Uskovainen taivaan portilla


 (Klikkaa kuvaa suuremmaksi.)

Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille. (Luuk. 12: 33.)

– Älä liioittele, ei niitä Jeesuksen puheita pidä ihan kirjaimellisesti ottaa.

Millainen maailma olisi, jos uskovaiset ottaisivat myös Jeesuksen puheet  kirjaimellisesti

”Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.

Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne.

Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’

Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’

Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’

Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.

Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.

Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’

Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’

Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’

”Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.” (Matt.25:  35-40.)

*       *       *

Lue lisää:

Juhani Huttunen: Raamatulla päähän. Kirkko ja Kaupunki 20.9.2010.

R. K.: Martti Nissinen: On väärin käyttää Raamattua samasukupuolisten parisuhteiden ja heidän perheidensä tuomitsemisessa

Teemu Kakkuri: Onko Raamattu uskon kohde vai lähde?

Kimmo Ketola: Mitä on fundamentalismi? Esitelmä Suomen ekumeenisen neuvoston seminaarissa 5.3.2008.

Korpijaakko: Stiven Naatus: vl-naispappeus on käytännön järjestely, ei hengellinen kysymys

Risto Leppänen ja Martti Nissinen: Raamattunäkemykset ja homoseksuaalisuus

Sarjakuvan lähde

3 kommenttia

Kategoria(t): fundamentalismi, heaven, helvetti, Jumalan sana, kadotus, kaksinaismoralismi, opilliset kysymykset, pelastus, Raamattu, Raamatun tulkinta, tuomiopäivä

3 responses to “Uskovainen taivaan portilla

  1. Orjia näkyny?

    Fundis-kristittyjen Raamatun noudattaminen on tosiaankin omituisen valikoivaa.

    3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sillä ehdolla, että he ovat naapurikansojen edustajia.
    Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että se joka tekee työtä sapattina, hänet on surmattava.
    3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan pappi ei saa lähestyä Jumalan alttaria, jos hänellä on näössä vikaa, eikä kukaan vammainen saa tulla temppeliin sisälle.

    Moni puutarhaviljelijä rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos. 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin monet rikkovat Raamatun kieltoa käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Onko todellakin tarpeellista kutsua koko kaupungin väki kivittämään tällaiset syylliset kuten Raamattu edellyttää (3. Moos. 24:10-16)?

  2. nimetönanonyymi

    ”Sitten hän [Jeesus] sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ‘Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.”

    Jeesus ei nähtävästi tiennyt, että hän itse kuollessaan sovittaa KAIKKIEN ihmisten synnit, tai vaihtoehtoisesti ainakin niiden synnit, jotka häneen uskovat. Taitaa tämä sovintouhri -asia on kristinuskoisten myöhempää keksintöä.

    Tuossa katkelmassa Jeesus on valmis lähettämään ihmisiä suhteellisen pienistä tekemättä jättämisistä ikuisesti kidutettavaksi. Mitä tämä kertoo hänen moraalistaan ja empaattisuudestaan?

    Nykyetiikan valossa on täysin tuomittavaa kiduttaa ketään ikuisesti. Millä tavalla Jeesuksen toiminta eroaa maallisten hirmuhallitsijoiden toiminnasta? Miksi ihmisten tekemä kiduttaminen on tuomittavaa ja syntiä, mutta jumalolennon tekemänä se olisi täydellisen oikeudenmukaista?

    Kristityt ovat kulttuuriperimänsä mukana imeneet myös valtaisan epäempaattisuuden, kylmyyden ja välinpitämättömyyden lähimmäisiään kohtaan, mikä oikeutetaan raamatun julmilla tarinoilla.

  3. Charity

    ”Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s