Ray Waaraniemi suviseuroissa: Ehkäisy on synti


Suviseuroissa, lauantaina 29.6.2013 Pudasjärvellä. Puhuja Ray Waaraniemi, tilintarkastaja, LCC:n johtokunnan jäsen, Minnesota, USA.

Suviseurat_4

Waaraniemi puheen ydinviesti on, että ehkäisy on synti.

Waraniemi kertoo saarnansa aluksi terveiset Pohjois-Amerikan Jumalan lapsilta, LLC:n johtokunnalta ja henkilökunnalta. Puhuja painottaa LLC:n ja SRK-lestadiolaisuuden opillista yhtenäisyyttä.

”Me olemme Jumalan perhettä. Vaikka ajallisessa mielessä meitä saattaisi erottaa hyvin moni asia, kulttuurimme ovat erilaisia, meillä olisi kenties eri näkemyksiä maailman tapahtumista, mutta me emme anna näiden asioiden rikkoa rakkautta. Hengen ja opin asioissa olemme yhtä.

Tämä ei ole ihmisen työtä, vaan Jumalan työtä Pyhän Henkensä kautta.”

Waaraniemen puheessa oli kaksi keskeistä viestiä: 1) että lisääntymisen rajoittaminen on syntiä, ja 2) se joka lähtee herätysliikkeestä, ei voi saada enää ”siunausta”, eli syntejään anteeksi. Silloin ihminen menettää ”taivaskelpoisuutensa”.  Waaraniemi korosti, että siunauksen voi saada vain vanhoillislestadiolaisuuden sisällä.

Waaraniemi perusteli ehkäisyn käytön synnillisyyttä sillä argumentilla, että ehkäisyllä ”ihminen estää Jumalan luomistyötä”. Tällöin teko on hänen mukaansa verrattavissa murhaan.

Väitettään siitä, että ihminen voi saada synnit anteeksi vain vanhoillislestadiolaisuudessa Waaraniemi ei perustellut Raamatulla eikä myöskään kristinopin argumenteilla (Tunnustuskirjat).

Puhujan vastuu seuraamuksista

Pohjois-Amerikan vanhoillislestadiolaisten (LLC) kanta ehkäisyyn nousi hetkeksi laajempaan julkisuuteen Yhdysvalloissa viime vuonna, kun eräs 36-vuotias vanhoillislestadiolainen suurperheen äiti surmasi yhdeksännen lapsensa muutama päivä synnytyksen jälkeen.

Kävi ilmi, että nainen oli uupunut ja sairas eikä hän itse olisi halunnut niin paljon lapsia vastuulleen.

Phoenixin lestadiolaisyhteisön puhuja Eric Jurmu totesi tapauksesta lehdistölle antamassaan lausunnossa:

”Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa.”

Jurmun mukaan siis ihmisen omassa kehossa tapahtuu prosessi, Jumalan voimasta, siten että munasolu ei hedelmöitykään silloin, jos naisella ei terveys enää kestä raskautta. Tämä väite on täyttä hölynpölyä ja humpuukia. Lestadiolaissaarnaajan väitettä eivät vanhoillislestadiolaiset Suomessa ole levittäneet aivan yhtä avoimesti.

Phoenixin lestadiolaisten puolesta lähettämässään kirjeessä puhuja Jurmu on selostanut liikkeen perusteluja ehkäisykiellolle. Yhden hänen saarnoistaan voi kuunnella tästä: Open attached file0513_EJurmu.mp3

Saarnassaan Pudasjärven suviseuroissa Ray Waaraniemi perusteli uskovaiselle asetettavaa lisääntymisvelvoitetta sillä, että ehkäisy olisi sama kuin murha. Lisääntymistään rajoittava syyllistyisi siis Waaraniemen mukaan viidennen käskyn rikkomukseen.

Maya_1P Ray Waaraniemen väite on vastuutonta demagogiaa. Turvallinen ehkäisy ei murhaa ketään.

Sen sijaan naisen pakottaminen seksiin ilman ehkäisyä ja pakottaminen siten alistumaan raskauteen riippumatta elämäntilanteesta johtaa monessa tapauksessa naisen uupumiseen ja lasten kärsimyksiin.

Viime aikoina myös lestadiolaiset perheenisät  ovat tuoneet esiin lisääntymisvelvoitteen aiheuttamia riskejä ja ristiriitoja.

Kun ehkäisykiellosta on tehty uskonnon ehdoton dogmi, tämä dogmi saattaa johtaa todelliseen murhaan.

Waaraniemi ohitti saarnassaan kevyellä tyylillään naisen itsemääräämisoikeuden, oikeuden omaan kehoon, terveyteen ja hyvinvointiin. Nämä ovat universaaleja ihmisoikeuksia ja osa Suomen lainsäädäntöä. Suomalaiset ihmisoikeusjuristit ovat todenneet, että vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto loukkaa ihmisoikeuksia.

Suomessa vanhoillislestadiolaiset puhujat ovat viime vuosina luopuneet puhumasta murhaamisesta ja viidennen käskyn rikkomisesta ehkäisykieltoa perustellessaan. Nykyisin sitä pyritään perustelemaan uskontunnustuksen ensimmäisellä uskonkohdalla, jossa uskovainen lausuu uskovansa ”Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan”. Vanhoillislestadiolaiset hyväksyivät vuosikokouksessaan vuonna 2009 tätä koskevan kannanoton perusteluineen (Minä uskon Jumalaan, Isään).

