Vartijan uutuuskirja: Lestadiolaisuus tienhaarassa


Nykyinen SRK-linjan vanhoillislestadiolaisuus on havahduttanut sekä lestadiolaiset tutkijat että tavalliset vl-uskovat pohtimaan ja erittelemään liikettä ja sen oppia, johon on syntynyt ja tullut kasvatetuksi. Mitä liikkeen opille on tapahtunut – ja tapahtumassa? Vl_tienhaarassa

Lestadiolaisuus tienhaarassa 

-kirja julkaistaan tiistaina

Tule mukaan keskustelemaan uuden kirjan Lestadiolaisuus tienhaarassa julkistamistilaisuuteen Keskustakampuksen tiede-kirjaston, Kaisa-talon 7. kerroksen auditorioon (Kaisaniemenkatu 5) tiistaina 28.5. klo 18. vartija-logo

 Kyseessä on aikakauslehti Vartijan nettijulkaisu.  Kutsu ja lisätietoja on luettavissa myös Vartijan Facebook-sivulla.

Teologian tohtorit Mikko Myllykoski ja Mikko Ketola (Helsingin yliopisto)

Teologian tohtorit Mikko Myllykoski ja Mikko Ketola (Helsingin yliopisto)

Artikkelikokoelman ovat toimittaneet Matti Myllykoski ja Mikko Ketola. Teos on ladattavissa 28.5. pian klo 18   jälkeen Vartijan kotisivuilta osoitteessa http://www.vartija-lehti.fi/

Monta verkkokeskusteluista tuttua nimeä on mukana. Tutustu teoksen sisältöön alempana olevasta sisällysluettelosta.

Kirjoittajat ovat keskusteluun julkisuudessa osallistuneita vanhoillislestadiolaisia, SRK:n nykylinjaa pääosin kannattavia tai nykylinjasta enemmän tai vähemmän etäisyyttä ottaneita, joille hengellisyys ja uskovaisena eläminen on kallisarvoinen asia ja Jumalan lahja. Tämä yhdistää kaikkia kirjoittajia.

Mitä vanhoillislestadiolaisuudessa tapahtuu todella, kauniina pidetyn ulkokuoren takana? Mistä saa tietoa siitä, milliaseen uskonoppiin oma herätysliike oikeasti nojautuu? Onko se luterilaista kristinopia vai mitä se on? Miltä se tuntuu kun rehelliseen kysymykseensä ei saakaan vastauksia, vaan joutuu leimatuksi? Tiedämmeköl me jotakin aidosta hengellisyydestä, jonka kaipaus oli jo niillä 1800-luvun ihmisillä, jotka ilahtuivat armosta niin että lähtivät kertomaan siitä muillekin? mitä hengellisyys, spiritualiteetti, tarkoittaa tänä päivänä?

Lestadiolaisuus tienhaarassa: sisältö

Mikko Ketola & Matti Myllykoski: Saatteeksi

Yhteisön kasvot

Timo Aho: Lammasmaisuus vanhoillislestadiolaisuudessa 

Juho Kalliokoski: Herätysliikkeen hiilloksella

Mauri Kinnunen: Lestadiolaisen vanhurskauttamis- ja seurakuntaopin historiallisia juonteita

Topi Linjama: ”Emmekö ole aivan kuin ajattelemassa”

Hengellinen elämä ja identiteetti

Joona Korteniemi: Vanhoillislestadiolainen spiritualiteetti, sen voima ja ongelmakohdat

Hanna-Leena Nissilä: Kolonisoitu keho, yhteisöllinen minuus

Kati Pirttimaa: Millaista on hengellinen elämä vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä?

Muusikko Kati Pirttimaa, Kallion kirkon urkuri. (Kuva: Kirkko ja Kaupunki)

Muusikko Kati Pirttimaa, Kallion kirkon urkuri. (Kuva: Kirkko ja Kaupunki)

Oma tie

Mikko Huhtala: Polkuni lapsuudesta aikuisuuteen

Vuokko Ilola: Herran vai herrojen tahto?

