Tuoko Verkko-Päivämies vapauden keskusteluun?


Keskusteluissa korostui yhteinen näkemys siitä, että julkaisutyötä on turvallista jatkaa Jumalan sanan kestävällä ja varmalla perustalla.Päivämies 17.10.2012.

SRK:n laajalevikkisin julkaisu, Päivämies-lehti, alkoi ilmestyä 2.4.2014 myös verkkoversiona. Lehteä on jo jonkin aikaa julkaistu maksullisena digilehtenä.

Paivamies_verkkolehti_1.P

Verkkolehti on oma mediaformaatti, joka on suunniteltu nähtävästi näyteikkunaksi erityisesti herätysliikkeen ulkopuolisille lukijoille.

Päätoimittaja Olli Lohi toivoo SRK:n tiedotteessa, että Päivämiehen verkkolehti voi tarjota ikkunan vanhoillislestadiolaisten elämään.

– Pyrimme nettilehdessämme kertomaan SRK:n ja rauhanyhdistysten ajankohtaisista asioista. Ajatus on, että lehdestämme kuka vain voisi löytaa monipuolista tietoa toiminnastamme, Lohi sanoo.

Verkko-Päivämiehen suunnittelija ja toimittaja on Hanna Kallunki.

Verkkolehdessä julkaistaan uutisjuttujen lisäksi pariakymmentä blogia, joita kirjoittaa joukko eri alojen lestadiolaisia yksityishenkilöitä. Mukana on teologeja, opettajia ja kotiäitejä, jotka ”tuovat esille vanhoillislestadiolaisten ihmisten ajatuksia ja kokemuksia”.

Taitava ja lukijaystävällinen ratkaisu, sillä ihmiset ovat kiinnostuneita ennen kaikkea toisista ihmisistä, eivät niinkään kristinopillisista asioista sinänsä. SRK:ssa on osattu lukea ajan merkkejä. Naamakirjan aikana tarvitaan omilla kasvoillan julkisuudessa toimivia mielipidevaikuttajia. Aikana jolloin sosiaalisessa mediassa syntyy ja kuolee uusia trendejä ja muoteja nopeasti.

On järkeä että herätysliike pyrkii esiintymään ulospäin entistä enemmän myös muilla kasvoilla kuin vain pääsihteerin ja puheenjohtajan kontrolloituina tiedotuksina ja suviseuratiedotuksen infona.

Onhan lestadiolaisuus riviuskovaisen kannalta todella paljon muuta ja ensi sijassa muuta kuin liikkeen johtohenkilöiden lausuntoja.

Tätä on tervehdittävä ilolla. Tavalliset uskovaiset saavat äänen ja tilan. Myöskään kaanaankieli ei enää ole ainut tyylilaji. Ratkaisu ansaitsee kiitokset. On kirjoittajista itsestään kiinni, tyytyvätkö he itsesensuuriin ja kollektiiviseen fraseologiaan vain nouseeko blogeista aito oma henkilökohtainen ja yksilöllinen ääni. Toivottavasti jälkimmäinen.

Valitettavasti blogien kommentointi ei ole mahdollista muutoin kuin sähköpostitse kullekin kirjoittajalle. Lisäksi on pitkään kaivattu avointa keskutelufoorumia, eikä sitä saatu vieläkään.

Se on seuraava uudistus, toivottavasti.

Näkymättömiä vallankäyttäjiä: SRK:n  johtokunta ja Julkaisujen toimitusneuvosto

Paivamies_2013Uudistuksen kääntöpuolella säilyy edelleen kollektiivinen kontrolli.

Jos siitä ei luovuta, ei se minnekään katoa.

Kuka päättää mitä ja miten vanhoillislestadiolaisuudesta uskona ja elämäntapana kerrotaan julkisuudessa? Miten keskustelukulttuuri luodaan ja miten sitä hallitaan? Niin liikkeen sisällä kuin ulospäinkin?

Kun SRK on nyt alkanut julkaista verkkolehteä, väheneekö myös keskitetty kontollointi siitä, mitä vanhoillislestadiolainen saa SRK:n julkaisuissa kirjoittaa, sanoa julki, ajatella? Mikään ei olisi vl-liikkeelle tervetulleempaa kuin avoimuus ja vapaus keskustella ja kohdata hyväksyvästi, ilman uhkaa eristämisestä ja tuomiosta.

Päivämiehen verkkolehden, kuten muidenkin SRK:n julkaisujen hengellistä sisältöä ja linjaa kontrolloi SRK:n julkaisujen toimitusneuvosto, jonka valitsee SRK:n vuosikokous.