Waaraniemen puheita voi pitää yllättävän piittaamattomina, kun hänellä oli tämäkin Phoenixin traaginen tapaus tiedossaan.

Puhujilta on syytä edellyttää vastuullisuutta ja mielellään myös Raamatun ja kristinopin tuntemusta. Voisi aloittaa vaikkapa käskyistä ja Lutherin selityksistä. Viidennen käskyn kohdalla Luther kirjoittaa:

”Siksi Jumala syystä kutsuu murhaajiksi kaikkia niitä, jotka eivät olet hädässä ja hengenvaarassa lähimmäistä neuvoneet tai auttaneet. Hän antaa viimeisenä päivänä hirveän tuomion langeta heidän ylitseen, kuten Kristus itse julistaa. Hän on lausuva: ”Minun oli nälkä, ettekä te antaneet minulle syödä; minun oli jano, ettekä te antaneet minulle juoda; minä olin outo, ettekä te ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ettekä te vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ettekä te käyneet minua katsomassa.” Iso Katekismus.

Roy Waaraniemen saarna

Hiljennymme lukemaan Jumalan sanaa. Tekstinä Mark.10:13-16.

Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

Kun mietimme minkälaisesta tapahtumasta oli kyse tekstissämme, ajattelin että ehkä se oli samanlainen tapahtuma kuin tämä. Johon oli tullut paljon ihmisiä koolle.

Kuulimme että Jeesus tahtoi opettaa kansaa. Kansa tahtoi, että Jeesus opettaisi heitä. Ja kuulimme Jeesuksesta kauniin kohdan. Kuulimme, että vanhemmat tahtoivat tuoda lapsiaan Jeesuksen luo.

Olen sydämestäni iloinnut näissä seuroissa, kun olen nähnyt paljon lapsia. Ja olen nähnyt kuinka te vanhemmat olette tuoneet lapsianne seuroihin. Kuten tekstimme vanhemmat, tekin olette tahtoneet tuoda lapsenne Jeesuksen jalkojen luo, jotta suurin opettaja voisi opettaa heitä.

Jeesus ei ole täällä lihallisena läsnä niin kuin hän oli tekstissämme. Mutta tiedämme, että hän on hengessä mukana. Hän, opettaja, on täällä paikalla. Hän käyttää täällä puhujia [puhujapoikia], jotka ovat tulleet tänne ja jotka kokevat heikkouttaan ja tyhjyyttään, mutta luottaen,  että Jumala antaa suuhun sanoja Hänen kunniakseen ja hänen maan päällä olevan seurakuntansa rakennukseksi.

Rakkaat veljet ja sisaret

Kuulimme, että siellä oli myös sellaisia, jotka eivät tahtoneet että lapset tulisivat tapaamaan Jeesusta. Ja he käskivät vanhempia, että älkää tuoko lapsia. Ja sanotaan, että opetuslapset nuhtelivat tuojia.

Tässä mielessä tämä on voimakas sana, kun siellä moitittiin niitä vanhempia, jotka toivat lapsia. Mutta jos ajattelemme opetuslapsia, eivätkö he olleet samanlaisia kuin mekin olemme, rakkaat veljet ja sisaret?

Epäilemättä he ajattelivat, että Jeesuksella oli paljon tekemistä ja paikalle oli kokoontunut paljon ihmisiä, niin että Jeesus ei ehtisi tavata lapsia.

Ehkäisy on synti – murhan synti

”Mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: sallikaa lasten tulla luokseni älkääkä estäkö heitä heidänkaltaisten on Jumalan valtakunta.”Jeesus sanoi: ”Sallikaa lasten tulla luokseni. Minä tahdon että lapset tulevat,  minä tahdon siunata heitä.”

Olen ajatellut tätä aikaa mitä elämämme. Kuinka on miljoonittain lapsia, joiden ei anneta syntyä. Raskauksia keskeytetään. Jumalan luomistyötä on keskeytetty ja voisimme sanoa: murhattu.

Kuinka surullista on, kun ajattelemme tätä. Kuinka kauaksi harhaan ihminen on joutunut, kun hän tahtoo ottaa elämän ja kuoleman asiat omiin käsiinsä.

Hän tahtoo tehdä itse niitä päätöksiä, jotka kuuluvat Jumalalle. Eikö olekin ihana asia että Jumalan valtakunnassa Pyhä Henki yhä kirkastaa meille oikean tien tässä asiassa, että me emme tahdo estää Jumalan luomistyötä.

Ja jo ennen kuin elämää on olemassakaan, sitä estetään ehkäisyvälineillä.  Siinä maailmassa, missä me elämme, tämä on täysin hyväksyttyä. Mutta vaikka se tässä maailmassa käy kuinka yleiseksi hyvänsä, Jumalan lapsi ymmärtää pitää sitä syntinä.

Ja Jeesus sanoo: ”Sallikaa pienten lasten tulla luokseni, älkää estäkö heitä!”

duggarinperhe2

Luomistyöhön sekaantuminen ei ole pieni asia

Rakkaat nuoret vanhemmat!

