HS: Voittonen antoi lasten hyväksikäyttäjän välttää poliisin


Vanhoillislestadiolaisten johtaja eli SRK:n johtokunnan puheenjohtaja, rovasti Olavi Voittonen kehottaa julkisissa lausunnoissaan ohjaamaan hyväksikäyttäjät aina poliisille, mutta itse hän toimi toisin, kertoo Helsingin Sanomat 5.1.2013. Toimittaja Matti Huuskosen jutussa selostetaan tapaus Pohjois-Pohjanmaalta. Voittonen on Suomen luterilaisen kirkon pappi ja toiminut kymmeniä vuosia  lestadiolaisen liikkeen keskusjärjestön SRK:n johtokunnassa, vuodesta 2007 lähtien puheenjohtajana.

Puheena olevassa tapauksessa lapsia hyväksikäyttänyt mies oli syyllistynyt sekä omien tyttäriensä että pienten lastenlastensa hyväksikäyttöön. Yhtä lapsenlapsista isoisä oli ehtinyt käyttää hyväkseen yli kymmenen vuoden ajan.

Artikkelin mukaan asiaa selvittänyt puhuja Erkki Hurtig oli ollut aikeissa tehdä Voittosesta rikosilmoituksen, mutta oli sittemmin perunut aikeen. Hurtig asetettiin puhujakieltoon. SRK:n johtokunnan toimet moitteettomiksi osoittanut ”sisäinen selvitys” (2011) osoittautuu manipuloiduksi paperiksi.

Lue artikkeli tästä.

HS: Hyväksikäyttäjillä lestadiolaisuudessa jopa tuhansia uhreja

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen piiristä on Suomessa tiedossa noin 150 hyväksikäyttäjän nimet. Uhreja on aihetta tutkineen Johanna Hurtigin mukaan vähintään satoja, todennäköisesti tuhansia. Hurtigin tietoon tulleista tekijöistä joka viides on liikkeen puhujia tai muita vallankäyttäjiä. Tuomio on tullut tai oikeusprosessi on kesken Hurtigin tietojen mukaan 30–40 tapauksessa.

Teot ajoittuvat monen vuosikymmenen ajalle. Hurtigin mukaan hyväksikäyttö ei ole lestadiolaisuudessa välttämättä yleisempää kuin muussa yhteiskunnassa. Uskonliikkeessä siihen liittyy kuitenkin erityispiirteitä, kuten rippisalaisuuden käyttö tekojen peittelyssä.

– – Lucas – –

*        *        *

Helsingin Sanomien artikkelin lähteinä olivat mm. läsnäolijoiden, heidän avustajiensa, lestadiolaisvaikuttajien, tutkijoiden, poliisin ja syyttäjän haastattelut. Yhteensä haastatteluja oli yli 20. Lisäksi aineistona käytettiin Kalevan vuonna 2011 julkaisemaa kuvausta sekä muita kirjoituksia ja asiakirjoja.

Lue lisää:

Kustaa Hulkko: Herätysliike pyysi anteeksi – mutta keitä lasten hyväksikäyttäjät olivat? Tutkija Johanna Hurtigin uusi kirja sai SRK:n tekemään parannusta laiminlyönneistään. Suomen Kuvalehti 25.10.2013.

Johanna Hurtig: Taivaan taimet: uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta. Vastapaino 2013.

Matti Huuskonen: Hurtigin keräämä tieto sai lestadiolaiset pyytämään uhreilta anteeksi. Helsingin Sanomat 25.10.2013.

Matti Huuskonen: Lestadiolaisjohtaja antoi hyväksikäyttäjän välttää poliisin. Helsingin Sanomat 5.1.2014

Matti Huuskonen: Lestadiolaisyhteisössä tiedettyä enemmän hyväksikäyttöä. Helsingin Sanomat 16.10.2013.

Matti Huuskonen: Vanhoillislestadiolaisten pääsihteeri rinnasti insestin pikkurikkomukseen. Helsingin Sanomat 6.1.2014.

Kirkkoherra: Lestadiolaisjohdolla ei ole selkeää linjaa hyväksikäytöstä. Pauli Niemelän haastattelu. Kotimaa24 22.5.2012.

