Maailman suurimman perheen pää on onnellinen 94 lapsen isä


Koillis-Intiassa,Burman ja Bangladeshin rajalla Mizoramissa vaikuttaa pieni kristillinen herätysliike, nimeltään Chana,  jossa arvostetaan suuria perheitä ja suositaan moniavioisuutta. Uskonliike on perustettu vuonna 1942 ja siihen kuuluu nyt noin 400 perhettä. Tällä hetkellä liikkeessä on yli 4000 jäsentä. Liikkeessä uskotaan, että sen jäsenet ovat Jumalan valittuja, ja  tavoitteena on hallita piakkoin maailmaa yhdessä Jeesuksen kanssa.

Uskonliikkeen johtaja on Ziona Chana, 67, jonka  perheessä on  94 lasta (tilanne alkuvuodesta 2011). Kaikkiaan perheessä on 181 jäsentä: 39 vaimoa, 94 lasta, 33 lastenlasta sekä 14 tytärpuolta. Lehtitietojen mukaan perheen uskotaan olevan maailman suurin. 

Patriarkaatti ja lisääntymiskultti uskonnon osana

Tämä ei kuitenkaan pitäne paikkaansa, sillä Suomessa on samalla laskutavalla useita tätä suurempia vanhoillislestadiolaisia perheitä.

Lasten määrässä ei kukaan kuitenkaan liene vielä ylittänyt  Ziona Chanan saavutusta, sillä lehtitietojen mukaan Suomen suurimmassa perheessä on 19 lasta. Tätäkin suurempia vl-perheitä  kuitenkin tiettävästi tunnetaan esim. Ylikiimingin seudulla.

Sen sijaan lastenlasten lukumäärässä lestadiolaisperheet lyövät Chanan perheen  mennen tullen.  Monella vl-parilla lastenlasten määrä ylittää vähintään lukeman 120. Ja kun mukaan perheeseen lasketaan intialaismiehen malliin myös miniät ja vävyt, saattavat jotkut suomalaisperheet hyvinkin päästä Ziona Chanan edelle.

Jos lasten määrän leikkimielisessä ennätyskisaan lasketaan mukaan myös vl-uusperheet, mikä olisi sinänsä loogista, onhan Chanallakin useita vaimoja, päästään lestadiolaisperheissä  lähelle hänen ennätystään. Tunnetaan onnellisia uusperhe-tapauksia, että 14-lapsinen vl-leskimies on löytänyt uuden puolison, jolla on myös toistakymmentä lasta.

Myös Yhdysvalloissa on erityisen suuria perheitä, erityisesti ns. evankelikaalisten konservatiivikristittyjen sekä vanhoillisten pietistististen ryhmien piirissä (hutteriitit, mennoniitit ja amishit). Myös joissakin mormonien lahkoissa korostetaan lisääntymistä uskon tunnuksena ja suositaan lisäksi moniavioisuutta.

Kaikkia näitä uskonliikkeitä yhdistää miesten valta eli patriarkaatti, sekä  jonkinlainen sukupuolielämän hengellistäminen aina lisääntymiskulttiin saakka.

Herätysliikkeen johtaja kiittää Jumalaa

Ziona Chana perheineen asuu Mizoramin osavaltiossa, Burman ja Bangladeshin rajalla, Baktawangin kylässä. Perhe asuu nelikerroksisessa talossa, jossa on sata huonetta.

Chana  kiittää Jumalaa siitä, että Hän on suonut hänelle niin suuren perheen. Hän kokee, että hän itse on saanut suuren lahjan ja siunauksen Jumalalta.

– Isälläni oli seitsemän vaimoa. Kun seurasin kodin elämää, ajattelin että se ei tulisi sopimaan minulle. Jumala kuitenkin päätti toisin, ja olen siitä nyt Hänelle kiitollinen.

– Olen onnellinen, koska olen 39:n naisen aviomies ja samalla maailman suurimman perheen pää. Pidän itseäni onnekkaana myös siksi, että minulle on annettu monta huollettavaa. Koen että olen Jumalan lapsena Hänen erityisessä suojeluksessaan, kuvailee Chana elämäänsä ja hengellistä vakaumustaan.

Hän on myös edelleen valmis avioitumaan jos uusia sopivia vaimoja löytyy, voidakseen kasvattaa  herätysliikkeensä jäsenmäärää.

– Yhtenä vuonna menin naimisiin kaikkiaan 10 naisen kanssa. Vielä yhä tänä päivänäkin olen valmis laajentamaan perhettäni.

– Voisin hyvin harkita ottavani vielä lisääkin vaimoja. Olen valmis avioitumaan myös amerikkalaisnaisen kanssa, jotta herätysliikkeemme kasvaisi ja laajenisi. 

Chanan jattelussa on jossain määrin samoja piirteitä, joita liikkuu myös vanhoillislestadiolaisuudessa. Myös vl-liikkeen johtajat ja seurapuhujat ovat usein todenneet, että Jumalan valtakunta ”kasvaa sisältäpäin” eli biologisen lisääntymisen avulla.