Tämä on teille erityinen taistelutanner.  Vihollinen asettaa eteemme monenlaisia syitä,  niin että teille tulee kiusauksia rajoittaa perheen kokoa. Kaikki nämä asiat ovat maallisia ja lihallisia, ne ovat katoavaisia aarteita.

Näissä seuroissa on niin mukava nähdä, kun tulee suuretkin perheet.  Huolimatta sitä suuresta työmäärästä perheissä, kuinka hyvä se onkin että olette tulleet.

Perhetyö, lasten kasvattaminen on suuri työ ja se tuntuu loputtomalta. Mutta se on hyvää työtä, se on Jumalan työtä valtakunnassaan. Ei ole pieni asia kun hän on uskonut teidän elämäänne pieniä lapsia. Tämän suuren tehtävän ja vastuu mutta onneksi tätä ei tarvitse tehdä omin voimin.

Kun ajattelemme sitä, kuinka maailma niin usein estää Jumalan luomistyötä.

Luemme Markuksen evankeliumin 9.  luvusta jakeessa 42 Herramme Jeesuksen Vapahtajamme sanat:  ”Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa.”

Luomistyöhön sekaantuminen ei ole pieni asia. Olkoon meissä aina oikea Jumalan pelko näissä asioissa.

Lapsi, muistuta isää ja äitiä: lähdetään seuroihin!

Kuulimme sitten Herramme Vapahtajaltamme: Totisesti, joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.

Tämä Jumalan valtakunta on lasten valtakunta. Olimmepa varttuneita tai pieniä lapsia, Jumalan talossa olemme kaikki lapsia. Tämä lauma on tasapäinen lauma kuten olemme kuulleet.  Muistamme kuinka kuningas Saulista sanottiin, että hän oli muita päätä pitempi. Muistamme, kuinka hän alkoi luottaa omaan ymmärrykseensä ja viisauteensa. Ja hän lankesi pois lapsen asemasta, joka hänellä alussa oli ollut.

Eikö mekin veljet ja sisaret taistele vastaan tätä lihaa ja verta vastaan, ja elämän ylpeys on niin lähellä.

Me joudumme uudestaan ja uudestaan panemaan pois tämän vanha osan, ja alistamaan sitä siihen, miten Henki opettaa seurakunnassa. Tämä taistelu on meille jokaiselle jokapäiväinen.

Usein koemme, kuinka käymme heikoksi tällä matkalla. Mutta kuulimme myös tekstimme lopussa, että hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

Cranach Kristus siunaa lapsia

Rakkaat nuoret ja lapset seuroissa, ja myös te, jotka saattatte kuunnella tätä radiosta tai internetistä. Aivan niin kuin tämän tekstin kohdalla Jeesuskin tahtoi ottaa lapset vastaan, hän tahtoo ottaa myöskin tiedät vastaan, ja hän on hyvin onnellinen kun olette tulleet tänne.

Ja on hyvä, kun voi isää ja äitiä muistuttaa, jos he kenties väsyvät, että lähdetäänpä seuroihin. Mennään istumaan Jeesuksen jalkojen luo. Pienet lapset ja nuoret, Jeesus tahtoo siunata teitä, tällä  suurimmalla siunauksella:  voit uskoa viimeisimmät synnit ja tottelemattomuudet anteeksi. Uskokaa ne kaikki anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Jos jätät tämän valtakunnan, jäät ilman siunausta etkä ole taivaskelpoinen

Näin Jeesus siunaa tietä lapsiakin, ja tämä on hyvä siunaus. Se on saatavana ainoastaan tässä valtakunnassa. Jos olette nuoria ja lähdette pois tästä valtakunnasta, jätätte taakse tämän siunauksen. Ja kun teitä ei siunata tällä siunauksella, te ette ole taivaskelpoisia.

Siksi te ette tahdo jättää tätä Jumalan valtakuntaa!

Vaikkakin tässä maailmassa saattaa olla monia, jotka pilkkaavat tai kiusaavat siitä, että olette lestadiolaisia. Mutta Raamattu opettaa meille, että on hyvä kärsiä tämän asian takia.

Voitte olla onnellisia, kun teitä vainotaan tai kiusataan uskonne tähden! Ja voitte sääliä heitä, jotka tekevät näin, koska he eivät ymmärrä mitään paremmasta. Heitä ei ole Jeesus opettanut henkensä kautta Jumalan valtakunnassa,  niin kuin teitä on opetettu.

Tämän maailman ihanteet kiusaavat

Mutta myöskin teille heikoille vanhemmille,  jotka koette olevanne heikkoja vanhempia ja joita tämän maailman ihanteet kiusaavat. Uskokaa kaikki kiusaukset ja erehdykset anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Tässä on se voima suureen tehtävään.  joka teillä on. Teitä on muistutettu tästä asiasta aina silloin, kun lapsi on kastettu. Luottakaa evankeliumiin ja sen voimaan edelleen. Silloin perheellänne on aina hyvä tulevaisuus. Silloin Jeesus on kodissa.

raamattu_kynttilat

Jumala tuntee taakat

Kaikille seuravieraille ja kuuntelijoille: sellaisena kuin löydät itsesi, missä elämänvaiheessa tahansa, vanhemmat ja yksinäiset.