Lucas: Alinta kastia ovat naiset ja lapset

Lucas: Hyväksikäytetty Minna – valtakunnansyyttäjä ottanut asian selvitettäväksi

Lucas: SRK:n johtokunta torjui tiedon levittämisen lasten hyväksikäyttörikoksista – vaati tuhoamaan aineistoa

Lucas: Vastuun väistelyä vai ammattitaidottomuutta

Lucas: Unohtuiko lastensuojelu, SRK?

Peltonen: SRK:n johto lupasi uudistaa opetusta, rakenteita ja menettelytapoja

Minna Pölkki: Vanhoillislestadiolaiset elävät murroksessa Johtohahmojen lähtö muuttaa liikettä, mutta nopeaa uudistumista ei ole odotettavissa. Helsingin Sanomat 2.1.2013.    
Vanhoillislestadiolaiset: Hyväksikäyttäjiä ei enää puhujina. STT / Helsingin Sanomat 24.10.2013.

31 kommenttia

Kategoria(t): Conservative Laestadianism, insesti, johtajat, johtokunta, kaksinaismoralismi, kaksoisviestintä, kannanotot, lapset, lähihistoria, Olavi Voittonen, pedofilia, sananjulistajat, SRK ry., SRK:n johtokunta, vallankäyttö, väkivalta

31 responses to “HS: Voittonen antoi lasten hyväksikäyttäjän välttää poliisin

  1. L.L.

    Nyt taas lentää leimat tavallisten uskovaisten päälle. Se on rikollista mustamaalausta sekin loppujen lopuksi, kunnianloukkauksen kohtaana me kaikki! Itse ja oman tuttavapiirin tavalliset vl:t eivät ole tienneet hyväksikäyttörikoksista yhtään mitään ennen kuin asiasta ruvettiin julkisuudessa puhumaan. Olen jutellut useasti uskovaisten ystävien ja tuttujen kanssa eikä kukaan ole näistä tiennyt. Kahdenkeskisissä luottamuksellissa keskusteluissa ei ole kenelläkään yleensä syytä salailla asioita. Jos oikein muistan, erään lehtikirjoituksen mukaan tutkija Johanna Hurtig sai ensimmäisen kerran vihiä anteeksiantamuksella peitetyistä rikoksista 2000-luvun alussa. Tällöin joku hänen (tutkija?) kollegansa oli kertonut kertoi terapiassa käyneen hyväksikäytetyn kertoneen, että asia oli jo sovittu Jeesuksen nimessä ja veressä. Ja vasta sen jälkeen hän alkoi suunnitella asian tutkimista. Eli siten myös Johanna Hurtigilla lastensuojelun ammattilaisena ja vl:na ei ollut tietoa ennen kuin aivan viime vuosina. Ja hän kuuli tapauksista vasta kun alkoi tutkia asiaa. Ilmiön aajuus selvisi hänellekin vasta tutkimuksessa. Miten niistä sitten olisi ollut tietoinen tavallinen vl tai kukaan tavallinen puhujakaan?
    Pitäisi olla jokin kohtuus kun näistä asioista puhutaan. Kaikkien uskovaisten leimaaminen on kertakaikkiaan saatava loppumaan.

    • Bux

      (1) Suomen lainsäädännössä kunnianloukkaus voi kohdistua vain yksilöön, ei ryhmään, ja rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta voi nostaa vain ja ainoastaan asianomainen itse.

      (2) Aina kun vedotaan tietämättömyyteen, niin tekisi mieli lätkästä pöytään natsikortti. Sanotaan mieluummin, että emme halua tietää. On helpompi elää keskiluokkaista arkea omakotitalossa ja unelmoida isommasta perheautosta kuin miettiä epäoikeudenmukaisuutta maailmassa, uskonsa perusteita, hyvän ja pahan käsitteitä. Asioiden pohtiminen kun ei ole ikävää ainoastaan henkisesti ja hengellisesti vaan myös materiaalisesti, poroporvarillinen etuoikeudet kärsivät. Lapsenusko saattaa mennä uusiksi, jos huomaa, että yhteisön tekojen ja sanojen välillä on ristiriita. Sitten sanotaan viimeiseksi puolustukseksi, että emme tienneet, omantunnon kolkuttaessa.