Valma Luukka: Ryöstetty lapsenusko, raiskattu kristillisyys

Kati, Juho ja Vuokko

Lestadiolaisessa opetuksessa ei kuitenkaan juuri kannusteta henkilökohtaiseen raamatunlukemiseen. Seurapuheissa saatetaan jopa varoittaa, että olisi parempi ennemmin kuunnella puhujan selittävän Raamattua kuin tutkia ja lukea itsekseen. Raamattuopetus painottuu vahvasti Raamatun tapahtumien ja oikean tulkinnan opetukseen, ei niinkään hengellisen lukemisen ja kristityn henkilökohtaisen spiritualiteetin vahvistamiseen. – Kati Pirttimaa

Vanhoillislestadiolaisuudessa on nähtävissä useita ongelmia, mutta niistä pitkällä aikavälillä olennaisin ja samalla monien muiden ongelmien syy on mielestäni hengellisen pääoman köyhtyminen. Kristus joutuu käymään liikkeessä yhä pienemmäksi liikkeen itsetarkoituksellisen hallinnoinnin tieltä. – Juho Kalliokoski

Nyt kun iäkkäämpi väki pikkuhiljaa vähenee ja puikkoihin tarttuvat nuoremmat, liikkeen kohtalo varmasti ratkeaa. Siinä hommassa on varmasti suuri merkitys sillä, onko menneisyyden haamuja kyetty kohtaamaan ja selvittämään rehellisen avoimesti. Monet asiat vaiettaisiin mieluusti kuoliaaksi. Se on ihan ymmärrettävää, mutta ei järkevää. – Vuokko Ilola

Kaikki mukaan kirjanjulkistamistilaisuuteen Kaisa-talolle!

*         *         *

Ajattelemisen aihetta antoi nimimerkki: ”Vaikenemisen aika on ohi”

*         *         *

Lue lisää:

Alaranta: Seurakuntaoppi on pahin kompastuskivemme

Eikö mitään niin hyvää, etteikö jotain huonoakin? (Vuokko Ilolan ajatuksia.)

Juho Kalliokosken kokemukset: laittomuuksista ja pelokkaasta hiljaisuudesta tukeen ja rohkaisuun

Kapu: Aila Ruoho: Ilman seurakuntaoppia SRK-lestadiolaisuuden korttitalo romahtaisi

Keskustelu jatkuu myös Vuokko Ilolan blogissa (Kotimaa24-blogit).

Mauri Kinnunen: Tämä vuosituhat haastaa lestadiolaisuuden. Suomen suurimman herätysliikkeen pitäisi pystyä avoimesti kohtaamaan menneisyytensä kipupisteet. Kaleva 1.10.2006. (Julkaistu Hakomajan arkistossa.)

Mitä jää puuttumaan jos sitoo omantunnon vain Jumalan sanaan

M. T. : Vuorovaikutusta

Jarkko S. Tuusvuori: Urku auki. Vartijan ensimmäisen e-kirjan esittely. Niin & Näin 4/2012.

Uusi kirja vanhoillislestadiolaisuuden opista ja tulevaisuudesta

12 kommenttia

Kategoria(t): 2010-luku, alakulttuuri, armo, armoneuvot, armonvälineet, arvot, avainten valta, avioliitto, äitiys, ban of birth control, ban of television, bans, ehkäisykielto, elämäntapa, epäily, epäilykset, erehtymättömyys, eristäminen, eroaminen uskosta, evankelis-luterilainen kirkko, fundamentalismi, hajaannukset, harhaoppi, hartauskirjoitukset, hengellisyys, identiteetti, identity, irrottautuminen yhteisöstä, itsesensuuri, johtajat, johtokunta, Jumalan sana, keskustelu, keskusteluilmapiiri, kiellot, kirjallisuus, kristinoppi, kuuliaisuus, laestadianism, lapset, lähihistoria, leimaaminen, lisääntyminen, luterilaisuus, maallikkosaarnaajat, miehen asema, mielenterveys, naisen asema, naispappeus, naissaarnaajat, nettikeskustelu, normit, omatunto, opilliset kysymykset, painostaminen, pelastus, pelko, pelot, perhe, rauhanyhdistys, retoriikka, Rippi, sananjulistajat, sananvapaus, sensuuri, seurakuntaoppi, sielunhoito, spiritualiteetti, SRK ry., SRK:n johtokunta, suvaitsevaisuus, syntien anteeksiantamus, syyllistäminen, tasa-arvo, tulevaisuus, tuomitseminen, tutkimus, uskon jättäminen, uskon perusteet, uskontokritiikki, vallankäyttö, vastuullisuus, yhteisö, yhteisöllisyys, yksilöllisyys

12 responses to “Vartijan uutuuskirja: Lestadiolaisuus tienhaarassa

  1. Toimitus

    Onnittelut toimittajille ja kirjoittajille! Uusi kirja on ilmeisen tarpeellinen. Vartija-lehden ilmoituksen mukaan tätä e-kirjaa ladattiin heti ensimmäisten tuntien aikana yli 900 kertaa.

