Homoseksuaali uskovainen – keskustelutilaisuus Helsingissä


Torjuttuna vai ymmärrettynä?

on teemana keskustelutilaisuudessa homoseksuaalien asemasta vanhoillislestadiolaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Helsingissä keskiviikkona 27.11 klo 18, Johanneksen seurakunnan seurakuntasalissa, Korkeavuorenkatu 10 E, 2. krs. Meri-Anna_Hintsala_Inhimillisessa_Tekijassa

Keskustelun avaa Helsingin yliopiston tutkija Meri-Anna Hintsala. Hintsala, joka on myös luterilaisen kirkon pappi,  on yhdessä Mauri Kinnusen kanssa tomittanut teoksen Tuoreet oksat viinipuussa: Vanhoillis-lestadiolaisuus peilissä (2013). Kirjaan sisältyy Hintsalan  yhdessä tutkija Eetu Kejosen kanssa kirjoittama artikkeli ”Torjuttuna vai ymmärrettynä? Homoseksuaalisuuden kohtaaminen”. Kirjoitus on merkittävä katsaus aiheeseen, jota ei tähän mennessä ole Suomessa tutkittu.

RKarppinen_1

Keskustelutilaisuuden toisena alustajana on Pirkanmaan Setan hengellisen ryhmän jäsen Riku Karppinen, jolla on itsellään vanhoillislestadiolainen tausta.

Keskustelutilaisuus on avoin kaikille. Tervetuloa!

yhteys_logoP

Tilaisuuden järjestää Yhteys-liike, joka on kirkkojen rajat ylittävä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tukiryhmä.

Lisätietoja: Yhteys-liikkeen pj. Ulf Särs: ulsars@gmail.com, 050 564 1833.

Karppinen: Vanhoillislestadiolaisuudessa paljon seksuaalivähemmistöihin kuuluvia

Vanhoillislestadiolaisessa perheessä kasvanut Riku Karppinen tuo omassa puheenvuorossaan esiin omakohtaisen kokemuksen vanhoillislestadiolaisen homoseksuaalin sisäisestä prosessista. Riku Karppinen totesaa Kotimaa24:n haastattelussa, että homoseksuaalisuus on vanhoillislestadiolaisuudessa vaiettu asia.

– Vanhoillislestadiolainen voi olla homoseksuaali, mutta siitä ei pidetä mitään suurta ääntä ja käytännössä täytyy elää seksitöntä elämää, Karppinen sanoo. Karppisen mukaan homoseksuaalisuus nähdään Jumalan antamana taakkana, joka pitää vain kantaa.

– Liikkeessä täytyisi tiedostaa paremmin se, että liikkeen sisällä on paljon seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä. Pitäisi pohtia sitä, miten se voitaisiin ottaa liikkeessä huomioon, hän sanoo.

Riku Karppinen on itse mukana Pirkanmaan Setan hengellisessä ryhmässä. Vastaavia ryhmiä toimii myös muissa Setan paikallisjärjestöissä. Ryhmissä myös vl-taustaisilla ihmisillä on mahdollisuus käydä läpi kokemuksiaan, saada vertaistukea ja tutustua samanhenkisiin ihmisiin.

Myös verkossa on vanhoillislestadiolaistaustaisille homoseksuaaleille tarkoitettuja keskusteluryhmiä.

”On tärkeää että uskalletaan olla uskovaisia myös homoyhteisön sisällä”

Riku Karppinen oli toinen haastateltava myös 24.11.2013 TV1:n Aamusydämellä-ohjelmassa. Keskustelussa tarkastellaan kysymyksiä ja ongelmia, joihin nuori uskovainen homo törmää kasvuympäristössään ja omaa identiteettiään rakentaessaan.  Ohjelma uusitaan  keskiviikkona 27.11. klo 11.35. Se on katsottavissa YLEn Areenassa vuoden ajan (15.11.2014 saakka).