Julkaisujen toimitusneuvostoon kuuluvat kahdeksan henkilöä jäävät edelleen salaisuudeksi, sillä näiden henkilöiden yhteystietoja ei ole julkaistu SRK:n nettisivuilla, eikä näitä tietoja ole julkaistu myöskään uudessa verkkolehdessä. Ei myöskään SRK:n johtokunnan jäsenten tietoja.

SRK:n netissä olevan suviseuratiedotteen mukaan viime vuoden vuosikokouksessa toimitusneuvostoon valittiin silloin erovuorossa ollut rovasti Erkki Piri jatkamaan, ja yhden erovuorossa olleen mieshenkilön tilalle nyt myös viimein myös yksi nainen, julkaisutoimittaja Kirsti Nurkkala, molemmat Oulusta.

Toimitusneuvosto edustaa huomattavaa päätösvaltaa SRK:n julkaisutoiminnassa.

Synninpäästön sanojen julkaiseminen kiellettiin

Esimerkkinä tästä tapaus, kun toimitusneuvostossa päätettiin kieltää synninpäästön sanojen julkaiseminen painettuna.

Asiasta oli käyty keskustelua jo jonkin aikaa mm. Päivämiehen alueellisten yhteyshenkilöiden keskuudessa. Vuonna 2007 synninpäästö-kysymyksestä keskusteltiin julkaisujen toimitusneuvostossa. Se ratkaisi asian todeten, että koska ”lukemalla ei voi tulla Jumalan lapseksi”, ei synninpäästön sanoja tule myskään julkaista painettuna SRK:n hengellisissä julkaisuissa. Alueasiamiesten välityksellä ohjeistus tehtiin kirjoittajille tiettäväksi.

Hengellisissä kirjoituksissa ei sallittu enää lausumaa ”usko synnit anteeksi Jeesuksen niemssä ja veressä”. Tämä rohkaisua ja armosta uskomista kannustava lauselma on ollut perinteellisesti hyvin tyypillinen vanhoillislestadioalisen liikkeen vanhemmissa hengellisissä kirjoituksissa.

”Voittonen muistutti myös kirjoitetun ja puhutn Jumalan sanan erosta: –  Emme julista hartauskirjoituksissamme suoranaista synninpäästöä, sillä usko tulee kuulosta.” (SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen, Päivämies, marraskuu 2007.)

Asiasta keskusteltiin ja ratkaisu siunattiin virallisesti Sievin suviseurojen yhteydessä pidetyssä puhujainkokouksessa, herätysliikkeen ”kirkolliskokouksessa”, vuonna 2008.

Luettu ja laajalevikkinen Päivämies 

Päivämies on perustettu vuonna 1954 ja sen levikki on noin 23 500 kappaletta. Lehden printtiversio ilmestyy viikoittain. Päivämies on levikiltään suurimpia  hengellisten lehtien joukossa. Lehdellä on laaja avustajakunta paikallisissa rauhanyhdistyksissä.

SRK ry julkaisee sen lisäksi Siionin Lähetyslehteä ja lapsille suunnattua Siionin Kevät -lehteä. Seuroja voi kuunnella SRK:n nettisivujen kautta, kesäaikaan myös Kesäseuraradiossa. PaivamiesLaestadius1

Tuoko Verkko-Päivämies keskusteluun vapautta?

Se on mahdollista. Se riippuu SRK:n johtotason suhtautumisesta, se riippuu blogistien rehellisyydestä ja rohkeudesta. Se riippuu lukijoista ja heidän lähettämästään palautteesta sekä sen vaikutuksista.

Jää nähtäväksi.

*      *       *

Ajattelemisen aihetta antoi Lasarus.

*      *       *

Lue lisää aiheesta:

Jani Alatalo: Pohjoisen herätysliikkeen vaikeudet kohdata modernisoituva yhteiskunta. Vanhoillislestadiolaisuuden julkisuuskuva Suomessa 1961–1985. Seminaariesitelmä. Oulun yliopisto, 2014, 253 s.

Hautamäki: “Keskustelutilaisuuksissa jokaisella on vapaus ilmaista mielipiteensä”

Meri-Anna Hintsala: Mammapalstat – Voimaantuminen vanhoillislestadiolaisten äitien internetyhteisöissä. Pro gradu -tutkielma, käytännöllisen teologian laitos. Helsingin yliopisto 2007.

Vuokko Ilola: Päivämiehen pääkirjoitus. Blogikirjoitus, Kotimaa24, 29.8.2013.