Esimerkiksi rovasti Seppo Lohi on todennut, että jos vanhoillislestadiolaisuudessa luovuttaisiin säännöstelemättömyydestä, herätysliike katoaisi 50 vuodessa kokonaan. Suviseuroissa 2010 SRK:n puheenjohtaja totesi lehdistölle, että vanhoillislestadiolaisuuden jäsenmäärä on vakaa siitä syystä, koska perheet ovat suuria. Liikkeessä ei siis niinkään tavoitella ulkopuolisia jäseniä liittymään mukaan, vaan luotetaan siihen, että lestadiolaismiehet ja -naiset edelleen pitäytyvät ehkäisemättömyydessä ja suurperheissä lapset kasvatetaan liikkeen jäseniksi.

Viisi vanhinta vaimoa esittelee, mitä illallisen valmistamiseen Z. Chanan suurperheessä  tarvitaan.

Monivaimoisuuden etuja

Chanan 39 vaimosta järjestyksessä numero kaksi, Huntharn-ghaki, kertoo, että kaikki perheenjäsenet tulevat keskenään toimeen erinomaisesti. Suurperheen elämä perustuu hänen mukaansa keskinäiselle rakkaudelle ja kunnioitukselle. Ziona Chana pitää erityisesti siitä, että 7-8 vaimoa on päivän mittaan koko ajan hänen lähellään.

Kaikki perheen miehet Chana mukaan lukien ovat ammatiltaan kirvesmiehiä.

– Emme tarvitse hallitukselta minkäänlaista tukea, Ziona Chana toteaa ylpeänä.

Suurperheestä huolehtiminen ja arjen pyörittäminen vaatii Chanan mukaan lähes sotilaallista kuria perheessä.  Naiset ovat organisoineet työt ja huolehtivat käytännön arjen sujumisesta.

Chanan ensimmäinen, vanhin vaimo Zathiangi, 69, vastaa taloustöiden sujuvuudesta. Hän ja muut vaimot valmistavat yhdessä ateriat sekä  siivoavat ja pesevät pyykit.

Pelkästään päivällisenvalmistaminen on jo melkoinen ponnistus, sillä sitä varten täytyy kyniä kolmisenkymmentä kananpoikaa, kuoria lähes 60 kiloa perunoita ja keittää 100 kilon verran riisiä.

Chana uskoo vakaasti moniavioisuuden etuihin.

Hänen vaimonsa vuorottelevat paikasta miehensä parivuoteessa. Muina aikoina naiset jakavat keskenään vieressä sijaitsevat suuret makuusalit. Naisten sänkyjen paikat salissa on määritelty siten, että nuorimmat naiset nukkuvat lähimpänä aviomiestä.

Rinkimi, 35, joka on ollut Ziona Chanan kanssa avioliitossa 11 vuotta, toteaa:

– Mielestämme Ziona Chana on tärkein henkilö talossa. Hänen palvelemisensa on meille samaa kuin palvelisimme Jumalaa.  Tunnen itse olevani Jumalan siunaama kun hän on aviomieheni. Hän on myös tämän kylän komein mies.

Myös Ngaihzuali, 37, on tyytyväinen. Hän oli 18-vuotias avioituessaan Ziona Chanan kanssa.

– Hän pyytää usein minua laittamaan oljyä hiuksiinsa, ja siihen tehtävään hän pyytää vain minua. Saan tuntea että olen jotakin erityistä.

Perheessä puhutaankin, että Ngaihzuali on yksi perheenpään suosikeista.

Vanhin Ziona Chanan pojista, Parliana, 5o, kertoo, että isoisä aikanaan perusti Chana-herätysliikkeen muutettuaan tälle seudulle. Hänelläkin oli useita vaimoja.

Parliana kertoo myös, että Ziona Chana on ottanut monta vaimoa tavoitteenaan se, että hän voi pitää näistä ihmisistä mahdollisimman hyvää huolta.

Parliana kertoo, että nämä tytöt ja naiset tulevat hyvin köyhistä oloista sikäläiseltä seudulta ja monet heistä ovat orpoja. Chana tarjoaa heille turvallisen perheen.

– Menemällä naimisiin heidän kanssaan isämme on esimerkkinä koko ihmiskunnalle. Kun itse tuen hänen työtään, tunnen että olen itse lähempänä Jumalaa, toteaa Parliana. Hän aikoo seurata isänsä jälkiä. Toistaiseksi hänellä on kaksi vaimoa ja 13 lasta.

– Tässä talossa ei ole erimielisyyksiä. Myös uskonliikkeemme on erittäin yksimielinen kaikista asioista. Kaikki ovat sitoutuneet keskinäiseen rakkauteen, ymmärtämiseen ja anteeksiantamiseen.

Perheellä on tilallaan karjaa ja puutarhaviljelmiä sekä puusepänverstas. Lapsille on oma koulu. Perheellä on myös oma urheilukenttä. Joka vuosi heinäkuun 21. päivänä vietetään Ziona Chainin syntymäpäivää kolmipäiväisine juhlineen.

*    *     *

Intiassa naisen asema on tunnetusti surkea ja naisten ja tyttöjen seksuaalinen hyväksikäyttö on tavallista.