RKarppinen_3

Tietoisku: homoseksuaalisuus normaalia, biologisen kehityksen tulos

Homoseksuaalisuus on normaalia, aivan samoin kuin heterous. Sikiönkehityksessä ihmisestä kehittyy joko hetero- tai homoseksuaali biologisessa kehittymisprosessissa. Suuntautuminen määräytyy varhaisessa sikiönkehityksen vaiheessa, jolloin tietyt hormonivaikutukset siirtyvät äidistä sikiöön ja panevat prosessin osaltaan liikkeelle.

Ihmisyksilö ei siten voi tähän prosessiin itse vaikuttaa, kuten hän ei voi vaikuttaa ihon eikä silmien väriinkään. Suuntautuminen voi aikanaan ilmetä vahvana tai häilyvämpänä tai epäselvempänä ja erilaiset variaatiot ovat  rinnastettavissa yhdenvertaisina. Enemmistö vauvoista kehittyy enemmän tai vähemmän heteroiksi.

Homoseksuaalisuus on siten yhtä lailla Jumalan luomistyön tulos kuin heterouskin. Hengellisestä näkökulmasta ne eivät poikkea toisistaan muutoin kuin siinä, että kristityn tulee aina asettua heikomman asemaan ja pyrkiä olemaan tukena.

Niin heteroseksuaalien kuin homoseksuaalienkin on laillista harjoittaa seksiä toisen siihen vapaaehtoisesti haluavan aikuisen kanssa. Se ei siis ole laitonta. Kumpaankin ryhmään kuuluva voi myös solmia parisuhteen ja perustaa perheen Suomen lain mukaan.

Sekä heteroilla että homoilla tulee olla täydet oikeudet elämässään rakkauteen, parisuhteeseen ja perheen perustamiseen. Myös uskovaisille homoille kuuluvat samat oikeudet.

Avioliittolaki, joka säätelee heterojen parisuhteita juridisesti, ei toistaiseksi koske homoseksuaalien rekisteröityjä parisuhteita.

Parhaillaan Eduskunnassa on käsiteltävänä kansalaisaloite yhdenvertaisesta avioliittolaista, jollainen on voimassa jo kaikissa muissa Pohjoismaissa, 11 muussa maassa ja 12:ssa USA:n osavaltiossa.

Ihmisoikeuslainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset edellyttävät, että myöskään hengellisissä yhteisössiä ei ketään syrjitä eikä alisteta seksuaalisen suuntautumisen johdosta. Syrjinästä ja torjunnasta on vain haitallisia seuraamuksia.

*         *          *

Ajattelemisen aihetta antoi Efva.

*        *         *

Lue lisää:

Aamusydämellä 28/30: Kristitty homo. Veronica Saarela ja Riku Karppinen joutuvat kohtaamaan sekä uskonyhteisön että homoyhteisön ennakkoluulot. Haastattelijana Kimmo Saares. Lähetykset TV1 sunnuntaina 24.11.2013 klo 9.05 – 9.45, uusinta keskiviikkona 27.11. klo 11.35. Katsottavissa 15.11.2014 saakka YLEn Areenassa.

Tuoreet oksat viinipuussa, toim. Meri-Anna Hintsala ja Mauri Kinnunen. Kirjapaja 2013.

Tuoreet oksat viinipuussa, toim. Meri-Anna Hintsala ja Mauri Kinnunen. Kirjapaja 2013.

Arkkipiispa: Kirkon tuettava homoja ja homopareja. Kirkolliskokouksen avajaispuhe 8.11.2010. Kotimaa24 uutiset.

Jorma Hentilä: Jatkuuko homoseksuaalien uskovien syrjintä rauhanyhdistyksellä yhä?

Homosuhteiden puolesta rukoilemista kannattaneet lestadiolaiset katuvat. YLE uutiset 14.11.2011.

Joonas Josefsson: Rohkeutta homoseksuaalisuuden kohtaamiseen. Piispa Kari Mäkisen haastattelu. Kirkko ja Me 17.9.2009.

Elina Järvinen: Irtiottoja. (Haastateltavana vanhoillislestadiolainen ”Kimmo” ja SRK:n johtokunnan puheenjohtaja Olavi Voittonen. Suomen Kuvalehti 50/2007.