Julkisen Jumalansanan Neuvosto: Aatetta Jaloa ja Alhaista Mieltä

Kirjoittaja: Päivämiehestä ja opillisesta keskustelusta

Kuka vastaa Päivämiehen harhaopetuksesta?

Laadukasta journalismia. OHO! Siioni.

Lasarus: Talostelun järjestys

Suurperheen äiti: SRK:n johtajat ottaneet ”Elämän ja kuoleman Herran” roolin?

Topi Linjama: ”Emmekö ole aivan kuin ajattelemassa”. Poimintoja vanhoillislestadiolaisesta kaanaankielestä. Teoksessa: Vanhoillislestadiolaisuus tienhaarassa. Toimi. Mikko Ketola ja Matti Myllykoski. Vartijan e-kirja, 2013, s. 42 – 50.

Peltonen: SRK:n johto lupasi uudistaa opetusta, rakenteita ja menettelytapoja

Perheellinen vl: Kun luin Päikkäriä: “Aina on nähty kaikenlainen ehkäisy synniksi”

Päivämiehen vastine sivuutti kirjeen asiasisällön

Päivämies saa verkkolehden. Kotimaa24 2.4.2014.

SRK kieltänyt synninpäästön julistamisen tekstissä

SRK:n tiedote: Päivämiehen verkkolehteen parikymmentä blogia. 2.4.2014.

Kati Toivio: Vanhoillislestadiolainen naiskuva Päivämies-lehdessä 1954–1978. Teologia.fi 25.3.2011.

Torvi: Päivämies 

Usko tulee kuulosta? Hakomaja.

Mainokset

13 kommenttia

Kategoria(t): anteeksianto, hartauskirjoitukset, hengellisyys, journalismi, kaksoisviestintä, keskustelu, keskusteluilmapiiri, kontrollointi, lähihistoria, normit, norms, sananvapaus, sensuuri, SRK ry., SRK:n johtokunta, vallankäyttö

13 responses to “Tuoko Verkko-Päivämies vapauden keskusteluun?

  1. Still

    Verkkolehden ja blogien tarkoitus tulee olemaan vain ja ainoastaan julkisuuskuvan kiilloitus, mitään todellista avoimuutta ei tämänkaltainen julkaisu lisää, tästä huolehtii ennakkosensuuri, pelko ja blogistien valinta. Olen varma että blogistit on valittu satanolla Srk:hon uskovista eikä Raamatun totuuteen uskovista, ikävää mutta totta. Myönteistä kehitystä kuitenkin, totuuteen on vain kova polku kuljettava, kannattaa kuitenkin yrittää koska palkinto on parasta mitä voi olla.

  2. luukanvalma

    En jaksa uskoa! Luulen että sensuuri on niin voimakasta. Esim. yritin kerran laittaa maksullista ilmoitusta Päivämihen siitä, että myyn kotisivulla vanhoja lestadiolaisia kirjoja, mutta persoonani esti sen. Minulle ilmoitettiin, että saattaa olla seassa eriseurojen kirjoja. – Joten olen samaa mieltä kuin Still.

    • Still

      Olen varma että persoonalla on ollut vaikutus Valma sinun tapauksessa, eihän nämä voi itsekään uskoa että kykenevät estämään lehtensä kautta muiden julkaisujen myynnin, kun katsoo ilmoituksia niin on siellä kaikenlaista myytävää, mutta jos olet sisäpiiriläinen ja rahaa riittävästi niin tuollaisista periaatteista voi tinkiä, mutta varsinkin julkisuuden ns. entinen vl ei Päivämiehessä saa mitään mahdollisuutta olla näkyvissä edes pikkuilmoituksella. Kiusa se on pienikin kiusa, tämä suhtautuminen vain antaa varmuutta sille että Pyhä henki ei ole mukana ohjaamassa lehden teossa vaan ihmismieli ja mammona.

  3. Nimetön 220

    Still, mikä saa sinut näin ankarasti arbvostelemaan toista ihmistä?
    Tunnen näistä plokisteista joita kuita. En pysty kyllä allekirjoittamaan väitettäsi, että he eivät uskoisi raamatun totuuteen.
    Onkohan niin, että sinun raamatun totuutesi on ainoa oikea? Siis, vain uskomalla samoin kuin itse uskot, on oikea uskovainen. Uskotko niin? Etkö tästä asiasta syytä juuri srk:ta? Etkö näe malkaa omassa silmässäsi?
    Mikä on se totuus, jonka perään niin kovasti huudat?

