Hentilä: Jatkuuko homoseksuaalien uskovien syrjintä rauhanyhdistyksellä yhä?


Toimittaja Jorma Hentilä kysyi blogikirjoituksessaan, ahdistelevatko  vanhoillislestadiolaiset ei-heteroja uskovaisia jäseniä rauhanyhdistyksellä. Kirjoituksesta käy ilmi myös se, miten perustava ihmisoikeuskysymys tasa-arvoinen aviolittolaki on. Maallisen lain edessä tulee kaikkia kansalaisia kohdella yhdenvertaisesti. Hentila_J.P

Suomi on jäänyt nyt Pohjoismaista ainoaksi, jossa ei ole säädetty yhdenvertaista avioliitto-lakia.

Hanna Salomäen vuonna 201o ilmesty-neen tutkimuksen mukaan 92% vanhoillislestadiolaisista torjuu homoseksu-aalien ihmisoikeudet. Vanhoillislestadiolaisia torjuvammin homoi-hin suhtautuvat vain rukoilevaisuuteen kuulu-vat ihmiset. Rukoilevaisuus on herätys-liikkeistä pienin eikä sillä ole samaa arvovaltaa kirkossa ja yhteiskunnassa kuin vanhoillislestadiolaisuudella.

Peräti 92% tutkimukseen osallistuneista vanhoillislestadiolaisista “ei pitänyt homoseksuaalisuutta koskaan hyväksyttävänä”. Salomäki keräsi tiedot kyselynä vuonna 2007 Valkealan suviseuroissa.

Kontrollin koura ei ylettynyt lahden yli

Jorma Hentilä kertoo: ”Entinen oppilaani vuosikymmenten takaa soitti äskettäin. Kertoi palanneensa puolisoineen eläkepäiviksi Suomeen ja asettuneensa Ouluun, lähelle syntymäseutuaan. Puhuimme ainakin puoli tuntia, menneestä, nykyisestä ja tulevasta.

Olin tavannut entisen oppilaani kesäisenä päivänä Oulun kauppatorilla seit-semänkymmentäluvulla. Kumpikin olimme tuolloin kotipuolessa lomalla, hän Ruotsista ja minä Helsingistä. Hän kertoi muuttaneensa ensin Ouluun ja jatkaneensa parin vuoden kuluttua Pohjanlahden yli. Muutto Ruotsiin oli ollut pakenemista.

Hänen lapsuudenkotinsa oli vanhoillislestadiolainen. Kansakoulun päätettyään ja armeijan aikoihin hän oli liikkunut lestadiolaisnuorten parissa. Ouluun muuton jälkeen rauhanyhdistyksellä käynnit olivat alkaneet harventua ja loppuneet viimein kokonaan. Kontrolli oli toiminut, ja viesti loittonemisesta oli kulkenut kotikylälle. Paikalliset nokkamiehet olivat hätistelleet äitiä – isä oli jo kuollut – pitämään poikaansa kurissa ja herrannuhteessa.

Hailauoto-laiva Oulun torirannassa 1987. Kuva R. H.

Hailauoto-laiva Oulun torirannassa 1987. Kuva R. H.

Istuessamme kahvipöydässä tori-kahvilaksi kuiville nostetun Hai-luoto-laivan kupeessa hän kertoi halun-neensa Ruotsiin muutolla karis-taa siteet lestadiolaisuuteen pysy-västi. Yhteisö ja alituinen sil-mälläpito olivat käyneet hänelle yhä ahdistavammaksi. Asettumisen uuteen elämänympäristöön hän kertoi kokeneensa vapauttavana. Ulkopuolinen kontrollointi oli loppunut.

Kahdeksankymmentäluvun alkupuolella joku kopautti olkapäähän Setan diskossa: entinen oppilaani. Hän oli kesälomalla ja matkalla pohjoiseen.

Keskustelussamme kävi ilmi, että edellisen kerran tavatessamme perimmäinen syy muuttoon lahden yli oli jäänyt kertomatta.

Joku lestadiolaisnuorista oli saanut vihiä hänen homoudestaan, ja kohta juoru oli kulovalkeana levinnyt nuorisoporukkaan. Seurauksena oli väistelyä, tervehtimättä jättämistä ja tuomitsemista. Jos et tee parannusta, ei ole pelastusta, vaan joudut helvettiin.

Hän oli saanut kutsuin rauhanyhdistyksen nuorisotoiminnan vetäjien puhuteltavaksi, mutta oli jättänyt menemättä.

Puhelussamme muistelimme näitä tapaamisiamme ja myös aikaa, jona olin kyläkoulun opettajana  Oulun lähikunnassa. Nykyään se on Oulun kaupunkia.