Jumala tuntee kaikki ne taakat ja koettelemukset, jotka meillä jokaisella on. Hän tuntee heikkoutemme, erehdyksenne ja syntimme. Ylentäkää näiden alta sydämenne uskomaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Uskokaa rauhaan, vapauteen ja iloon asti.

Minäkin olen tullut tänne tyhjän tuntoisena, pelokkaana ja syntisen tuntoisena. Saanko uskoa omat synnit ja virheet anteeksi?

Tahdon uskoa kanssanne. Jeesuksen nimeen, aamen.”P-Rauhala_taivaslaulu_kansi_P

Uskovaisen naisen ajatuksia saarnaa kuunnellessa

Vanhoillislestadiolainen äiti kirjoitti keskustelupalstalle mietteitään saarnaa kuunnellessa.

”Olen rukoillut sairautta joka säästäisi hengen mutta veisi kohdun.” (Pauliina Rauhala, Taivaslaulu, sivu 137).

En ole lukenut ko. kirjaa, mutta tuo lause pysäytti. Noin minäkin rukoilin pitkään. Mutta minun kohtuni kestää ja kestää. Sensijaan maksa, haima ja suolisto menevät raskausaikana ihan jumiin.

Kuopustani odottaessa päätin, että tämän jälkeen otan sterilisaation. Kuitenkin muutin viimetipassa mieleni, ja otin hormoonikierukan. Ja olen tyytyväinen. Koko raskausajan rukoilin, että jos se päätös on synti, Jumala antaisi sen anteeksi, koska tietää kaikki minun vaivani.

Kun viime kesänä kuuntelin suviseuroja, ja joku puhuja saarnasi ehkäisyn synniksi ja demonisoi ehkäisyvälineet, ajattelin, että onneksi minun ei tarvitse olla tuossa asiassa lain alla, vaan saan olla armon alla. Tuli todella helpottunut olo. Eli se saarna sai minussa aikaan juuri päinvastaisen reaktion kuin mikä oli puhujan tarkoitus.

Olen edelleen uskovainen ja käyn vl seuroissa. Jos joku tulee minulle ehkäisystä nuhtelemaan, sanon että se on Jumalan tahto.” – Uskovainen äiti 1.2.2014.

*         *         *

Ajattelemisen aihetta antoivat: Roy Waaraniemi ja tekninen toimittaja Kapu. – Litteroitu äänitteestä, jossa englanninkielisen puheen tulkkasi Keith Hakso.

*         *         *

Aiheesta lisää:

Burka Sisters: Inhimillinen tekijä 13.9.2013: Nyt kuuluu naisten oma ääni

Burka Sisters: Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu: “kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana”

Ehkäisykysymys vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetuksessa 2000-luvulla.

Ex-vl isä: Vl-yhteisön säälimätön paine

Jaana Haapaluoma: Lestadiolaisliikkeestä eronnut 11 lapsen äiti Vuokko: “Olisin ollut valmis kuolemaan synnytyssaliin”. Vuokko Ilolan haastattelu. Ilta-Sanomat 15.9.2013.

Hautamäki ei perustele Raamatulla  (Päivämiehen pääkirjoitus 27.1.2009.)

Mimosa Hedberg: Suurperheen äiti myöntää: Surmasi vastasyntyneen vauvansa. Iltalehti 24.4.2013.

Matthew Hendley: Nina Koistinen Says She Killed Her 6-Day-Old Baby Because She ”Had Too Many Kids Already”.   Phoenix New Times, blogs, 26.4.2013.

Eric Jurmu: Saarna: Open attached file0513_EJurmu.mp3 (englanniksi).

Kapu: KION: Ehkäisykielto on ihmisoikeusloukkaus

Korpijaakko: Puhe murhasta kääntyi puheeksi seksin pyhyydestä ja sukusolujen oikeuksista

Korpijaakko: SRK:n pöksylähetyskäsky

Lisääntymisvelvoite voi viedä naisen kuoleman porteille. (Terveydenhoitaja Terttu Holmin haastattelu Kotimaa-lehdessä 28.1.2009)

M4 Sherman: Luomiskertomuksen sanoma

Maria: Miten Päivämiehen naiskuva rakennettiin

Hanna-Leena Nissilä: Kolonisoitu keho, yhteisöllinen minuus. Teoksessa: Lestadiolaisuus tienhaarassa, s. 61-69. Vartijan e-kirja, 2013.

Peltonen: Alustaja rauhanyhdistyksellä: Uskovaisen ei sovi lapsia sääliä

Poliitikot Tasa-arvoasiain neuvottelukunnassa: ehkäisykielto ongelmallinen ihmisoikeuksien todellisen toteutumisen näkökulmasta

R. K.: Rebekka Naatus: Laestadian Women Resist Big Family Pressure and Criticize the Ban on Contraception

Maria Saari: Ehkäisykiellosta on muodostunut tabu 

SRK:n julkilausuma: ehkäisykiellon perustelu uskontunnustuksella (SRK 27.6.2009, Seppo Lohi)

Summerday: Stop the Victims of Laestadian Ban of Birth Control – NOW

Rebecca Thomas: Ex-member: Church has ‘blood on its hands’ in death of 6-day-old.  CBS 5 News 29.4.2013.

