Lestadiolainen kuoli ja meni pyrkimään taivaaseen.
Pyhä Pietari otti hänet taivaan portilla vastaan. Hän antoi Lestadiolaiselle ohjeet.
– Tervetuloa! Taivaaseen pääsyyn tarvitaan sata pistettä. Kerropa tässä nyt kaikki hyvät työt, niin lasketaan sinulle pisteet. Pääset sisälle, kun sinulla on sata pistettä täynnä.
– Tämä selvä, sanoi Lestadiolainen. – Minä en ole suudellut ketään tois-ta naista kuin vaimoani, ja häntäkin vasta häiden jälkeen. Meillä ei ole sääntöjä, mutta emmehän me tahdo antaa laittajalle sijaa. Meillä on 13 lasta ja 115 lastenlasta. Ja he kaikki ovat uskomassa.
– Kerrassaan hienoa, ilahtui P. Pietari. – Aivan ehdottomasti vank-ka kolmen pisteen suoritus!
– Mitä ihmettä, kolme pistettäkö vain, kummeksui Lestadiolainen.
– No, olen käynyt seuroissa joka viikonloppu, ja suviseuroissa joka kesä. Olen tehnyt kaikki rauhanyhdistyksellä määrätyt työvuorot ja tarjoutunut teke-mään muidenkin vuoroja. Olen ostanut SRK:n kirjoja hyllyt täyteen ja lahjoittanut niitä epäuskoisille sukulaisille. Alkoholia en ole nauttinut pisaran vertaa, en koskaan edes saunaolutta.
– Ja ikimaailmassa en ole vilkaissutkaan netistä yhtään pornosaittia, jatkoi Lestadiolainen. – En ostanut kotiin televisiota, ja uutiset ja luonto-ohjelmat katsottiin aina YLEn Areenalta!
– Eipä paha, totesi P. Pietari siihen. Siitähän tili kertyy hyvinkin yhden pisteen arvosta.
– Yksi piste? Voi raato… ! Mutta mitäs tästä sitten sanot: en kuunnellut rytmikästä musiikka edes autossa, en silloinkaan kun olin yksinäni liikkeellä. Enkä käynyt koskaan konsertissa, en mennyt silloinkaan, kun pojantytär soitti musiikkiopiston orkesterin solistina Bachia.
– Aivan fantastaista, kaksi pistettä! kannusti P.Pietari.
– Että tästäkin VAIN KAKSI pistettä! huudahti Lestadiolainen pettyneenä. – Tätä vauhtia ei kohta ole muuta mahdollisuutta päästä taivaaseen kuin armosta!
– Sisään siitä! sanoi Pietari ja avasi portin.
* * *
Lähde: The only way to get into heaven (käännös ja muokkaus Xsa).
* * *
Lue lisää:
Jaakko Antila: vanhoillislestadiolaisuus elää rajanvedosta muuhun maailmaan
Ent. Lukkari: Ajatuksia ajassa
Ex vl-isä: Paine suureen perheeseen on säälimätön. Kotimaa24 6.9.2011.
Jorma Hentilä: Tässä uskossa pääsee taivaaseen
Jumalan valtakunnan syntityöryhmä saanut mietintönsä valmiiksi. Oho! Siioni
Ihan taivaallisia asioita. OHO! Siioni
Pekko: Nämä käskyt sinä pystyt täyttämään!
Peltonen: Armonlapset kaikki täällä: ristin kaksi suuntaa
Perheellinen vl: SRK:n linjaus: Kun vl-perheen lapsi uskoo toisin, hän menettää vanhempiensa tuen
SRK:n johtokunta: Television hankinta ja konsertissa käyminen on synti
Synnit: vanhoillislestadiolaisuuden syntilista
Tuomas: En halua taivaaseen
Uskovainen isä: ”Oikea” uskovainen. Keskustelu Mopin palstalla 3.5.2010.
Yölinja oli syntiä. OHO! Siioni
Päivämiehen pääkirjoitus tällä viikolla sen niin kauniisti todistaa.
”Koemmehan Siionin työn niin tärkeäksi, että käytämme siihen aikaamme ja lahjojamme. Teemme vuorollamme työvuoroja omissa rauhanyhdistyksissämme, suviseuroissa ja muissa isoissa seuroissa. Talkootyötä on myös leirikeskuksissamme.
Yhteinen kokemuksemme on, että Siionin työssä saamme enemmän kuin voimme antaa. Työvuoroissa opimme tuntemaan toisia uskovaisia. Saamme yhdessä rakentua uskossa ja Jumalan sanassa. Usko tuo meille sen näköalan, että tahdomme palvella lahjoillamme.”