      (3) Vaikea nähdä kuinka kyseinen teksti leimaa ”tavallista uskovaista”. Mutta jos lukiessaan Olavi Voittosen tekemättä jättämisistä kokee tulleensa itse hyökkäyksen kohteeksi, niin ehkä kannattaa tarkastella tosiaankin oman uskonsa eettistä pohjaa. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen kykenee käsittelemään myös oman uskonsa varjopuolia ilman, että kokisi kritiikin veriseksi hyökkäykseksi identiteettiään ja olemassaoloaan kohtaan. Tätä voisi kutsua myös kasvuksi aikuisuuteen ja vastuullisuuteen alamaisuudesta ja holhoudenalaisuudesta.

      • Paula Soralahti

        Hyvä, Bux! Tosi hyvä kommentti! Näin asia juuri on!

      • Jamppa

        Hyvä bux. Kirjoitat hivenen ristiriitaisesti. Sanot ettei ketään yksilöä leimata ja kohta jatkat että ”yhteisön sanojen ja tekojen välillä on ristiriita.” Näin tuli nätisti vasemmalla kädellä leimattua yhteisö ja samalla väitettyä ettei yksilöitä leimata. Yksilöt kuuluvat yhteisöön ja kirjoituksellasi ansiokkaasti löit vielä lisäleimaa kertomalla että yhteisö toimii ristiriitaisesti. Hankala tuota on miksikään muuksi ymmärtää…

    • Silminnäkijä, ei luulottelija

      L.L Terve tuloa todellisuuteen!
      On se hyvä että tämä Internetti aika on tullut! Nyt mekin tavalliset riviuskovaiset saamme tietää mitä vallanhimoiset herrat srk:lla ja muualla rauhanyhdistyksillä touhuaa meidän selkämme takana. Annetaan vaan lehdistön tehdä työtänsä! Se on meille kaikki eduksi!
      En ymmärrä miksi sinä otat henkilökohtaisena loukkauksena jos rikolliset saatetaan vastuuseen ja niistä kirjoitetaan? Oletko yksi heistä ja pelkäät oman nahkasi puolesta, vai miksi? Se joka ei ole tehnyt väärää, ei tarvi olla huolissaankaan!

      On se vaan aikakin ja hyvä asia että ne valehtelijat ja varsinkin rehellisten ihmisten panettelijat vihdoinkin joutuu vastuuseen teoistaan, kuten myös saarnaajien Erkki H:n ja Kimmo S:än maineen tahranneet henkilöt.
      Rukoillaan Jumalaa että se poistaa kaikki tällaiset mädänneet kalat meidän yhteisöstämme. Nyt kun luuta on viimeinkin alkanut lakaisemaan roskat ulos!

      Näinhän se juttu meni: Kun Erkki ja Kimmo yrittivät saada Torniossa pedofiilin vastuuseen, niin voi voi kun heistä yhtäkkiä alettiin levitelemään kaikkenlaisia pahansuopaisia valeita. Miksi? Vaan siksi että he olivat näille vallanhimoisille pedofiileille ja heidän puolustajilleen uhka.
      Kenellä silloin oli, ja on edelleen tarve toisista uskovaisista laittaa juttuja liikkeelle ? Niillä joilla on jotakin salattavaa, siis hyväksi käyttäjillä…Ja niillä jotka halusivat/haluavat peitellä omia ja muiden saarnaajien sun muiden johtohenkilöiden salaisia juttuja.
      E ja K kyseenalaistettiin valeita levittämällä – etteivät vaan ihmiset uskoisi jos he jollekin sattuisivat tätä pedofiilijuttua kertomaan.^
      Ja, kun sinunkaltaiset haluavat uskoa kaikki jutut uskaltamatta kyseenalaistaa mitään, niin sitten olikin helppo E:tä ja K:ta ottaa saarnavirka pois! Sitten sitä toinen toistensa nuolemista kutsutaankin yhteiseksi ymmärrykseksi ja yksimielisyydeksi. Ei tarvita äänestyksiä kun vastustajat on ensin panettelemalla eliminoitu!
      Mentiin jopa niin pitkälle että kiellettiin muita uskovaisia olla tervehtimättä Kimmoa ja Erkkiä Jumalan Terveellä.