Kati Toivio: Ehkäisykielto: omantunnon asia vai ihmisoikeuskysymys? Teoksessa: Tuoreet oksat viinipuussa, toim. Mauri Kinnunen ja Meri-Anna Hintsala. Kirjapaja 2013, s. 124 – 144.

Tuupovaaran Tuula: Palkittu Pauliina Rauhala: Rehellisyyden kaipuu tuo rohkeuden

Uskonystävä: Ehkäisen, rakkaudesta. Postilloja-blogi.

Roy Waaraniemi: Saarna suviseuroissa 29.6.2013. Suviseurat Pudasjärvellä 2013.

Xsa: Laestadian Banning of Contraception Leads a Man to Plight

Antti Ämmälä:  Uskonnon rooli perhesuunnittelussa hiipuu. Helsingin Sanomat 17.4.2010.

Mainokset

18 kommenttia

Kategoria(t): äitiys, ban of birth control, Conservative Laestadianism, ehkäisykielto, ihmisoikeudet, isyys, kannanotot, kiellot, kontrollointi, lapset, lisääntyminen, miehen asema, naisen asema, normit, norms, nuoret, opilliset kysymykset, painostaminen, perhe, sananjulistajat, seurakuntaoppi, sukupuolijärjestelmä, suurperhe, synnit, syyllistäminen, totteleminen, uskon perusteet, vallankäyttö

18 responses to “Ray Waaraniemi suviseuroissa: Ehkäisy on synti

  1. Lest. mies

    ”Jos jätät liikkeen, jäät ilman siunausta etkä ole taivaskelpoinen”. Voisiko kirjoittaja tai jokin muu valaista minua, miten tämä väliotsikko tuli puheessa ilmi. Ainakin tässä kirjoitetussa puheessa mainitaan vain ”tästä valtakunnasta lähteminen”. Esim. SRK:n vuosikirjassa 2012 on useita artikkeleita Jumalan valtakunnasta ja missään niissä ei mainita sen tarkoittavan ”liikettä” tai päinvastoin.

    • Kapu

      Kiitos kommentistasi, Lest.mies.

      Väliotsikko kiteyttää saarnan seuraavan osan keskeisen sanoman. Siitä uhkasi tulla liian pitkä ja siksi korvasin sanan ”valtakunta” sanalla ”liike” lyhyyden vuoksi. Tekstiksi muutetussa saarnassa sana on kirjoitettu kuten puhuja sanoi, ”valtakunta”.

      Huomautuksesi on kuitenkin aivan paikallaan, sillä ”valtakunta” sopii tyylillisestikin paremmin tähän.

      ”Jumalan valtakunta” on tietenkin se sana, jolla uskovaisten joukosta saarnoissa puhutaan. Kiinnostavaa on, että puhujat eivät vielä takavuosina käyttäneet ”ei-hengellistä” sanaa ”herätysliike” tai ”liike”, mutta viime vuosina se on selvästi yleistynyt saarnoissakin. Tietenkin hieman eri merkityksessä kuin tuo ”valtakunta”.

      Kapu

  2. luukanvalma

    Nykylestadiolaisuuden saarnoissa sekoitetaan tehokkaasti kaksi asiaa: abortti ja ehkäisy. Lihan himosta ei juuri puhuta, vaikka sekin on synti: ”lihan himo, silmäin pyynti ja elämän korska”. Muistan kauhukseni, kun kerran muuan jykevä saarnamies melkein huusi seuroissa, että syntymättömät lapset huutavat kuorossa viimeisellä tuomiolla vanhempiaan helvettiin! Huhhuh, kun lapsiakin on paljon kuuntelemassa. Seurauksista ei välitetä. Voivatko elävät lapset esim. noudattaa IV-käskyä, jos he alkavat epäillä vanhempiaan murhamiehiksi??? Kysyn vaan!

  3. Nimetön 220

    ”sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jota he eriseuraksi kutsuvat, palvelen minun isäini Jumalaa, niin, että uskon kaikki mitä laissa ja profeetoissa kirjoitettu on…..”
    Tässä kappale erään veljen uskon tunnustusta.

    Miten se poikkeaa tänä päivänä uskon tunnustuksen retoriikasta?

    Olisiko tänä päivänä jotenkin väärin sanoa ”sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jota he vl-kristillisyydeksi kutsuvat, palvelen minun isäini Jumalaa, niin, että uskon kaikki mitä raamatussa kirjoitettu on…..”
    Mielestäni ei mitenkään….
    Tiedän saavani tästä ankaran ryöpytyksen ja syytöksen päälleni, mutta sanompahan silti.
    Onko niin, että äidin ahdistus, masennus, väsymys on aina syy ehkäistä tai tehdä abortti? Se olkoo perustelu näille asioille.
    Mistä sen tietää, onko äiti väsynyt, ahdistunut, masentunut, ennen raskautta?
    Onkohan tässä mitään muuta vaihtoehtoa, kuin synnyttää ja katsoa mitä tuleman pitää?