Eetu Kejonen & Meri-Anna Hintsala: Torjuttuna vai ymmärrettynä? Homoseksuaalisuuden kohtaaminen. Teoksessa: Tuoreet oksat viinipuussa, s. 145 – 172. Toim. M-A. Hintsala ja M. Kinnunen. Kirjapaja 2013.

K. K-nen: Meri-Anna: Jumala loi ihmiseen läheisyyden kaipauksen

R. K.: Kirkko ei puutu vanhoillislestadiolaisuuden homojen syrjintään

R. K.: Minä rakastan sinua, minä sanon sen kaikille

R. K.: Räisänen: Homokysymys ei ratkea hakemalla vastausta Raamatusta

Kristitty homo: keskustelua Ranneliike.net -sivustolla.

Kun perheenjäsen kertoo olevansa homo

Juhani E. Lehto & Camilla Kovero: Homoseksuaalisuus tieteen näkökulmasta ja miesten kertomana. Helsinki: Lilith, 2010.

Jari Möller: Kristitty homo. Uusi Suomi, blogiteksti 14.7.2012.

Rebekka Naatus: Homoliitoista ja rahan jaosta pitäisi keskustella. Kaleva 17.2.2013.

Nestori: Keskuskomiteassa tapahtuu: kaksi anteeksipyyntöä

Martti Nissinen: On väärin käyttää Raamattua samasukupuolisten parisuhteiden ja heidän perheidensä tuomitsemisessa

Opas homo-, lesbo- ja bi-nuorten vanhemmille (Seta)

Uskovaisena rekisteröidyssä parisuhteessa?

Uskovaiset homot -verkosto alkaa (Sebastian Tynen blogi)

Synti vai siunaus. Homoseksuaalit, kirkko ja yhteiskunta. Toim. Martti Nissinen ja Liisa Tuovinen. Kirjapaja 2003.

Noora Wikman: ”Vanhoillislestadiolaisuudessa paljon seksuaalivähemmistöihin kuuluvia”. Kotimaa24

Yksi meistä: Mikael Pentikäinen: homojen parisuhteille tasavertainen asema

Mainokset

13 kommenttia

Kategoria(t): avioliitto, bans, hengellinen väkivalta, hengellisyys, homoseksuaalisuus, identiteetti, identity, ihmisoikeudet, kannanotot, keskustelu, kiellot, kontrollointi, lapsuus, mielenterveys, nettikeskustelu, normit, norms, nuoret, opilliset kysymykset, painostaminen, pelko, pelot, perhe, Raamatun tulkinta, retoriikka, seksuaalivähemmistöt, sukupuolijärjestelmä, synnit, syyllistäminen, tasa-arvo, tieto, tuomitseminen, tutkimus, ulossulkeminen, uskontokritiikki, vallankäyttö

13 responses to “Homoseksuaali uskovainen – keskustelutilaisuus Helsingissä

  1. Seurasäestäjä

    Eihän syrjimiseksi ja alistamiseksi katsota sitä, jos nuhdellaan synnistä ja kehotetaan parannukseen? Onko oikein leimata väärin uskoviksi, ahdasmielisiksi tai epäinhimillisiksi ne, jotka uskovat Raamatun perusteella homoseksuaaliset suhteet synniksi? Artikkeli vetää mutkat suoriksi ja sivuuttaa kokonaan sen asian, että ihminen ei voi määritellä sitä, mikä on Jumalan edessä oikein tai väärin. Kaikilla pitäisi muka olla oikeus kaikkeen kivaan, viis siitä, mitä Raamattu sanoo? Myös esim. itsekkyys on sellainen ominaisuus, jota löytyy jokaisesta ihmisestä, enemmän tai vähemmän. Senkään vapaa toteuttaminen ei ole oikein, vaikka se onkin synnynnäistä. Senkin jokainen joutuu tukahduttamaan kohdallaan, vaikka olisi paljon kivempaa, kun voisi elää vain itselleen. En halua rinnastaa homoseksuaalisuutta ja itsekkyyttä sen enempää, ainoastaan tuoda esille, sen, että synnynnäisyydellä on kovin huono perustella jonkin ihmisluonnon ominaisuuden toteuttamisen oikeutusta. Tiede ei myöskään pysty vastaamaan siihen, onko jokin ominaisuus Jumalan luomaa, vai syntiinlankeemuksen meissä aikaansaamaa. En ole 100% varma tuomitseeko Raamattu homoilun, enkä siksi itsekään halua paiskoa tuomioilla (kyllä Jumala sen hoitaa) tai syrjiä ketään. Silti en uskaltaisi varmana asiana kenellekään kertoa, että se on Raamatun mukaan oikein, koska kaikki Raamatunkohdat, joissa asiaa edes jotenkin sivutaan, ovat sävyltään hyvin kielteisiä. Raamatussa puhutaan lukuisista perheistä, perhejuhlista ja parisuhteiden solmimisista. Olisiko sattumaa, että näistä yksikään ei kerro homosuhteista?