  2. Still

    Hyvä kirja. Lestadiolaisuuden ongelmakohdat tuli hyvin esiin jokaisessa kirjoituksessa. Ulkokullaisuus on vl liikkeessä saanut yliotteen, tapauskovaisuus ja ry:n palvonta kaiken keskiössä, siinä jää lähimmäiset ja Jeesus kulissien taakse. Srk potkii tutkainta vastaan eikä voi mitään sille muutokselle joka on lähtenyt liikkeelle julkisuudessa olleiden pahuuden tekojen esiin tuomisen seurauksena, valheen tiellä on paskainen loppu.

  3. Kappalainen

    Rauhanyhdistysten työmuodot ovat nykyisin ja ovat itse asiassa kaiken aikaa olleet kilpailevaa toimintaa luterilaisen kirkon ja paikallisseurakuntien kanssa. Aivan ehdottomasti. Tilanne on kaikkien nähtävissä, jos yhtään perehtyy tilastoihin, käytännön toimintatapoihin ja ennen muuta kristinoppiin. Tätä vanhoillis-lestadiolaiset puhujat eivät mielellään myönnä ja piispat väistelevät totuutta. Tästä halutaan vaieta ja toivotaan että kukaan ei ala kiinnittämään huomiota siihen.

  4. Martinus

    Kirjan sanoma on sama kuin uudenheräyksen sanoma 1900-luvun alussa.
    Vapaa evankeliumi nukuttaa ja laitostaa kristittyjä. Pitää herätä uudestaan. Kirjan kirjoittajat ovat kyllä heränneet. Toisten synteihin ja vikoihin tietenkin. Alkaneet hutkimaan oikealle ja vasemmalle kuten Matti Suo epäonnistuneessa sovintokokouksessa v. 1911 totesi.

  5. Minäkin olen kiinnittänyt huomiota tilanteen samankaltaisuuteen, kuin mitä se oli 1900-luvun alussa.

    Jospa, Martinus, silloiset uudestiheränneet olivatkin oikeassa?

    Martinus, peri vanhoillislestadiolaiseen tapaan pyrit kääntämään huomion itse asioista kirjoittajien sieluntilaan…

    Vanhoillislestadiolaisuuden kipupisteet ja epäkohdat avautuvat vain tosiasiat tunnustamalla, avaamalla asiat, tarvitaan rehellistä keskustelua, myöntämällä virheet ja epäkohdat. Näinhän Raamattukin opettaa.

  6. juhak

    Eudokimos voi vapaasti mennä keskustelemaan uudestiheränneiden kanssa. Jos he silloin olivat oikeassa, kai he ovat edelleen. Still kuvaa itse kirjoituksia totuudenmukaisesti, Martinus taas kertoo miksi ne ovat sellaisia kuin ovat, yhtä lukuunottamatta.

    Eudokimos esittää syytöksen, hyvin paljon käytetyn ja kuluneen. Toisaalta hän itse vihjaa, että vl on kenties ollut jo pitkään väärässä, ja kenties epäkohdat tms. johtuvat siitä. Eli sieluntilan arviointiin päädytään, vaikka ei puhuta yksittäisistä ihmisistä.

    Miksi asioita ja sieluntilaa ei voisi käsitellä yhtä aikaa? Eikö Raamatussakin puhuta hengen hedelmistä, ts. puheista ja teoista, joihin nimenomaan sieluntila vaikuttaa. Syy-seuraus-suhde on hyvin voimakas.