Hän kertoi eläneensä parisuhteessa yli neljännesvuosisadan. Puoliso on ikätoveri, hänkin taustaltaan vanhoillislestadiolainen, pohjoisesta Ruotsiin muuttanut. Naimisiin he menivät pian sen jälkeen, kun avioliittolaki Ruotsissa muuttui koskemaan myös naispareja ja miespareja.

Uskovaisten pahat puheet haavoittivat

Kipeimpänä muistonaan hän kokee sen, miten lestadiolaiset aikoinaan kiikuttivat juorun hänen homoudestaan hänen kotiväelleen. Hän olisi halunnut sopivan tilaisuuden tullen itse kertoa asian äidilleen ja sisaruksilleen. Vaikka varsinkin äiti koki asian raskaasti, yhteydet kotiväkeen säilyivät.

Hän kertoi olevansa erittäin iloinen siitä, että suhteet sekä hänen että puolison sisarusten perheisiin ovat pitkään olleet niin läheiset, että sisarusten lapsia ja lastenlapsia on käynyt vieraisilla heidän luonaan Ruotsissa.

Onko homolla nykyisin helpompaa rauhayhdistyksellä?

Entisen oppilaani kokemukset ovat vuosikymmenien takaa. Miten on tänään? Olisiko hänen nyt helpompaa elää homona yhtenä vanhoillislestadiolaisista nuorista?

Vai onko kaikki entisellään: väistelyä, tervehtimättä jättämistä, puhuteltavaksi joutumista, pelottelua jäämisestä pelastuksen ulkopuolelle ja joutumisesta helvettiin, ellei tee parannusta (ryhdy teeskentelemään heteroa)?”

*      *      *

Hentilälle tullut kommentti:

Yhä eletään kuin ennenkin ainakin joissain rauhanyhdistyksissä. Sukulaispoika (16v) sai hengellistä sakinhivutusta kun toisten painostuksen jälkeen myönsi olevansa homo tai ainakin bi. Poika jäi pois, mutta osa on koulukavereita, ja saa kuulla, että on matkalla helvettiin.”

Vastaus kysymykseen blogissa, 29.4.2013.

Jumalan ensimmäinen pelastava teko: se läheisin läheinen, rakastettu

Arkkipiispa Kari Mäkinen lausui kirkolliskokouksen avauspuheessaan:

Kun puhun tästä, astun keskelle luotuna olemisen salaisuutta. Sitä salaisuutta, että ihminen tarvitsee toista ihmistä, tarvitsee läheisyyttä, rakkautta ja lämpöä. Olen oppinut, että juuri siinä on Jumalan ihmiselle antaman seksuaalisuuden tärkeä merkitys.

Bob Claunch ja  Jack Reavley rakastuivat 1952, avoituivat 2013.

Bob Claunch ja Jack Reavley rakastuivat 1952 ja ovat eläneet yhdessä 60 vuotta.

On puhe ihmisen herkimmistä ja tärkeimmistä suhteista. Juuri niissä voi löytää suurimmat rikkaudet ja haavoittua kipeimmin. Puhe koskettaa toisen ihmisen löytämistä ja elämän jakamista, mutta myös kaipuuta, kadottamista ja yksinäisyyttä. Kun Jumala loi toisen ihmisen, Hän teki sen yksinäisyyden takia. Se oli Jumalan ensimmäinen pelastava teko.
Tässä katsannossa ei ole eroa heteroseksuaalisen ja homoseksuaalisen parisuhteen välillä. Molemmat parisuhteet ovat osapuolille yhtä tärkeitä, yhtä herkkiä ja yhtä haavoittuvia. Molemmat tarvitsevat vaivannäköä ja kasvamista, molemmissa on kyse elämän suuresta rikkaudesta ja ilosta. Molemmat tarvitsevat pysyvyydelleen ja kestävyydelleen tukea.

– Ajattelemisen aihetta antoivat Jorma Hentilä, Kari Mäkinen ja Efva

*         *         *

Lue lisää:

Bob and Jack. I Should Be Laughing-blogi.

Jorma Hentilä: Kontrollin koura ei ylettynyt lahden yli. Blogikirjoitus 20.4.2013.

Homona ja lesbona Euroopassa: Euroopan maat – Suomi.

Homosuhteiden puolesta rukoilemista kannattaneet lestadiolaiset katuvat. YLE uutiset 14.11.2011.

Elina Järvinen: Irtiottoja. (Haastateltavana vanhoillislestadiolainen ”Kimmo” ja SRK:n johtokunnan puheenjohtaja Olavi Voittonen. Suomen Kuvalehti 50/2007.