    • Still

      Jokaisella on oikeus ajatella asioista ja mm. synnistä juuri niin kuin itse sen näkee oikeaksi ja omassa tunnossaan tuntee oikeaksi. Tuomiovalta on yksin Jumalalla. Me emme ole toisia parempia, synnittömämpiä eikä kukaan voi olla varma omasta pelastuksestaan, on vain uskottava siten kun tuntee sisällään. Raamattu on kirja jota tulee lukea kokonaisuutena ja meille tärkeimpiä opetuksia on Jeesuksen sanat, mitä meidän vapahtaja, Jumalan poika on luvannut, sen Isä tekee.

      Jeesus ei ole missään ottanut kantaa homouteen, lähimmäisen rakastamiseen kyllä senkin edestä, on jopa sanonut toisen suurimman käskyn olevan lähimmäisen rakkaus. Tämän Hän vielä vahvistaa kuvauksessa viimeisestä tuomiosta, taivaaseen menevät he joille sanotaan tulkaa minun Isäni siunatut.. Te juotitte, vaatetitte jne.. Missään Jeesus ei ole toiminut siten kun tämänkin ajan fariseukset toimivat, vaativat tekoja tai tekemättä jättämisiä joihin eivät itsekään kykene.

      Armon alistaminen tekojen alle ja totuuden peittäminen ihmiskunnian vuoksi on tyypillistä esim. Srk:laisuudessa, se on fariseusmaista opetusta eikä saa tukea Raamatusta. Srk:laisuudessa ymmärretään kyllä että homo on Jumalan luoma ja ei itse ole valinnut tätä taipumusta, se katsotaan Jumalan antamaksi ristiksi joka tulee kantaa koko elämän ajan ja kieltää oma sisäinen maailma, rakkaus toiseen ihmiseen, siten kuin Raamattu asiasta kirjoittaa kauniisti mm. korkea veisu.

      On väärin verrata esim. itsekkyyttä, ahneutta, kateutta ja muita niiden kaltaisia Raamatussa kuvattuja syntejä homouteen. Homous ei ole niiden kaltaista toista ihmistä vahingoittavaa tai itseä vahingoittavaa vaan päinvastoin, se oikein ymmärrettynä on lähimmästä rakastavaa ja täten Jeesuksen opetuksen mukaista. Homo voi samalla tavalla rakastaa Jumalaa täydestä sydämestä ja olla kiitollinen elämästä, jokainen voi omalla toiminnallaan tukea toista taivastiellä, myös homoa. Tällä kaikella en tarkoita nyt sitä homoutta tai heteroutta, jota harjoitetaan pelkästään omien himojen tyydyttämiseksi, (klubit, julkisuuskipeys, huoruus, porno ym.), se on pelkkää seksuaalisuuden väärinkäyttöä eikä se sovi Raamatun opetuksiin.