    Vl porukkojen totuus on se vanha totuus, jota vaikkapa Johannes saarnasi. ”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” Ja mikä evankeliumi se on, jota vl porukat saarnaavat?
    Syntien anteeksiantamuksen evankeliumi, Jumalan Poika on kuollut, noussut ylös ihmiseksi ja noussut ylös taivaaseen jokaisen ihmisen syntien pelastukseksi. Tähän uskomalla perii kunnian taivaan. Tätä evankeliumia Jumalan Poika lähetti omansa saarnaamaan, ”joille te synnit annatte anteeksi, niille ne on annettu anteeksi taivaassa…” Eli tämä on se evankeliumi, jota Jumalan valtakunnasta saarnataan yhä tänäkin päivänä. Ei ole toista evankeliumia, joka veisi perille….

  4. luukanvalma

    Hieno verkko-sivu on Päivämiehellä. Eiköhän tuo Olli Lohi ole filosofian tohtori, joten voi odottaa hyvää tasoa. Luulen kuitenkin, etttä kontrolli on kova, jos sinne kommenttia aikoisi. – Nimettömälle 220:lle. Ennen opetettiin , että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan sanaa, ei vain valitut raamatunjakeet. Tosin VT: on juutalaisuuden oppikirja ja historia. UT on meidän kristittyjen uskon perusta. VT:ssä kulkee punainen lanka, joka johtaa Jeesukseen, joka on A ja O pelastuksemme kysymyksessä. – Ennen myös esim. Tornionjokilaaksossa sanottiiin, että ”kristillisyytemme on viiden kirjaimen kristillisyyttä”, koska silloin Jeesus kirjoitettiin viidellä kirjaimella. Omassakin julistuksessani koetan pysyä Kristus-keskeisyydessä puhumatta omiani. – Liberaali minä en ole, vaan oikein patavanhoillinen- – Mutta jos joku kadehtii pappeuttani, niin voihan papiksi lukea kuka vaan. Tunnen muutamia, jotka ovat vasta 50-vuotiaina alkaneet lukea teologiaa. Esim. kirkkoherra, rovasti Yrjö Liusvaara oli aikaisemmin sähköinsinööri, loistava saarnamies.

  5. luukanvalma

    Arvasin, ettei siellä ole kommenteille tilaa!

  6. Nimetön 220

    Oletko Valma kuunnellut vl seuroja? Minusta siellä saarnataan raamattua aika laajasti. Mitä tarkoitat, kun viittasit tuohon kokonaiseen Jumalan sanaan? Evankeliumia Jumalan Poika lähetti omansa saarnaamaan. Sen ydin on syntien anteeksiantamuksen saarna. Joten edellä kerroin hyvin kiteytettynä sen, mitä vl-seurakunnasta saarnataan. Jos esität, että vl-porukat eivät sano muuta, niin ompa erikoinen tulkinta….
    Olisi varmaan ihan hyvä Valma tuulettaa vähän ja ottaa ihan rennosti! Iloisesti tule seuroihin, ilman ennakkoluuloja!
    En tiedä kuka on kateellinen pappeudesta, minä en ainakaan. Ei ole minun hommaa pappina olla. Joillekkin se on ihan valtavan tärkeä asia, olla pappi. Tiedän niitäkin, jotka ovat valmiita jopa luopumaan isien uskostakin sen vuoksi! Voisi ajatella, että sellaisella henkilöllä on jonkinlainen kateus toisen pappeudesta….
    Jumalan lapsena uskon minullakin olevan pappeus, Melkeseedekin säädyn jälkeen, joka on kaikkein arvokkain pappeus. Sehän on jokaisella uskovaisella, säätyyn, ammattiin, sukupuoleen, ihon pigmenttiin tai ikään katsomatta! ”ei ole eroa orjalla, vapaalla jne…” Lipereitä en ole koskaan ajatellutkaan tarvitsevani evankeliumin saarnaamiseksi. Joillekkin ne, kuten jo totesin, tuntuvat olevan kaikkein tärkein asia elämässä…. surullista.