    • Still

      Asioiden ja sieluntilan käsittely yhtä aikaa on vaikea koska erimielisyys asioissa ei tarkoita eri sieluntilaa. Tässä suhteessa lahkolaisuus poikkeaa kristillisyydestä ja Jeesuksen opetuksista. Jos erimieltä oleva leimataan sieluntilaa arvioiden arvioijan omaan mielipiteeseen peilaten asiassa, joka ei ole vastoin hengenhedelmää, silloin tuomitaan vastoin Raamatun neuvoa lähimmäinen sillä tuomiolla johon ihmisellä ei ole oikeutta, Jumala on yksin tuomari ja Hän koettaa ihmisen sieluntilan. Kun taas perustellaan Hengen hedelmillä jotain niin ne löytyvät Raamatusta. Se on selvästi sanottu siellä. Eräät vaan ovat omineet tulkinnoillaan nämä hedelmät omien harhaoppiensa mukaisilla laajennuksilla. Ei ne ole yhtään enempää eikä vähempää sitä miten ne on kirjoitettu. Ei hengellinen niskalenkki veljestä tai sisaresta ole rakkautta vaan itsekkyyttä, halutaan että toinen on samaa mieltä kaikesta kuin itse. On yksi oppi ja se on Raamatussa, muut opit on ihmisten lisäämiä. Ry:n piireissä on ajansaatossa kehittynyt oppi yksimielisyydestä myös maallisiin asioihin, se ei ole Hengen hedelmä, ainakaan ei Pyhän hengen hedelmä. Esim. korvakorut katsotaan olevan yksi Hengen hedelmän merkki, se ei pidä paikkaansa vaan on maallinen opittu tapa olla ilman korvakoruja. Jos joku laittaa korut niin silloin yleisesti ry:llä on lupa tuomita tämä henkilö ja jättää esim. tervehtimättä tietoisesti opitulla tervehtimistavalla, erottaa tämä henkilö itsekkäästi ”elävän uskon” yhteydestä, näin ei Raamattu neuvo, se on vakavaa Pyhän hengen väärinkäyttöä. Opittu tapa tervehtiä ei ole Hengen hedelmä varsinkaan kun sitä käytetään tuomitsemisen merkkinä.

  7. Muka-muka

    Nettikeskusteluissa elätellään aivan älyttömiä harhaluuloja uskovaisista. Meitä on lähemmäs sata tuhatta yksistään Suomessa! Suurinta osaa ei kiinnosta pätkääkään tämänkaltaiset nettisivut. Suurin osa ei ole koskaan kuullutkaan. On merkillistä, miten täällä saarnataan siitä, miten niinsanottu “vl-yhteisö” muka olisi koko ajan jossakin kriisissä, ja joutumassa erimielisyyksien takia hajaannukseen. Ikävä tuottaa pettymys toiveajatuksillenne. Tavalliset uskovaiset eivät todella koe mitään sellaista. Kun itsekkin kävisitte seuroissa, niin voisitte todeta, että näette joka puolella Suomea rauhanyhdistyksissä kymmeniä tuhansia onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä, jotka ovat vapaasti uskomassa. Elävässä kristillisyydessä eletään rauhan aikaa, kaipaamatta teidän keksittyjä muka-muka “paljastuksia”.

    • Still

      En tiedä oletko sinä muka-muka vl mutta kovasti olet kiinnostunut kun aivan kommentoimaan tulet. Koet että kritiikki kohdistuu koko vl liikkeen mukana kulkeviin, ihmettelen sitä koska näinhän ei ole. Ja miten voit sanoa kenenkään puolesta mitään onnellisuudesta tai tasapainoisuudesta, voit sanoa vain omasta kohdastasi sen. Olen käynyt Juhannus seuroissa ja ikäväkseni on todettava että puheet ei lohduta, niiden sisältö on aivan muuta kuin hyvää sanomaa Kristuksesta. Suurin osa on todistelua ”meidän” oikeassa olemisesta, vastakkainasettelua maailma ja me, vakuuttelua siitä ja tuosta opista, Raamattua vain sivuamalla haetaan jakeita joilla pönkitetään harhaisia käsityksiä niiden tarkoituksesta. Mikäli vl liikkeessä oikeasti kuunnellaan näitä puheita ja yhdytään niihin niin ei voi kuin murheellisena todeta Pyhän hengen jättäneen tämän liikkeen omien oppiensa vajoavaan suohon. Vie ainakin yhden sukupolven että nämä opit katoaa mutta jälkien pyyhkiminen ei riitä vaan sydämet on myös puhdistettava, se alkaa nuorisotyöstä ja merkkejä siitä on jo näkyvissä, uudet kasvavat sukupolvet eivät vedä rajoja itse vaan luottavat Jumalaan, heitä ei rasita vanhat kaunat eri herätysliikkeiden välillä, Srk kokee suuren muutoksen kun nykyjohto jättää paikkansa nuoremmille. Liikkeen sisällä muutos on jo pitkällä, tv kiellot ym. eivät enää mene läpi noin vain ja ihmiset elävät omaa elämäänsä, hyvin enenevässä määrin luottaen omiin tuntoihinsa Srk:n julkilausumien sijaan, Srk on omalla toiminnallaan menettänyt luottamustaan rivijäseniin, kun kulkee ja kuuntelee niin sen voi jokainen itse todeta.