Eetu Kejonen & Meri-Anna Hintsala: Torjuttuna vai ymmärrettynä? Homoseksuaalisuuden kohtaaminen. Teoksessa: Tuoreet oksat viinipuussa, s. 145 – 172. Toim. M-A. Hintsala ja M. Kinnunen. Kirjapaja 2013.

K. K-nen: Meri-Anna: Jumala loi ihmiseen läheisyyden kaipauksen

R. K.: Kirkko ei puutu vanhoillislestadiolaisuuden homojen syrjintään

R. K.: Räisänen: Homokysymys ei ratkea hakemalla vastausta Raamatusta

Elina Korhonen & Riikka Närhi (toim.).: Uskonnot ja seksuaalisuus. Väestöliitto 2011.

Elina Korhonen & Riikka Närhi (toim.).: Uskonnot ja seksuaalisuus. Väestöliitto 2011.Juhani E. Lehto ja Camilla Kovero: Homoseksuaalisuus tieteen näkökulmasta ja miesten kertomana. Lilith 2010. (Yksi haastateltavista on kasvanut vanhoillislestadiolaisuuden piirissä.)

Kari Mäkinen: Avauspuhe kirkolliskokouksessa 13.5.2013. ”Minä seison ovella ja kolkutan”.

Martti Nissinen: On väärin käyttää Raamattua samasukupuolisten parisuhteiden ja heidän perheidensä tuomitsemisessa

Mikael Pentikäinen: Luovuttamaton yhdenvertaisuus.  Helsingin Sanomat 29.8.2010, pääkirjoitussivu, A2.

Heikki Toivola:  Avioliiton kehitys: miten suhtautua tasa-arvoiseen avioliittolakiin. Kirkonkellari 2013.

Riikka Vuorijärvi: Pahinta on elää kaapissa.  Kirkko ja Kaupunki 14.4.2008.

Yksi meistä: Mikael Pentikäinen: homojen parisuhteille tasavertainen asema

Anniina Wallius:  Suomen sijoitus tasa-arvomaana heikkeni. YLE uutiset 16.5.2013.
Mainokset

6 kommenttia

Kategoria(t): ahdistus, arkkipiispa, arvot, avioliitto, bans, Conservative Laestadianism, eettisyys, häpeä, homoseksuaalisuus, identiteetti, identity, ihmisarvo, ihmisoikeudet, irrottautuminen yhteisöstä, kannanotot, kiellot, kontrollointi, lähihistoria, leimaaminen, mielenterveys, painostaminen, pelko, pelot, perhe, rauhanyhdistys, seksuaalivähemmistöt, sukupuolijärjestelmä, suru, syrjintä, tasa-arvo, ulossulkeminen, vallankäyttö, vihjailu, yhteisö, yksinäisyys, ystävyys

6 responses to “Hentilä: Jatkuuko homoseksuaalien uskovien syrjintä rauhanyhdistyksellä yhä?

  1. Still

    Nuoret ovat tuomassa Raamatullisen suhtautumisen vl liikkeen sisälle tässä homo kysymyksessä. Vanhakantaisuus häipyy tuuleen kun sukupolvi vaihtuu. Tästä on jo käytännön esimerkkejä. Julkisuuteen tämä tulee vasta kun Srk:n johtokunnan sukupolvi myös vaihtuu. Ihmisen arvo on paljon enemmän kuin sukupuolisuus, se on ääretön kuten Raamattu sen todistaa, Jeesus sovitti kaiken meidän puolesta. Ei Jumala luonut ihmistä tuomitsemaan vaan rakastamaan, Jumala on tuomari ja olisi aika hassua jos Hän tuomitsee kadotukseen luomansa ihmisen ominaisuuksien vuoksi, eikö usko ole tärkein. Homo voi uskoa yhtä hyvin kuin hetero, ei usko ole heteroseksuaalisten yksinoikeus.

  2. Vl-homo

    Edelleenkään et voi olla julkisesti homoseksuaali vl-yhteisön sisällä. Tai voit, mutta et ongelmitta! Itse olen kertonut omille vanhemmilleni, parhaimmille ystävilleni ja osalle sisaruksista. Reilu vuosi sitten sain karvaasti kokea tuon juorumyllyn tehokkuuden; eräät serkkuni, miespuoliset ikätoverini olivat jostakin saaneet varman tiedon homoudestani, ja muutamassa viikossa asiasta tiesi jo koko äidinpuoleinen suku tätiäni, serkkujeni lapsia ja muita sukulaisia myöten. Tosin meni n. vuosi, että asia tuli omiin korviini. Kukaan ei ollut tullut itseltäni kysymään, onko asiassa perää, miten voin tai miten jaksan tämän ’ristin’ kanssa.