      Kummallista kun tällaisiä juttuja levitellään niin ne on aina samat jutut, kohteet vaan muuttuvat. Aina kun joku halutaan ulos ”yhteisestä rakkaudesta”, niin juttuja levitellään. Siis silloin kun et ole tehnyt kuten kirjoittamattomat säännöt sanovat esimerkiksi:Töitä ei ole tehty tarpeeksi rauhanyhdistyksellä, lapsia ei tule siihen tahtiin kuin odotetaan, kritisoit johtohenkilöitä tai SRK:ta, olet väsynyt tai sairas ja kerrot siitä jollekin jne. Siis ei saa puhua mitään epäkohdista – pitää vaan nauraa vaikka sisällä itketkin. Nämä kaikki tällaiset uskovaiset ovat sitten saman virheen tekijöitä kuten Kimmo että Erkkikin olivat ja siksi niitä sitten juoruissa nimitellään pedofiileiksi, helluntailaisuuteen hypänneiksi, mielisairaiksi, epäluotettaviksi, valehtelijoiksi ym. Erkkiä syytettiin näiden juttujen lisäksi myös homojen suosimisesta ja Kimmoa naispappien suosimisesta. Lehdestä oli luettu – vaikka sellaista ei lehdessä lukenutkaan! Silkkaa pahanilkistä valetta kaikki!
      Ja näitä juttuja sitten toinen toisilleen kauhistellaan (joidenkin mielestä se ei silloin ole juoruilua). Seuraava sitten lisää oman juttunsa siihen soppaan, ja sitten taas seuraava lisää oman… Tällä tavalla siitä alkuperäisestä juorusta ei sitten ole jäljellä totuutta enempää kuin pari prosenttia, jos sitäkään. Kummallista että toisista uskovaisista saa puhua pahaa, niin paljon kuin jaksaa mutta ei saarnaajien pedofiileistä tai srk:sta – silloin hyökätään! Hyi, aivan oksettaa tällainen, jota kuulee jatkuvasti kenestä milloinkin.

      Uskomatonta että näiltä toisten uskovaisten panettelijoilta puuttuu itsekritiikki aivan täysin, eivätkä edes huomaa levittävänsä samaa pask… joka kerta.
      No, mitä se tarkoittaa kun annetaan kaikki synnit anteeksi? Ei sen pitäisi tarkoittaa että koko loppuikäs saat kärsiä jos olet sattunut sanomaan jotakin kritiikkiä srk:sta tai saarnaajista – kuten se näkyy tänään olevan. Ei auta vaikka kuinka pyytelet anteeksi! Onhan ne Erkki ja Kimmokin pyytäneet anteeksi, vaikka eivät mitään väärää ole tehneetkään!
      Mutta kun ei niin ei…Anteeksianto on kortilla tietyissä piireissä, vaikka saarnaajat eetterissä sanookin että kaikille annetaan AINA synnit anteeksi! Kummallista sekin…

      Uskookohan Voittonen ihan tosissaan olevansa Jumala vai millä ihmeen oikeudella se syyttömiä ihmisiä tuomitsee, rikollisia suojelee ja pidättää anteeksi antamuksen? Sieltä kai nämä perättömien juorujen käskyt tulee, vai? Eiköhän sillä itsellä ole ainakin Erkiltä ja Kimmolta anteeksi pyydettävää?
      Mielestämme yksinomaan Jumalalla on oikeus tuomita ihmiset, ei SRK:lla tai vielä vähemmän sen puheenjohtajalla!

      Tykkäätkö sinä L.L tosiaankin että tällainen pitää jatkua?
      Neuvo: Ota ne suojalaput pois silmiltäsi ja ala katselemaan ympärilles ja kuuntelemaan mitä kokoajan tapahtuu! Taivaaseen kun ei päästä kumartamalla Srk:ta, maksamalla jäjenmaksua tai olemalla lojaali tietyille henkilöille, eikä myöskään kollektiivisella uskolla!