      • juhak

        ”Koet että kritiikki kohdistuu koko vl liikkeen mukana kulkeviin, ihmettelen sitä koska näinhän ei ole.”

        ”Mikäli vl liikkeessä oikeasti kuunnellaan näitä puheita ja yhdytään niihin niin ei voi kuin murheellisena todeta Pyhän hengen jättäneen tämän liikkeen omien oppiensa vajoavaan suohon.”

        Tyhmempi voisi luulla, että kritisoit toisessa sitaatissa peräti koko liikettä.
        Vaikuttaa aika klassiselta tilanteelta: Ymmärtääkseen viestin oikein yhteys pitää olla kunnossa niin viestin lähettäjällä kuin vastaaottajallakin.

      • Still

        Koen että vl liikkeessä on myös elävää uskoa. Pyhän hengen hedelmiä on nähtävissä monissa kommenteissa, omiani en näihin lue koska minä en ole se joka niitä arvioi. Jokainen Raamattua lukenut tietää nämä hedelmät eikä ne muutu kirjoitetusta muodosta selittelemällä sen vaikeammiksi. Tätä on monen vl puhujan vaikea käsittää kuulemani perusteella. Jos kritisoi niitä puheita tai opetuksia joihin yhä useampi vl liikkeessä ei yhdy, niin ei kritisoi koko liikettä. Useimmat vaan eivät julkisesti kerro omaa mielipidettään, kuka mistäkin syystä, yksi syy on myös Raamatun huono tuntemus. Sanonkin että ehkä valtaosa on sen varassa mitä puhujat selittää, menneiden vuosien ja hoitokokous aikojen varjo lepää vieläkin liikkeen yllä. Tavallinen ”uskovainen” ei rohkene puhua ”omiaan” vaan siteerataan puhujien käyttämiä fraaseja. Monissa keskusteluissa olen huomannut kuinka rohkeus lisääntyy kun väki vähenee. Miksi pitää olla muuta kuin oikeasti on, se on ulkokullaista ja kaksinaamaista. Minun mielestä tähän ajautuu väistämättä silloin kun keskustelukulttuuri on sitä että lähes kaikki hengellistetään ja eri mieltä olevan usko kyseenalaistetaan mitättömistäkin maallisista asioista. Elävä usko on rakkautta lähimmäiseen, ei paimen saa laumaa pysymään yhdessä lyömällä vaan kutsumalla jokaista luokseen ja luomalla turvallisen sekä luottavaisen ilmapiirin, jossa jokainen saa olla se rehellisesti oma itsensä.

    • fessus viator

      Satatuhatta on toki iso luku. On kuitenkin hyvä suhteuttaa vl-uskovaisten määrää maailman väkilukuun, joka on hieman yli 7 miljardia (v. 2012). Jos vl-uskovaisia on kaikkinensa vaikkapa 140 000, voidaan asiaa suhteuttaa esim. 100 metrin matkana, josta vl-uskovaisten osuus on tasan 2 mm!

      Uskotaan vapaasti kukin omalta pieneltä paikalta, ei tuomita muita ihmisiä ja annetaan Jumalan armon tehdä työtä kaikkialla maailmassa. Lopulta vain Jumala voi tuomita ja armahtaa. Tämä armo koskee myös elävässä vl-uskossa matkaa tekeviä. Ps.36:9 ”Ihmeellinen on sinun armosi, Jumala! Sinun siipiesi suojaan rientävät ihmislapset.” Hyvää suviseuramatkaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s