    Veikkaan, että vaikka osa nuoremman sukupolven vanhoillisista on suvaitsevaisempia ja sanoisinko ymmärtäväisempiä homoutta ja homoja kohtaan, niin vl-homon oletetaan tiedostavan itsestäänselvästi, ettei hän milloinkaan elämänsä aikana saa toteuttaa itselleen luonnollista sukupuolista käyttäytymistä.

    Omat vanhempani toivovat edelleenkin, että menen jossain vaiheessa naisen kanssa naimisiin. =/

    • Efva

      Keneltä se on pois, että myös homoseksuaali voi solmia elinikäisen liiton rakkaaimpansa kanssa ja esim. voi laillisesti periä tämän, kun toinen kuolee? Mutta ei, SRK:n tuore lausunto on taas sitä samaa törkeää tekstiä.

      ”Homous ei ole synti, mutta sen toteuttaminen on Jumalan sanan vastaista. Vaikka yhteiskunta sen sallii, se rikkoo Jumalan tahtoa.” Näin sanoi tänään rovasti Viljo Juntunen, SRK:n helsinkiläinen työvaliokunnan jäsen. Huoh… Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät!

  3. Still

    Miksi joillekin heteroille homous on ongelma, jopa niin iso ongelma että heittävät Raamatun ja Jeesuksen opetukset syrjään. Minulle homous ei ole ongelma, minulle he ovat lähimmäisiä siinä kuin kuka tahansa. Jumala on ainoa tuomari ja kun Raamattu on Jumalan sanaa niin eikö se riitä, miksi pitää alkaa toteuttamaan oman käden oikeutta, on miekkaan tarttumista myös sellainen tuomitseminen jota keskiaikaiset tahot toteuttavat. Ellei lakia olisi niin ei olisi kaukana noita ja homovainot tälläkään ajalla, hurmoshirttäjäisetkään ei olisi mahdottomia kun seuraa sitä julkista keskustelua jota tämä aiheuttaa tällä hetkellä. Omahyväisiä ja onnistuneita riittää mutta Jumala ei sanansa mukaan tunne heitä.

  4. Still

    Suviseurojen avajaisissa Voittonen sanoi että avioliitto on miehen ja naisen väliseksi tarkoitettu ja lisääntyminen on avioliiton pääasia. Mitenhän hän tulkitsee luomiskertomuksen kun Jumala loi miehelle avun naisesta, ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Se on Raamatun mukaan jotain muuta kuin lisääntyminen, lisääntyminen tuli sen jälkeen ja Jumala sanoi sen ilman käskyä, lisääntykää ja täyttäkää maa, ei enempää. Jumalan on luonut myös homoseksuaalit, mitä vl liikkeellä on tarjota näille ihmisille, kengän kuva persuuksiin tai sulkeutuminen armon kaappiin, siitä on rakkaus kaukana. Jämähtäminen johonkin perinteeseen keskiajalta on liikkeen tuho, siihen en usko ja siksipä nuoret uudistavat liikettä hitaasti mutta varmasti tälle vuosituhannelle, homojen ”hirttäjäisiä” ei enää tulevaisuudessa nähdä. Tai ehkä fundamentalistisessa ääriuskonnollisuudessa jossain päin maailmaa.

  5. Jusu

    Eikös Jeesus sanonut: ”voi teitä farisealaiset, kun ette astu taivastenvaltakuntaan sisään, vaan vielä estätte toisiakin astumasta jotka sisään astua haluavat” ja ”Voi teitä fariseukset, kierrätte maat ja meret käännyttääksenne ihmisiä, kun yhden olette käännyttäneet, niin helvetin lapsen hänestä teette, kahta kertaa pahemman kuin itse olette”.

    Itse olen homoseksuaali, ja Jumala ei ikinä päästänyt irti minusta, vaikka erkanin pois homovastaisuuden vuoksi joitakin kertoja Herrasta. Eli totta on Jeesuksen sana: ”Joka tulee luokseni, häntä en ikinä heitä pois” vai miten se kohta meni…

    Olin ev.lut. mutta nykyisin olen ortodoksi.
    Ortodoksisessa kirkossakin esiintyy homovastaisuutta, mutta on tietysti suvaitsevaisiakin joukossa joissain kunnissa, ainakin uudenmaan maakunnassa. Ja ei kaikki ortodoksitkaan Suomessa pidä homoutta syntinä, jos katsoo yhteys.org sivustoa. Ja enkä muutenkaan aio ketään mielistellä, vaan olen uskoltani ortodoksi ja haluan ortodoksisesti seurata Kristusta, ihan sama mulle mitä joku uskova sanoo tai ajattelee.

    Siksi toivotan teille kaikille siunausta ja voimia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s