Siellä kirjoitellaan toisten puolesta ilman valtuuksia. Minulla on oma mielipiteeni maallisista asioista ja maallisen siionin toimista ym. toiminnoista. En ole antanut Päivämiehen pääkirjoittajalle valtakirjaa puhua minun puolesta. Minun uskossa rakentuminen perustuu Raamattuun eikä talkoisiin, siispä käsitän tämänlaisen opetuksen harhaopiksi. Minulle usko tuo sellaisen näköalan että Jeesus sovitti kuolemallaan syntimme ja tämä riittää, Jeesukselta kysyttiin mitä minun pitää tehdä että pelastun, hän vastasi: rakasta Jumalaa kaikesta sydämestä ja rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi, hän unohti että pelastukseen tarvitaan talkoo mieltä ja osallistumista jonkun ”siionin” toimintaan, kyllä sattui suuri erehdys meidän lunastajalle, no hän sen sitten varmaan korjaa kun tulee maan päälle toisen kerran kun Raamattuun jäi sellainen kirjaamatta, kuinkahan käy sitten niille jotka luottavat Raamattuun? Varmaan aivan hyvin koska en usko Jeesuksen pettävän ihmistä, mutta en ole varma miten käy näille jotka ovat lisälehtiä tämän pelastuslupauksen antaneeseen Kirjaan liittäneet. He ehkä ovat siinä samassa joukossa joille sanotaan, menkää pois, en tunne teitä.
Ehkäisemättömyyden perustahan on se, että uskovaisen avioparin, eli lasten vanhempien, oma henkilökohtainen taivaspaikka on kiinni siitä, että he eivät ehkäise.
Eli ehkäisystä pidättyminen on pohjimmiltaan aivan täysin itsekästä.
Koska pääasia on aina OMA pelastuminen kuoleman jälkeen, ei jo olemassa olevien lasten hyvinvointi perheessä.
Onkohan joillakin luetun ymmärtämisessä vikaa? Eihän tuossa Päivämiehen tekstissä sanota, että Siionin työstä saa ansioita, vaan että yhdessä uskovaisten kanssa toimiessa rakennutaan uskossa. Opettaahan vanha kirkkomme kristinoppikin, että uskonelämän hoitamiseksi kristityn tulee ahkerasti käyttää mm. kristittyjen keskinäistä yhteyttä.
Ja me-kielen kritisoijia kehotan lukemaan vaikkapa Paavalin ja Johanneksen kirjeitä. Me-kieli kuuluu raamatulliseen kristillisyyteen, sillä Jumalan lapsilla on ”yksi sydän ja yksi sielu” kuten apostoli aikanaan totesi.
Nimimerkki Erkki, älä irrota asiayhteydestä tuota apostolin sanomista. Lue se lause kokonaan ja myös jatko, mitä nämä uskovaiset tekivät. On suurta Raamatun vääristämistä verrata tuota tapahtumaa ry:n talkoisiin osallistumiseen tai yleensäkään siihen Srk kristillisten yhteyteen jota he pitävät raamatullisena. Uskossa rakentuminen ei ole sitä mitä sinä luulet sen olevan, sillä mikään maallisen tekeminen ei rakenna uskoa, vain Jeesuksen kirkastaminen ja ristiin katsominen rakentaa uskoa. Kristittyjen keskinäinen yhteys on jotain muuta kuin ry:n rakentaminen, rahan kerääminen, mammonan palvonta ja lähimmäisten kurmuuttaminen. Tuon Raamatun kohdan mukainen ”yksi sielu ja yksi sydän” on juuri sitä että he kirkastivat Jeesusta fariseuksille ja oppineille. Mitään muuta he eivät tehneet, ei siellä kirkastettu ehkäisykieltoa omille, ei tarvinnut kirkastaa oikeaa oppia, ei tarvinnut todistella että me olemme ainoat oikeat, he olivat sitä sydämissään koska uskoivat Jeesukseen. Ry:n seuroissa ei muuta kuulekaan kuin epätoivoista todistelua ”vain me”, Pyhällä hengellä täytetty ei tällaista todistelua tarvitse, se näkyy hengen hedelminä. Kristitty haluaa että valaistaan katsetta Jeesukseen, turvataan vain siihen jolla on pelastus.
Nimimerkki Still, pyydän: älä irrota lainaamaani raamatunkohtaa kommenttiyhteydestään. Se oli vain yksi esimerkki siitä, miten runsaasti varhaiset kristityt käyttivät me-kieltä.
Täytyy toistamiseen todeta, että onkohan jollakin luetun ymmärtämisessä vikaa? En minä – eikä Päivämiehen tekstikään – ole väittänyt, että uskossa rakennutaan ry:n talkoiden, rahan keräämisen tai mammonan palvonnan kautta.
Toiseksi: kyllä apostolit vähän väliä korostavat, että on tärkeää kuolettaa lihaa ja välttää syntiä (ehkäisykiellosta en ole puhunut mitään edellisissä kommenteissani). Lue esim. eräs Paavalin ”syntiluetteloista”: ”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.