  2. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan! Onhan tuollainen hyväksikäyttö lapsen elämän tuhoamista. Jopa aikuiset naiset harvoin selviävät sairastumatta noitten kokemuksien jälkeen. Jonkun pitäisi myös tutkia, ovatko nuo monien , ehkä kymmenien lapsien äidit vapaaehtoisesti olleet seksiyhteydessä miehiinsä. Onhan sekin himokasta hyväksikäyttöä, jos pakotetaan aina vain raskaaksi sillä pelottelulla, että menettää uskonsa. Tutkiminen ja totuuden löytäminen ei ole kunnianloukkausta. Tunsin yhden johtokunnan jäsenen rouvan, joka teki itsemurhan, kun ei jaksanut enää synnyttää ja julistettiin jumalattomaksi.

  3. Iivari

    LL kirjoitti ”Kaikkien uskovaisten leimaaminen on kertakaikkiaan saatava loppumaan”…

    Olen samaa mieltä. Tämä HS artikkeli ei kyllä leimaa kaikkia uskovaisia. Korkeintaan VL-lahkon jäseniä ja niistäkin kenties vain rikollisia ja/tai sikariportaan väkeä. Ja aihetta ovat kyllä antaneet.

    Tietysti jos ajattelee että vain VL-uskoiset ovat uskovaisia ja vain he pelastuvat, sitten voi lauseesi olla perusteltu?

    Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Kyllä on Apostolisen Jatkumon ja Huoneenhallituksen Johtajistosta annettu taas esimerkkiä ”kristillisyyteen ja siioniin”.

    Mikään ei enää yllätä.

  4. Lestadiolainen nuori

    En luota enää SRK:n johtoon, varsinkaan yhteen sen jäseneen. En olisi koskaan uskonut sanovani näin, mutta se on vaan tosi asia. Kun lapsi on Suurin, miten joku voi jättää lapsen niin yksin ja osoittaa myötätuntoa ja ymmärrystä hyväksikäyttäjiä kohtaan? Miten joku voi Pyhän Hengen omaavana tehdä niin, ei kukaan. SRK vaihtoon. Kiitos kaikille, jotka toi nämä asiat ilmi.

    MUTTA, älkää leimatko meitä tavallisia lestadiolaisia. Niin kuin edellä oleva kirjoitti, kaikkien uskovaisten leimaaminen on loputtava.

  5. Arvuuttaja

    Menikö se eräs Raamatun jae näin pahennuksista Jumalan kansasta kun on kyse? ” Pahennukset kyllä tulevat, mutta voi voi niitä, keitten kautta ne tulevat?”

  6. Paula Soralahti

    Lest. nuorelle sanoisin, että ei srk:n johtajissa eikä puhujissa ole Pyhää Henkeä ollutkaan, kun näin ovat tehneet. He ovat hyljänneet kaikkein arvokkaimman ja antautuneet synnin palvelukseen. Pyhän Hengen pilkkaa ei koskaan saa anteeksi.

    • Ilmi

      Tuon Soralahden mauttoman ja typerän kommentin voi tietysti jättää omaan arvoonsa. Sinäkö tosiaan mittailet kenellä on Henki ja kenellä ei? Onko rankka ja perusteeton yleistys sinun oikeutesi?

      • Still

        Onko heillä ollut Pyhä henki, Totuuden henki? mauttomuudessaan ja typeryydessäänkin totta tuo kommentti. Ikävä kyllä. Ja tuon Hengen arviointia kyllä on harrastettu jossain muualla kuin täällä kommenteissa, paikallisissa ry:issä ja Srk:lla.

      • Paula Soralahti

        Totuus kirpaisee aina

      • Tulppaani

        Paulalla sama oikeus kun Keijo Marjasella ”noissa pojissa asuu…”, Voittosella Sulilalle tai ”isänsä häpäisseille tyttärille”.

        Hedelmistään puu tunnetaan. Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi. Minkä te teitte yhdelle näistä pienistä, sen teitte minulle.

        Lasten puolustamatta jättäminenkin on pienimpien vahingoittamista.