    Millä tämän artikkelin puolustajat perustelevat sen asian, että jo ensimmäisen lapsen saanut on voinut murhata lapsensa? Sekin oli liikaa….
    Ja artikkelissa kerrottu tapaus, jossa yhdeksännen lapsen murhannut äiti… Minä en ainakaan uskalla syyttää ihmisen uskoa synnin perustaksi.
    Jumalan tiet ovat meille täysi mysteeri, miksi tämä hirvittävä asia on sallittu tapahtuvan?
    Siksikö, että nyt, tämä sukupolvi, saisi valaistuksen ryhtyä vastoin ikiaikaisen opetuksen ja uskonkäsityksen ehkäisemään ja abortoimaan oikein urakalla.
    Ei toimi tämä argumentti….

    • Transit

      ”Jumalan tiet ovat meille täysi mysteeri, miksi tämä hirvittävä asia on sallittu tapahtuvan?” (Kysyi Nimetön 220.)
      Yhdyn kysymykseesi. Huuli pyöreänä näitä lukee.

      “Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa.” (Sanoi puhuja Eric Jurmu.)

      Puhuja Jurmu sanoi siis, että
      a) Jumala loi naiselle mielisairauden, ja
      b) Jumala loi naiselle yhdeksän lasta jotka naisen piti synnyttää ja hoitaa, kun kerran Jumala ei halunnut sulkea hänen kohtuaan.

      Lopputulos: sairaan naisen epätoivoinen teko ja vastasyntyneen kuolema. Suurperheen äiti oikeuden eteen syytettynä murhasta.

      Kun Jumala tunnetusti tietää ennalta kaiken, Hän kaikkitietävänä tietoisesti latasi tämän tapahtumasarjan tapahtumaan.

      Ihmisen vapaasta tahdostahan ei tässä surullisessa tapauksessa voi olla kyse, kerran kaikki oli Jumalan aikaansaamaa eikä lasten määrää ollut ihmisen luvallista rajoittaa.

      Syyllinen on siis Jumala. Kaikki pelimerkit olivat yksin Hänellä.

      Mutta Häntä on vain paha saada tästä vastuuseen.
      Taitaa naisparka joutua menemään yksin oikeuden eteen.

  4. Still

    Muistan kun kuuntelin tuota puhetta, tulin surulliseksi. Tässäkö on Jumalan valtakunta, tuo puhe oli minulle yksi todistus että tämä ei ole se Jumalan valtakunta josta Raamattu todistaa. Tuo opetus on sairasta ja pitäisi lainsäädännön puuttua siihen, maallikoitakin koskee kuitenkin Suomen laki vaikka kirkko ei kykene mihinkään. Mitä tahansa soopaa ei saa ihmisille syöttää julkisissa tilaisuuksissa, ei vaikka kyse on hengellisestä kokouksesta, ihminen on herkkä uskomaan näitä saastaisia valheita koska ne on puettu muka pyhän hengen kaavulla, musta on tuo kaapu ja likainen sisältä ja päältä. Muistan suviseuroista myös puheen, jossa kuului Hyvän paimenen ääni, se lohdutti, siitä on moni kanssani samaa mieltä.

    • Nimetön 234

      Korittolaisille:

      20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? [Jes. 19:12]
      21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. [Matt. 11:25,26]
      22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. [Mark. 8:11; Luuk. 11:16; Joh. 4:48; Ap. t. 17:18]
      23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, [Ap. t. 22:22, Ap. t. 26:24]
      24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. [2. Kor. 13:4; Kol. 2:3]
      25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.
      26 Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. [Luuk. 16:15; Joh. 7:48; Jaak. 2:5]
      27 Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. [Matt. 11:25]
      28 Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin.
      29 Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä. [Room. 3:27; Ef. 2:9]
      30 Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. [Room. 4:25; 2. Kor. 5:21; Ef. 1:7; Kol. 2:3]
      31 Näin toteutuu kirjoitus: ”Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta.” [Jer. 9:23; 2. Kor. 10:17]

      • Toimitus

        Terve, anonyymi,

        joka lähetit yllä olevan otteen Raamatusta. Julkaisemme mielipiteitä ja ajatuksia, emme kopioita Raamatusta. Oma pohdinta siis aina mukaan. Periaate siis jatkossa, koskee kaikkia.

        Ystävällisesti,
        Omat Polut -blogin toimitus

      • Still

        Tämä Raamatun teksti valaisee hyvin sitä harhaoppia jota Srk on levittänyt kymmeniä vuosia. Ihmisoppeihin perustuvat vaatimukset ei ole Jumalan valtakunnan evankeliumin julistajalle tärkeitä. Kaikki perinnäissääntöihin ja ihmisen omiin tekoihin perustuva autuuden ansaitseminen on tämän Raamatun kohdan mukaan turhaa, ja syntiä siinä tapauksessa että niillä ollaan perustelemassa rakkauden rikkomista.

        Rauhanyhdistyksillä pidetyissä seurapuheissa näitä vääriä oppeja kirkastetaan enemmän kuin Kristuksen sovitustyötä. Kristus puuttuu useista puheista kokonaan mutta nuo muut muistetaan mainita jokaisessa, nykyään niiden muiden osuus on kasvanut, johtuen pelosta seurakuntaopin ja erehtymättömyyden harhaopin romahtamisesta.