  2. Iskä

    Hyvä seurasäestäjä. Minä ajattelen samoin kuin sinun kirjoituksessasi kirjoitetaan. Raamatussa sanotaan suoraan että Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi sekä asetti avioliiton miehen ja naisen välille. Raamatussa neuvotaan että me emme antaisi lihanhimoillemme valtaa ja rukoilisimme Jumalalta apua että hän antaisi voimia taistella sielunvihollisen houkutuksia vastaan. Still:lin kirjoitusta kommentoisin näin. Jos sinun uskonelämäsi perustuu Raamattuun niin ajatuksesi synnistä on aika erikoinen kun kerrot että me jokainen voimme itse päättää mikä on syntiä ja mikä ei. Minun Raamattussani kyllä tuodaan esille mikä on syntiä ja se koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Me kaikki koemme täällä omassa elämässämme sen että olemme joutuneet syntiin, sitä me emme voi välttää. Mutta synnissä eläminen on aivan eri asia, jota me voimme välttää kun pyydämme Jumalalta voimia uskonelämäämme. Lopuksi sanoisin että ihmisten välistä rakkautta on sekin kun sanoo suoraan mitä Raamatussa kirjoitetaan.

    • Still

      Iskälle! Luetun ymmärtäminen on vaikea laji, varsinkin jos ennakkoasenteella on vaikutusta ymmärtää asia omalla tavalla. Tuomiovalta on yksin Isällä. Raamatussa on synti ilmoitettu. Sanot että sinun Raamatussa tuodaan esille mikä on syntiä, se on hyvä, niin minunkin Raamatussa. Eli eletään sen mukaan eikä lisätä tai poisteta sieltä mitään. Ja ihmisten välistä rakkautta on rakastaa toista kuten itseään, ei tarvitse muuta. Ole aivan vapaa ja luota Jumalaan, Hän on suurempi voima kuin ihminen koskaan osaa kuvitellakaan, Hän kyllä tietää miten valittunsa pelastaa, siihen ei tarvitse ihmisen suoria sanomisia. Jokaisen omantunnon kautta hän hoitaa ja sen ääntä kannattaa kuunnella, ei kannata ulkoistaa omaatuntoaan kuten moni väärin opettaa. Jeesuksen sanoin, uskosi on sinut pelastanut, ja uskon kohde oli Jeesus. Kun tajusin kokemuksien kautta että Pyhä henki ei olekaan Srk:n opetuksessa ohjaamassa niin uskalsin alkaa luottamaan omaantuntooni, ”seurakunnan” omantunnon sijaan. Seurakunnan omatunto rakasti enemmän valhetta ihmiskunnian ja oman maineen vuoksi.

  3. apina

    Katsoin ohjelman ja säälin kaikkia ihmisiä, jotka ohi raamatun selkeän ilmoituksen antavat itselleen luvan toteuttaa seksuaalisuuttaan itselleen mieluisimmalla tavalla. Minusta raamatussa annetaan selkeästi heteroille, homoille ja pedofiileille aivan samat ja yhtäläiset ohjeet siitä, miten seksuaalisuuttaan voi toteuttaa ilman, että Jumala pahastuu. Jokainen on myös seksuaalisuutensa toteuttamisen tai toteuttamatta jättämisen kanssa paljas ja julki Jumalan edessä ja vastuussa niistä Jumalalle, synnin toteuttamiseen ei tarvitse eikä kannata lähteä muilta ihmisiltä ”lupaa” ja vahvistusta hakemaan.

  4. Iskä

    Minä en ole tuomitsemassa ketään. Kun minä haluan sanoa asiat suoraan ja rehellisesti kuunnellen omantuntoni ääntä ( ei ole ulkoistettu ) niin siinä ei pitäisi olla mitään pahaa. Olen samaa mieltä että meidän tulee rakastaa toisiamme niin kuin itseämme. Minä en ole lisäämässä Raamatun kirjoituksiin mitään mutta haluan siksi muistuttaa luomiskertomuksesta koska se poikkeaa tieteellisestä tutkimuksesta esimerkiksi ihmisen luomisesta huomattavasti. Netissä oli kirjoitus tutkimuksesta jonka mukaan ihminen on simpassin ja sian risteytys.

