Kuiluja ja muutoksen signaaleja


Monipuolinen tilanneanalyysi

Kirkonkellarin  julkaisemasta artikkelista voi lukea tutkija, pappi Johannes Alarannan tarkkanäköisiä pohdintoja vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen tilasta. Salon seudun rauhanyhdistyksen johtokunta vapautti Alarannan puhujantehtävästä yli vuosi sitten. Tutkija keräsi havaintoaineistoa Lopen suviseuroista 2012 samalla kun työskenteli seurajärjestelyissä ylläpitotehtävissä vapaaehtoisena roskakuskina ja ruokatavaroiden kuljettajana.

[…] Monet olivat kanssani asioista eri mieltä. Se ei olekaan mikään ongelma, koska niinhän yleensä on. Minua kuitenkin miellytti tapa, jolla erimielisyydetkin otettiin esille. En kohdannut lyttäämistä. Kohtaamani fiksut yksilöt olivat pääasiallisesti nuorempaa polvea.

Kun tulin kotiin, kuulin miten  virallisissa kokouksissa oli toimittu. Toiveikkuus hävisi hetkessä.

Mikään ei muuttuisi. […] Paha oli ulkona ja kaikki hyvä sisällä.

Vaarallinen ja Raamatun opetuksen vastainen kultaisen kynttilänjalan teologia eli voimakkaasti. Seurakunnan puhdistamista toivottiin. Epäiltiin, että oltiin liian hitaita hoitamaan ”uudistusmielisiä”. Pitäisi sulkea ulos ja heittää helvettiin vaaralliset yksilöt ja mielellään vielä nopeasti. Siionin muurin vartiointi-teemaa pidettiin ahkerasti esillä.

Ajattelin, että ehkä on olemassa kuiluja. On olemassa tietysti kuilu ”maailmaan”. Se on syvä ja ylittämätön.

Sitten on olemassa kuilu ”uudistusmielisten” ja johtoportaan välillä. Sekin vaikuttaa olevan syvä ja ylittämätön.

Ajattelen, että on olemassa vielä ainakin yksi kuilu. Se on kuilu, joka on ”tavallisen rahvaan” ja johtoportaan välillä. Se on aivan yhtä syvä kuin muutkin kuilut.

Tämän kuilun takia esimerkiksi minuun suhtauduttiin tavallisten uskovaisten parissa ihan kiihkottomasti ja järkevästi. Johtomiehet ja vanhempi puhujainstituutiota edustava porukka taas ei osannut suhtautua minuun mitenkään. Huvittavimmissa tapauksissa puhujamiehet lähtivät karkuun kun kohtasivat minut.

Samaan huvittavuuteen liittyy se, että keski-ikäisiäkin ihmisiä varoitellaan olemasta missään tekemisissä kanssani. Syytökset mielenvikaisuudesta eivät ole tavattomia.

Olen siis äärimmäisen vaarallinen henkilö. […]

Päällimmäiseksi mielikuvaksi puheista jäi, että puheet eivät olekaan enää kaikki täysin samantyylisiä. Muutos ja kategoriat ovat hyvin hienovaraisia ja täytyy tuntea lestadiolainen puhetapa hyvin, että voi tunnistaa erilaisia pohjavireitä. Puhujainstituutiossa kytee siis ainakin jonkinasteinen muutos.

 Lue koko juttu. 

Lue lisää:

Alarannan blogi

Johannes Alaranta: Rahtarina suviseuroissa, Kirkonkellari-verkkolehti.

* * *

Jan Ahonen: Tutkija: Kirkon ja lestadiolaisten välit pakko selvittää. Kotimaa24 1.6.2012.

M. K. & P. T. : Haluammehan pysyä kuuliaisina kollektiiville

Aini Linjakumpu: Hengellinen väkivalta ja vanhoillislestadiolaisuus. Kirkonkellari-verkkolehti.

Piispan puhe Suviseuroissa hämmensi. SRK:n pääsihteeri Tuomas Hänninen Kirkonkellarin haastattelussa.

Olli Seppälä: Piispa Askola suviseuroissa: ”Jumalan valtakunnan rajat piirtää vain Jumala”. Kotimaa24 29.6.2012.

Ville Talola: Repo puolusti suviseuroissa naispappeutta. Kotimaa24 29.6.2012.

1 kommentti

Kategoria(t): 2010-luku, ennuste, epäily, eristäminen, hengellinen väkivalta, hoitokokoukset, itsesensuuri, johtajat, johtokunta, kaksinaismoralismi, keskusteluilmapiiri, kontrollointi, lähihistoria, leimaaminen, manipulointi, mielenterveys, painostaminen, puhujat, puhujien ja seurakuntavanhinten kokous, Puhujienkokous, retoriikka, sananjulistajat, sananvapaus, sensuuri, seurakuntaoppi, SRK ry., SRK:n johtokunta, syrjintä, syyllistäminen, tulevaisuus, uhkailu, ulossulkeminen, vallankäyttö, väkivalta

One response to “Kuiluja ja muutoksen signaaleja

  1. Seurakävijä

    Kävin pitkästä aikaa suviseuroissa yhden päivän aikana ja yritin kuunnella puheita tarkasti. Havaitsin saman kuin Alaranta: seurapuheissa oli neljänlaista korostusta (ks. alkuperäinen juttu). Tosin en ehtinyt kuulla yhtään hoitokokoushenkistä saarnaa, mutta seuraavana päivänä sellainenkin oli ilmestynyt nettiin. Opetus on muuttunut hienovaraisesti monimuotoisemmaksi. Voi olla että seurakansa ei sitä helposti huomaa, koska kukin kuulee sen, minkä haluaa kuulla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s