  7. luukanvalma

    Olen kuunnellut ja kuuntelen edelleen viestimistä (yli 76 vuotta). – Tuohon pappeusasiaan sen verran, etä kun Jumalan sanaa saarnataan, se pitäisi tapahtua arvovaltaisesti. Agricola neuvoi: ”Studeeraa, saarnaa ja rukoile”. Ei saisi mennä valmistamatta selittämään Jumalan sanaa. Silloin muisti pettää ja tunteet pääsevät valtaan. Olen kuullut paljon toistoa, teknisesti huonosti rakennettuja saarnoja ja valmiiksi pureskeltuja opetuksia. Kuulijalle ei jää mitään ajateltavaa, joten saarna on kuulijaa aliarvioijaa. Joskus olen kuullut myö hysteerisia ja hysteriaa tartuttavia saarnoja. Aikaisemmin, kun uskoa mitattiin myös liikutuksilla, Laestadius kiinnitti siihen huomiota ja saarnasi synniksi ns. ”Kylmät hypyt”, joilla haluttiiin vain näyttää uskon syvyyttä muille. Pyhän Hengen aiheuttamat liikutukset ovat eri asia. Ne ymmärrän oikeiksi. – Ei teologian opiskelusta olisi haittaa myöskään maallikkosaarnaajille. Aikaisemmin piti Tuomiokapitulissa suorittaa saarnalupatutkinto. Tälläkin alalla on paljon huijareita, jotka oman kunnian ja ihmiskiitoksen vuoksi alkavat puhujiksi.. Varmuuden uoksi he puhuvat yleensä varsin suppeasta aihepiiristä.Sanoisin, että ainakin kymmenen kertaa pitäisi lukea Raamattu lävitse, ilman ennalta määrättyjä tummennuksia, ennen kuin ryhtyy saarnaamaan.

  8. Nimetön 253

    no ei siellä ainakaan uskosta ja ainakaan uskosta Kristukseen kukaan mitään puhu, omista asioistaan höpisevät, kenellä mitäkin mielenpäällä sattuu olemaan…..

  9. Nimetön 220

    Ok, eli arvovaltaa kehiin… kalastajillahan sitä oli, samon kuin eläinten nahkaan pukeutuvalla ja heinäsirkkoja syövällä puhujalla.
    Olisit varmaan hyvä saarnaaja, Valma? Sitäkö yrität sanoa?

    • luukanvalma

      Kaikki esimieheni ovat kehuneet hamasta Lauri Huovisesta lähtien 1961. Yksikään ei ole löytänyt opillisia tai teknisiä virheitä! Böööö!

    • Still

      Puheen antaa Pyhä henki, oli se sitten nainen tai mies, Jumalan edessä olemme kaikki yhtä, miehellä on aivan sama vaara pulskistua kuin naisella, tarkoitan hengellistä kasvua. Vl herätyksenkin alussa naiset oli myös puhujina. En haluaisi palata keskiaikaan tai menneisyyteen jossa naisen asema oli mikä oli. Jeesus ei koskaan erotellut naisia ja miehiä missään, samaa evankeliumia Hän käski saarnaamaan jokaisen kristityn, nämä nykyiset puhujainstituutiot on ihmisten kehitelmiä (miesten). Sama on pappeuden kohdalla, ihmismielen tuomia ”parannuksia” Jeesuksen opetuksiin, mistä voimme olla varmoja edes opetuslasten sukupuolesta kun ajatellaan miten Raamatun käännöksiä on ilmeisesti vain miehet saaneet tulkita. Minun kokemukset naispapeista on sama kuin miespapeista, joka lähtöön. Valmaa en tunne mutta luotan hänen rehellisyyteen, olen seurannut pitemmän aikaa hänen kirjoituksia.
      Meni vähän aiheesta sivu mutta kun tuli puheeksi niin otin oikeudekseni kommentoida.

  10. Nimetön 220

    Naiset ovat tärkeässä asemassa seurakunnassa. He tekevät mm. sitä työtä josta vaikkapa psalmi 78 alku puhuu.
    Kuten jo sanoin edellä, Pyhän Hengen pappeus on kaikilla Jumalan lapsilla. Oli hän sitten nainen, mies, herra, työmies tai -nainen, lapsi, vanhus, tumma vaalea vaalea.

    En tiedä millä tutkalla valma tai joku muu tutkii ihmisen sydäntä, onko hän ”kylmissään” tai ”lämpimissään”.
    Voisin kuvitella, että jokin yleisesti tunnettu julki jumalattomuudessa elävä ihminen kävisi vaikkapa kirkossa ääneen kiittämään, ja sen jälkeen siirtyisi varsinaisiin harrastuksiinsa, olisi syytä epäillä ”kylmistä hypyistä” olevan kyse. Mutta, jos hän pyytää armoa omalle kohdalleen, minä saarnaan synnit anteeksi sillä valtuutuksella, jonka uskon Jumalan Pojan jättäneen omilleen.

    On totta, että loistavia puhujia on paljon, varmasti vaikkapa nykyisin muodissa oleva julkkis-saarnaaja meininki tuo hyviä puhujia kirkkoon. Onko heillä kuitenkin myös Pyhän Hengen avaama sydän saarnata elävää evankeliumia? Se jää kuulijan kokemaksi…kai?

    – jolla korva on, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s