      • Nimetön 223

        Henki itse todistaa

  7. Minun nuoruudessani Rauhanyhdistys sekoitettiin Rauhanliikkeeseen. Ajateltiin usein, että lestadiolaiset ovat kommunisteja. No, onhan heissä paljon samaa. Tuo kiivaus ja toisten poissulkeminen on ollut yhteistä ja moni muukin asia. Kiivaus ei ole kuitenkaan tänä aikanakaan hyvää mainosta kristillisyydelle. Jos nyt tulee uudistus, voisi samalla vaihtaa nimeä. Jos kantaa tuollaista nimeä, pitäisi pyrkiä rauhaan eikä alituisesti riidellä ja ärhennellä oikeassa olemisessa. Nykytilanteessa nimi voisi olla vaikka ”Kauhunyhdistys”. – Paula on siinä oikeassa, että Pyhän Hengen ohjauksessa oleva kristitty on haluton tekemään syntiä saati rikoksia, koska sellainen ihminen tietää, mitä Jeesus on maksanut hänenkin edestään.

    • Paula Soralahti

      Kiitos. Ja tuo Kauhunyhdistys on just oikea nimi!

    • Ilmi

      Joka tapauksessa kommentti oli törkeä. Typerää sitä on yritää puolustella tai muuksi vääntää. Oletko, Still, tosiaan sitä mieltä että toisen synnin teko oikeuttaa muutkin tekemään samaa syntiä? Eli samaan rapakkoon vain kaikki rypemään..?

      Meinaatko, Valma, ettei uskova voi langeta? Sehän olisi donatolaista oppia joka on todettu harhaopiksi jo rapiat tuhatviisisataa vuotta sitten.

      • Olkoon mitä harhaoppia tahansa, mutta Jumalan Sana on samaa mieltä kuin yksityinen kirjoittaja, Pyhä Apostoli Paavali, että me emme TAHDO tehdä syntiä. Ja jos lankeamme,Jumalan Pyhä Henki pakottaa hetimiten parannuksen tekoon, sopimaan riitapukarien kanssa ja kyllä se (Pyhä Henki) pakenee kuten Saulille kävi, jos ei tottele, menee varastamaan vaikkapa lapsen elämän, tahrimaan toisen maineen panettelulla ja valehtelulla. Eikä itseään enää voi pitää Jumalan lapsena ja taivaan perillisenä, jos ei kiireesti pyri sovittamaan lankeemuksiaan. Todellisen uskovaisen pysäyttää jo tuommoisten asioitten ajatteleminenkin. Herra armahtakoon syntien puolustelijoita.

      • Still

        Ei se kommentti törkeä ole, itse olen samaa mieltä, en kuitenkaan halua yleistää kaikkia samalle viivalle, enkä arvuutella. Ikävä kyllä harvoin kuulee nykyisin seuroissa sellaisia puheita joihin omatuntoni vastaa aamen. Kysymykseesi vastaus on EI, en kyllä ymmärrä mistä noin päättelit ja aloit kyselemään. Mitään pahaa tekoa ei voi puolustaa millään, ei edes kostolla. rehellinen pitää olla mutta ei ilkeä.

  8. Paula Soralahti

    Miksi kukaan ei kirjoita omalla nimellään? Rohkeuden puute? Hoitojen pelko? Raukkamaisuus.

    • Ilmi

      Argumentin pätevyys, ei onneksi tällä palstalla, ole sanojan persoonasta tai nimestä kiinni, kuten joissakin piireissä ilmeisesti on…

  9. Paula Soralahti

    Jokaisen nimimerkin takana on luultavasti persoona, henkilö, yksilö. Ei kai kollektiivi? Argumentin pätevyyden arvioi joka kerta se Henki, joka meissä itse kussakin toivottavasti asuu.

  10. Altti Laidalta

    Johtajan, opettajan ja paimenen vastuu on aina ”tavallista ihmistä” suurempi. Tämähän on aivan raamatullista. Jos ei tätä vastuuta pysty kantamaan, on osattava vetäytyä. Tässä nimenomaisessa asiassa on esiintynyt aivan selvää vastuun pakoilua sekä OV:n että monen muun vastuuhenkilön toimesta.
    Tavallista kristittyä ei tämä HS:n juttu mitenkään loukkaa eikä häpäise mutta kirpaisee kyllä, kun taas huomaamme, millaisen väärän vallankäytön alle meidät on alistettu! Eihän meillä mitään todellisia mahdollisuuksia ole esim puheenjohtajamme toimintaan vaikuttaa. Voimme tietenkin kirjoittaa hänelle kirjeen tai lähestyä tutkimuksella kuten Johanna – kenestä meistä siihen on?