Tyttöjen osuus koulun aloittavien poikien määrästä on nykyisin 81%. Tyttövauvojen surmaaninen on yhä yleinen käytäntö. Heistä ei ole taloudellista hyötyä. Vanhemmat ajattelevat, että tyttöä on turha kouluttaa, koska hän menee naimisiin ja hyödyttää toista perhettä, eikä näin ollen ole turvaamassa heidän vanhuuttaan.  Intialaisnaisista 60 prosenttia ei saa riittävää ravintoa ja kärsii sen vuoksi anemiasta. Ensimmäinen lapsi saadaan keskimäärin ennen 22. ikävuotta, eikä useimmilla ole mahdollista päättää lapsiluvusta itse. Palkkatyössä naisia on vähemmän kuin miehiä, ja he tekevät pidempää päivää pienemmällä palkalla. Lisäksi naiset tekevät suurimman osan myös kotityöstä.

(Kirj. Kapu.)

*     *     *

Lue lisää:

Indian man with 39 wives, 94 children and 33 grandchildren. The Telegraph 2.2.2011.

Jättiperhe: 34 vaimoa, 94 lasta, 33 lastenlasta. Ilta-Sanomat 21.02.2011.

Antonella Lazzeri: Man with 39 wives. The Sun 19.2.2011.

Lestadiolaiset pitävät Pohjois-Pohjanmaan väkiluvun kasvussa. MTV3 24.7.2022.

Sirpa Pääkkkönen: Kishwar Desai: Intiasta puuttuu 35 miljoonaa naista. Helsingin Sanomat 30.10.2010.

Tällä mummolla on 100 lastenlasta – katso video Ilta-Sanomat 28.12.2010.

39 vaimoa – ja mies haluaa vielä lisää! MTV3 22.2.2011.

Vanhoillislestadiolaisuus, amishit, hutteriitit ja mennoniitit

The world’s biggest family: The man with 39 wives, 94 children and 33 grandchildren. Daily Mail 19.2.2011.

Ziona Chana Heads Biggest Family In The World. Odd Culture.

Advertisements

4 kommenttia

Kategoria(t): avioliitto, äitiys, ban of television, ehkäisykielto, elämäntapa, fundamentalismi, ihmisarvo, ihmisoikeudet, isyys, johtajat, lapset, lisääntyminen, miehen asema, naisen asema, normit, norms, perhe, sananjulistajat, sukupuolijärjestelmä, suurperhe, vallankäyttö, väkivalta, yhteisö

4 responses to “Maailman suurimman perheen pää on onnellinen 94 lapsen isä

  1. Eno putos veneestä

    Jo on miestä anopeilla siunattu!

  2. Nimeton1

    SAIRASTA!

  3. Thinkcat

    Yhteiskunnalliset olot huomioiden en sanoisi, että niinkään sairasta. Ensimmäisenä en ymmärrä sitä, että miksi tämä omituinen ilmiö esitetään jollain tavalla esimerkkinä kristinuskosta? Raamattu sanoo, että pastori olkoon yhden vaimon mies. Siellä ei ole eri pykälää herätysliikkeen johtajille.

    Toisena on puhe keskinäisestä rakkaudesta. Sille on monta määritelmää ja monta eri merkitystä, riippuen käyttäjästä ja hänen motiiveistaan. Lisäksi voi olla, että käsitteen käyttäjä ei ihan vilpittömästi ymmärrä sitä, että jossain on joku ristiriita.

    Sitten paikallinen yhteiskunta. Suomalaiseen mieleen tulee, että kyseessä on joku alistettujen nuorten naisten hädänalaisuutta hyödyntävä sonni ja panomies. Jollekin toiselle voi tulla mieleen, että tässä on kyse paikallisesta sosiaaliturvasta näille naisille. Mitä vaihtoehtoja heillä olisi?

    Oletetaan, että vaihtoehtona on jäädä orvoksi köyhyyteen jonnekin rajaseudulle. Mitä siihen kuuluu nälän ja fyysisten uhkien lisäksi, ehkä prostituutioon ryhtyminen? No joku ei tietenkään tee eroa jalkavaimouden ja prostituution välille. Mutta ne, jotka tekevät, ymmärtävät että siihen verrattuna tuota meininkiä voi kutsua jopa hyväksi elämäksi.

    Tietenkin voidaan ajatella, että kaikki muu on väärin, paitsi se että noille naisille tarjotaan mahdollisuus länsimaiseen individualismiin ja kulutusjuhlaan. Pitäisi pystyä kierrättämään poikaystäviä ja sitten kiskomaan miliisien kanssa heiltä elatusmaksuja. Mutta myös individualismi on jotain, mihin ihminen kasvatetaan.

    Viimeisenä ajatus, että jos tässä olisi kyseessä hippikommuuni, niin kuka siellä silloin sextailisi kenenkin kanssa? Ja kauanko homma pysyisi kasassa?

  4. lj

    Just joo… Ihan varmaan tulevat Jeesuksen kanssa johtamaan maailmaa…. Sitäpaitsi aika hökkeli tuo kerrostalo…. menee vielä koko perhe sen sortuessa maanjäristyksessä vaikka.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s