        Srk:n puhujainstituutiota nämä eksytetyt pitävät Pyhän hengen jatkumona, tätä ei tue puheiden sisältö. Puhujat ikävällä tavalla ovat omalla asialla, harhaisen seurakuntaopin asialla, eivät Jumalan valtakunnan asialla. Tämä ko. puhe vahvistaa tämän, näiden väärien opettajien agenda on oikea joukko, ei Raamatullisuus ja Kristus. Ylpeilyksi menee joukon korostaminen.

  5. Nimetön 220

    niinkuin kirjoitettu on:

  6. Nimetön 235

    Still, en tiedä mitä puheita sinä kuuntelet. Kyllä Kristuksen evankeliumi saarnataan ainakin niissä seuroissa joissa olen kuulemassa Jumalan sanaa. Jo sinulle Kristuksen evankeliumi on sitä, että usko, sillä ei ole väliä miten elät ja mitä teet, pääset silti taivaaseen, se ei ole raamatun mukaista Kristuksen evankeliumia.
    Mukavaahan se on, kuulla, sitä on saarnattu maailman alusta sitäkin, käärme sitä ensin saarnasi, se, josta Jumalan Poika itse sanoo, että on valheen isä…

    Mitä luulet/uskot tarkoittavan Paavalin sana, ”Jumalan terveellinen armo on ilmestynyt, joka opettaa jumalattoman menon hylkäämään, ja maailmalliset himot jne…” ?
    Minulle itselleni se merkitsee, että Paavalin lailla, “sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jota he eriseuraksi kutsuvat, palvelen minun isäini Jumalaa, niin, että uskon kaikki mitä laissa ja profeetoissa kirjoitettu on…..”
    Ei muuta. Ei tekoa/tekoja, joiksi sinä esim väität sitä, ettei ole vaikkapa meikkiä, korvakoruja, tv:tä jne.
    Mitä nämä perinnäis-säännöt ovat, joita julistat? En tunnista ainuttakaan, kerro ihmeessä!
    Jumalan sana opettaa; koetelkaa kaikki ja pitäkää mikä hyvä on. Parin sukupolven ajan on koeteltu esim. tv:a. Hyväksi on koettu, että sitä ei ole, edelleenkin siihen kannattaa suhtautua erittäin varovasti. Joillakin on, toisilla ei. Kaikilla ei ole edes nettiä. Nämäkö on kompastuskiviä? Ettei muututa maailman muodon mukaan, olla kaikessa niinkuin kuka tahansa, eletä ja olla niinkuin aivan kaikki muutkin. Ahtaaksi haukutaan tätä ”lahkoa”, sairaaksi, jne. Vaikka Jumalan valtakunnasta saarnataan kaikki synnit anteeksi. Mikä siinä on ahdasta, sairasta?

    Luulen, että ahtaaksi käy se uskominen, onko todella kaikki anteeksi? Eikö vähän voisi itse sormeilla auttuuttani? Syödä vaikka palan viisautta ja ymmärrystä Kristuksen ristin hulluuden sijaan! A`vot! Ymmärryksen kautta käy tie taivaaseen! Niinkö? Viisauden ja humanismin kautta käy tie taivaaseen! Niinkö? Inhimillisyyden ja tunteiden kautta se vasta käykin tie taivaaseen! Niinkö?
    Ristin hulluus on juuri tuo, että kaiken saa uskoa anteeksi. Vasta usko antaa ymmärrystä, jos antaa, Jumalan lahjana sekin, kuten kaikki, vaikkapa lapset tai lapsettomuus.

    • Still

      Jos minun omatunto tulee murheelliseksi sellaisista puheista joissa valehdellaan suoraan esim. median toimintaa maailman hyökkäykseksi ja Jeesuksen nimen tähden pilkaksi, niin sille en voi mitään. Kristuksen evankeliumia kuuluu puheissa mutta jos se valheen jälkeen saarnataan niin puhtaus siitä on pois.

      Missään en ole sanonut että voi elää miten vain, se on valhetta jos niin väität, esimerkillisenä en itseäni pidä vaan minun turva on Jeesus, Hänen lupaus siitä on heikoissa väkevä, itse en omin voimin olisi tässä vaan ystävien tuki on ollut tärkeä, sellaisten ystävien jotka on kuunnelleet ja nostaneet.

      Tätä en saanut vl liikkeestä, mutta vl uskon ystäviltä, sellaisilta joille lähimmäinen oli tärkeämpi kuin yhteisö, he eivät kävelleet ohi. Liian monelle yhteisö on niin tärkeä että Jeesuksen opetus hämärtyy, kun päinvastoin Jumalan valtakunta on siellä missä kuuluu Hyvän paimenen ääni, Pyhä henki ei tee riitaa, ei salaile, ei valehtele, ei puolusta vääryyttä eikä kumarra vahvoja persoonia, ei hyväksy perinteitä opeissa, vaan kuten sanoit, koetelkaa kaikki ja pitäkää mikä hyvä on.