    • Altti Laidalta

      OV:n johtokunnasta eroamiseen liittyvissä uutisissa oli mielenkiintoista sekin, että erään uutisen mukaan hän ilmoitti jo nykyisen nelivuotiskauden alkaessa tämän olevan hänen viimeinensä, toisen mukaan hän ilmoitti asiasta johtokunnalle kaksi vuotta sitten, kolmannessa ”koen, että ei ole enää mitään saavutettavaa”.
      Toimittajien omia keksintöjä? Haparointia? Muistiongelmia?

  11. Paula Soralahti

    SRK:n johtokunta on harhaanjohtaja, uskovaisten lauma harhaanjohdettu. Ei pidä uskoa sokeasti, vaan aina tutkia oppi tarkoilla tuntosarvilla, hengellisesti.

  12. Jamppa

    Tekijöiden nimiä 150, uhreja satoja, toodennäköisesti tuhansia… Tutkija Hurtig voisi yksinkertaisella laskutoimituksella todeta etutä ensimmäiseen tuhanteen uhriin päästään keskiarvolla 7 uhria per pedofiili. Toiseen tuhanteen neljällätoista uhrilla jokaiselle (todellakin vähintään tuo määrä keskiarvona) pedofiilille. Aika kovia lukuja heittää ilmaan. Seitsemänkin uhria keskiarvona on huima arvio, jos aikoo olla vakavasti otettava tutkija eikä naapurin kauhisteleva täti, joka tykkää suurista luvuista, kun niitä on niin vaikea konkretisoida ja helppo heittää ilmaan, ilman että kukaan ei voi syyttää valehtelusta. Realistisuutta kaivataan myös tutkijan tiedottamiseen…

  13. Altti Laidalta

    Uhrien määrää en tiedä mutta sen tiedän, että vain pieni osa heistä sisältyy tuohon 150:een. Tiedän varmaksi ainakin kaksi tapausta, jotka eivät ole tuossa mukana. Ensin erään perheen tytär, jonka isä on kuollut jo, tytär, hyväksikäytetty, voi huonosti. Pikkusiskonsa voi vielä huonommin, syytä en tiedä varmaksi. Toiseksi 90-kymppinen nainen, joka ensimmäisen kerran elämässään viime vuonna kertoi jollekin, minulle, miten hänet 10- vuotiaana adoptoitiin vanhalle pariskunnalle miehen viihdyttäjäksi. En ole mikään yleinen uskottu mies, joten päättelen, että tapauksia on piilossa Paljon! Jäävuorista näkyy meren pinnalla noin 10 % eikä niitäkään aina havaita ajoissa.
    Pitäisikö näistä jotakin oppia? Ihan henkilökohtaisellakin tasolla, omassa suhtautumisessa lähimmäisiimme? Emmekö me uskovaiset todellakaan halua nähdä?

  14. Altti Laidalta

    Jos nyt näitä luette ja tsekkaatte, niin ottakaa tuosta vuosiluku ja ainakin tyttären ikä pois, joskus kumminkin tulee liikaa tietoa esille…

  15. Luste

    Se SRK:n johtokunnan ”sisäinen selvitys”. Mikä sen tarkoitus oli? Miksi sitä ei julkistettu, ei edes ry:iden tasolla? Artikkelissa todetaan Voittosen itsensä sanoneen että sillä tähdättiin ”oman oikeusturvan turvaamiseen”. Miksi omasta oikeusturvasta tuli kysymys? Koko sitä ”selvitystä” ei olisi teetetty, ellei Voittonen olisi saanut tekstiviestiä siitä, että pf-asiasta oli tehty tutkintapyyntö. Sitten tulikin jo hätä. Se tässä oli se syy.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s