    • Still

      Siinä ei olekaan mitään pahaa jos sanoo suoraan ja rehellisesti. Mistä voit olla varma onko se rehellisyys sinussa Raamattuun perustuva totuus vai oman viiteryhmäsi opetuksen mukainen totuus. Nimittäin Srk seuroissa opetetaan että ihmisen pitää kuunnella enemmän ”srk seurakunnan” omaatuntoa kuin omaansa. Itse en voi omaatuntoa kuunnellen allekirjoittaa Srk.n opetuksia monista asioista ja kun he sanovat sen olevan Pyhän hengen vaikutuksen tuoma oppi niin katson sen ennemminkin Pyhän hengen pilkaksi. Nämä viimeaikaiset sekoilut eivät ole Pyhän hengen tuotoksia.

  5. Iskä

    Minä olen näissä kirjoituksissani viitannut Raamattuun. En minkään viiteryhmän opetuksiin. Raamatussa kirjoitetaan että usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalansanan kautta sekä kehoitetaan olemaan kuuliaiset seurakuntaäidille. Että se siitä omantunnon ulkoistamisesta. Syy miksi minä haluan tuoda oman kantani näissä kirjoituksissa homouteen on siinä että minulla saa olla oma näkemys asiasta eikä minun tarvitse mennä mielipiteineni sinne homojen tyhjäksi jättämään kaappiin. Minä sanoisin että et taida olla oikealla asialla kun yleistät yksittäisten henkilöiden tekemisiä niin että mustamaalaat koko uskonyhteisöä. En puolustele näitä julmia tekoja eikä niitä puolustele mikään uskonyhteisökään. Sinä haluat ottaa yhden uskonyhteisön tikun nokkaan tarkasteltavaksi vaikka näitä julmia tekoja on ilmennyt muissakin uskonyhteisöissä ja vielä enemmän uskonyhteisöjen ulkopuolella.

    • Still

      Iskä, minulle ei sovi perustella ”jumalan valtakunnan” tekemisiä sillä että muuallakin tehdään niin ja näin. Jumalan valtakunnassa, Jeesus, hyvä paimen hoitaa ja Hänen käsillään on hyvä olla. Maailmassa näin tehdään mutta Pyhä henki ei niin neuvo. Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestä ja lähimmäistä kuin itseäsi, siinä on suurimmat käskyt, Jeesuksen vahvistuksella.

  6. Iskä

    Nyt tuntuu siltä ettei luetun ymmärtäminen sinulta onnistu. Siitä tässä juuri onkin kysymys että Pyhä henki ei neuvo tällaisiin tekoihin vaan se on sielunvihollisen työtä. Mutta älä syyllistä syyttömiä yksittäisten ihmisten tekojen vuoksi koska he eivät hyväksy näitä tekoja.

    • Still

      Ymmärrän täysin sinun kirjoituksesi. Jokainen joka näkee ja vaikenee on fariseus. Sanat ei tule silloin sydämestä jos teot puuttuu. On nähtävä lähelle jotta näkee kauas, toki on helpompi katsella vain sinne kauas ja tuudittautua etten voi sille mitään, näin näki myös Pilatus kun pesi kätensä. Armo ei toteudu ilman totuutta, sillä totuuden näkeminen avaa omakohtaisen uskon siihen että minunkin synnit on Jeesus sovittanut, aivan ilman omaa tai muiden ansiota tai tekoa. Evankeliumin julistaminen on tämän totuuden julistamista kaikkialla, ja sen omakohtainen uskominen riittää vaikka sitä kyllä pitää usein kysyä matkaystäviltä vahvistusta tälle uskolle, se kuuluu kaikille eikä sen todistajan sieluntilaa näe kuin vain yksin Jumala. On harhaoppia se että Srk:lainen sanoo että jostakin jää todistus että sielu kelpasi Jumalalle, tämän tietää nimittäin Raamatun mukaan yksin Jumala. Oletko samaa mieltä kuin Raamattu, tässä asiassa? Minä ainakin uskon että näin se on.

  7. Iskä

    Me kirjoitamme kyllä samasta asiasta mutta minulla tulee mieleen eräs sanonta joka sopii tähän. Meistä toinen kirjoittaa aidasta ja toinen aidan seipäistä. Joten toivotan Hyvää Joulua ja Siunattua Vuotta 2014

    • Still

      Löysimmehän yhteisen näkemyksenkin kun minä olen aivan samaa mieltä, samaa aitaahan ne kuitenkin ovat.
      Joulurauhaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s