaan. Maallikkopuhujat ovat ennakkoluuloisia pappismiehiä kohtaan. Siinä on ollut aina jännite. Liikkeen sisäisestä perinteestä tämäkin sinänsä aika ällistyttävä yhteentörmäys on selitettävissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s