Kyllä elävä usko Kristukseen Raamatun mukaan vaikuttaa halun välttää syntiä ja neuvoa myös muita uskovaisia välttämään sitä. ”Puu tunnetaan hedelmistään”, sanoi Jeesus.
Nämä ovat ihan uskon aakkosia, ja toivoisin sinun lukevan Raamatun vielä kertaalleen.
Erkiltä: ”Täytyy toistamiseen todeta, että onkohan jollakin luetun ymmärtämisessä vikaa? En minä – eikä Päivämiehen tekstikään – ole väittänyt, että uskossa rakennutaan ry:n talkoiden, rahan keräämisen tai mammonan palvonnan kautta.”
Päivämiehessä kirjoitetaan jatkuvasti tätä mantraa, luetun ymmärtäminen lähtee siitä että osaa lukea mutta ilmeisesti nämä kirjoitukset eivät sitten vastaa totuutta tai pitää ymmärtää luettu toisin kuin se on kirjoitettu.
Tuosta Paavalin syntiluettelosta olen samaa mieltä, kuten varmasti kaikki muutkin uskovaiset. Synti on ilmoitettu Raamatussa. Luulisi tuossakin olevan jo kyllin mutta se ei Srk:lle riitä, ihminen on niin poloinen että kun tuo vaativa luettelo on mahdoton täyttää ja valvoa niin pitää luoda uusia syntejä, joiden noudattamista on helpompi valvoa, sellaisia näkyviä kuten korvakorut, ehkäisy, meikki, seuroissa käynti, talkoisiin ja ”valtakunnan” työhön osallistuminen, jopa puoluepolitiikka ( ei saa olla väärän puolueen ehdokas), mielipiteet maallisiin asioihin jne. Oikea Jumalan valtakunta ei tarvitse ”me hengen” korottamista, se on sydämissä ja näkyy hengen hedelminä mm. lähimmäisiä kohtaan. Tässä Srk:laisuus on harhautunut Jeesuksen jäljistä, liian monet esimerkit jopa johdon taholta kertoo ikävää totuutta. Jumalan valtakunnan ainoa voima on Jeesuksen kirkastaminen, uskon voima tulee siitä, kaikki muu on ihmiskunnian palvontaa.
Ehkäisykiellosta on turha vääntää peistä, se on Srk:laisuudessa kuin käsiraudat syyttömän käsissä, Raamatun perusteluita ei löydetä mutta siitä pidetään kiinni seurapuheissa ja niissä julkisuuteen annetuissa kauniissa lausunnoissa aina sen toisen lauseen muodossa; ensin kielletään kaikki painostus ja hengellinen väkivalta mutta sitten sisällä oleville jatketaan lausuntoa Raamattuun vetoavalla pelotteella. Tästä oli Hännisen lausunto Vantaan Laurissa hyvä esimerkki kun häneltä kysyttiin:
”Onko ehkäisy kielletty vanhoillislestadiolaisilta aviopareilta?
Kristillinen etiikka vaalii ihmisoikeuksien tärkeitä periaatteita. Ketään ei tule painostaa tai pakottaa henkisesti tai hengellisesti mihinkään. Erityisesti äidin tulee ihmisoikeusperiaatteen mukaisesti saada tulla kuulluksi avioliitossa ja myös yhteisömme keskuudessa.
Jumalan kaikkivaltius elämän antajana ja sen ylläpitäjänä on uskonopillinen kysymys. Jokainen äiti ja isä tekevät syntyvyyden säännöstelyyn liittyvän valintansa itse siitä, miten he haluavat ensimmäisen uskonkappaleen opetusta omassa elämässään noudattaa.”
Tuo alkujae on tarkoitettu julkisuuteen, kirkolle ja piispoille, se olisi riittänyt tästä, mutta ei riittänyt Srk:lle, hän viittaa toisessa jakeessa ensimmäiseen uskonkappaleeseen, jolla ei ole ehkäisyn kanssa mitään tekemistä. Huonosti Raamattua tuntevat, harhaopetuksiin kasvatetut Srk:laiset uskovat tätä soopaa, aivan kuin Raamatun aikaiset ihmiset uskoivat kirjanoppineita ja fariseuksia. Voi niitä joiden kautta pahennus tulee, Sanan vääristäminen on kuoleman synti ellei halua asiaa korjata.
vielä jatkan edelliseen: Kyllä apostolit usein myös korostivat sitä, miten he olivat oikeassa uskossa ja vetivät rajan oikean ja väärän uskon välille. Tämä rajanvetohan on tuttua jo Vanhan testamentin profeettojen julistuksesta, yhtenä keskeisenä aiheena niissä.