      On paljon asioita joissa olen samaa mieltä kanssasi, omantunnon ääntä kannattaa aina kuunnella. Itse haluan turvata Jeesukseen kuin lapsi, Hänen sanaan voin luottaa toisin kuin ihmisten sanaan. En voi nähdä sinun sydämeen etkä sinä minun, joten jätetään ne arviot pois. Esität kysymyksiä joita en ymmärrä minun kirjoituksien perusteella syntyvän, ennakkoasenne ei ole hyväksi koska se saa aikaan virheellisiä tulkintoja.

      Muuten nuo perinnäissäännöt on kaikki maallisia tapoja tai käytänteitä joilla pyritään johonkin ulkonaiseen tai muuten valheelliseen hengellisen yhtenäisyyden ja rakkauden pitämiseen. Eli asiat jotka hengellistetään vaikka niitä ei ole Raamatussa. On turha väittää että vl liikkeessä ei ole nämä käytössä, kokemukseni yli 40 v. ajalta osoittaa toisin. Tiedät mitä tarkoitan, luettelit niistä jo muutamia. Korvakoruja tytöllä tai naisella ei sallita mutta ahneus on sallittu, sehän on vain maallista siunausta. Ei ole siunausta jos se ahneudella on hankittu, itsekin tähän joskus langenneena tiedän mistä puhun.
      ”Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä.” , Mark.7:8

  7. Muuan äiti

    Vaastatkaapa hyvät puhujat tähän. Olen koittanut miettiä näitä juttuja ihan tosissani. Miksi Jumala haluaisi uskovaisen naisen kärsivän? Mitä ihmeen iloa siitä olisi Jumalalle, joka kaikkien Raamatun sanojen mukaan on Kaikkivaltias, Kaikkitietävä ja Kaikkihyvä, elikkä osoittaa puhdasta Rakkautta ihmisparkaa kohtaan. Miksi Jumala haluaisi antaa minulle lisää taakkaa, ahdistusta, surua ja ottaa lapsiltamme pois jaksavan, iloisen äidin? En usko että Jumala ikinä tahtoisi mitään sellaista.

  8. Nimetön 220

    Toivon, että toimittajasetä antaa tämän vastauksen tulla ilman perusteluja, koska käsittääkseni tämä vastaus Muutamalle Äitille on selittelemättäkin selvää…
    1.Moos 3:1-19
    Syntiinlankeemus
    1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: ”Onko Jumala todella sanonut: ’Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta’?” [Viis. 2:24; Joh. 8:44; Ilm. 12:9, Ilm. 20:2]
    2 Nainen vastasi käärmeelle: ”Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä.
    3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: ’Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'”
    4 Silloin käärme sanoi naiselle: ”Ei, ette te kuole.
    5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan.” [Jes. 14:14; Hes. 28:2; 2. Tess. 2:4]
    6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. [2. Kor. 11:3; 1. Tim. 2:14]
    7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.
    8 Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan.
    9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: ”Missä sinä olet?”
    10 Mies vastasi: ”Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.”
    11 Herra Jumala kysyi: ”Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?”
    12 Mies vastasi: ”Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.”
    13 Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oletkaan tehnyt!” Nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja minä söin.”
    14 Herra Jumala sanoi käärmeelle: — Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät.
    15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän. [sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille.][Ps. 91:13; Mark. 16:18; Luuk. 10:19; Room. 16:20]
    16 Naiselle hän sanoi: — Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan. [1. Moos. 35:16; Jer. 4:31; Joh. 16:21; Ilm. 12:2]
    17 Ja miehelle hän sanoi: — Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät.
    18 Maa kasvaa sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
    19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat. [Ps. 90:3, Ps. 104:29; Saarn. 3:20, Saarn. 12:7]

    • Toimitus

      Hyvä Nimetön 220,

      Omat Polut -Blogin toimituksessa katsomme, että Raamatun tekstien kopiointi tarkoituksessa vastata ja kommentoida toiselle keskustelijalle ei kunnioita meidän kaikkien yhteistä tavoitettamme tässä blogissa. Tavoite on asiallisten ja mahdollisimman täsmällisesti perusteltujen näkemysten esille tuominen keskustelussa, jolloin eri keskustelijoiden perusteluja on mahdollista vertailla.

      Kun siteerasit pitkästi Mooseksen kirjassa olevaa syntiinlankeemuskertomusta, niin se ei ole mikään selkeä vastaus edellisen kommentoijan pohdintaan. Se on sitaatti, jonka olisit voinut korvata ilmoittamalla lakonisesti vain ko. luvun Vanhasta testamentista.

      Siitä ei lukija pysty päättelemään, mikä on SINUN käsityksesi tästä asiasta. Mitä näkemystä puolustat ja millä perusteella. Mikä on kyseisen sitaatin merkitys kantasi perustelemisessa?

      Kehotamme sinua, hyvä Nimetön 220, muotoilemaan nyt, Raamattuun jo viitattuasi, varsinaisen kommenttisi perusteluineen yleiskielellä kanssakeskustelijallesi. Ole hyvä, puheenvuoro on sinulla!

      Ystävällisesti

      Toimitus

      • Nimetön 257

        Tähän on vain yksi vastaus, joka on luettavissa Matt.22:29

      • Still

        Sinulle nimetön 257, ymmärrätkö sinä miten tuo Raamatun kohta tähän kyseiseen asiaan vastaa? Voisit perustella hiukan edes.

  9. Nimetön 318

    hullu jenkki

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s