Lauriala: Hurtig ja Rauhala paljastivat liikkeen syvimmän haavan


– Me kaikki olemme Jumalan edessä samalla viivalla ja tarvitsemme yhtäläisesti Vapahtajaamme. Mutta lestadiolainen herätysliike on ottanut tuomiovallan Jumalalta omiin käsiinsä, kirjoitti Risto Lauriala kannanotossaan Kirkko ja Kaupunki -lehdessä viime syksynä. Lauriala_Risto

– Vasta Johanna Hurtigin ja Pauliina Rauhalan kaltaisten urheiden naisten työ on paljastanut liikkeen syvimmän haavan, hän huomautti, viitaten laajaa keskustelua herättäneisiin kirjoihin.

– Vanhoillislestadiolainen liike tekisi parhaimman palveluksen jos se pyytäisi anteeksi keksimäänsä seurakuntaoppia, toteaa Lauriala.

Risto lauriala on kiinnittänyt julkisuudessa huomiota seurakuntaopin vahingollisuuteen usein aiemminkin. Vuonna 2009 hän totesi Ktomaa-lehden haastattelussa:

En voi olla ihmettelemättä ev.lut. kirkkomme johdon lähes täydelliseltä tuntuvaa tietämättömyyttä tai mikä pahinta, pään panemista pensaaseen kaikessa, mikä koskee vanhoillislestadiolaisuuden opillista rakennelmaa.

Miksi kirkkomme johto vaikenee tai on tahallisen tietämätön siitä, että vanhoillislestadiolaiset saavat vapaasti kirkkomme sisällä levittää täysin epäraamatullista ja lahkomaista oppiansa siitä, että ainoastaan heillä ja heidän keskuudessansa on Jumalan valtakunta? (Kotimaa 9.7.2009.)

Tutkimukset ja analyysit ovat osoittaneet, että pohjimmiltaan juuri Vain Me -seurakuntaoppi, joka johtaa pelkoon ja vaikenemiseen vakavista ongelmista ja jopa rikoksista, on syynä tuhansien ihmisten kärsimykseen herätysliikkeen sisällä ja sen ulkopuolella. Usein juuri kaikkein heikoimpien kohdalla.

Onkin syytä kysyä, miksi kirkkomme vastuuhenkilöt edelleen hyväksyvät lestadiolaisen liikkeen virheellisen ja epäkristillisen opetuksen.Lauriala_1

Lauriala_2

Kirkko-ja-kaupunki_logo04.11.2013

 

 

*         *         *

Ajattelemisen aihetta antoi Kapu.

*         *         *

Lue lisää:

Aikalainen: Tutkijat HS:ssa: Herätysliike elää syvää murrosta

Altti Laidalta: Mun psalmia (1)

Daniel: Siihen aikaan kun vielä Kristusta saarnattiin

Ensio: Puhujienkokouksessa aika luopua ehkäisykiellosta ja pyytää anteeksi

Hohanna Hurtigin haastattelu 12.3.2014, Espoon seurakunnat, haaastattelijana Kalevi Virtanen.

Vuokko Ilola: Vl-oppi – onko sitä? Blogikirjoitus 22.2.2012, Kotimaa24.

Juho Kalliokoski: Herätysliikkeen hiilloksella. Teoksessa Lestadiolaisuus tienhaarassa, s. 21 – 30. E-kirjajulkaisu, Vartija, 2013.

Kapu: Yksi Kortti kadoksissa

Saila Karppinen: Vanhoillislestadiolaisten suviseurapuheista välittyvä jumalakuva. Läntinen teologia, pro gradu -tutkielma. Joensuun yliopisto, 2011.

Mauri Kinnunen: Lestadiolaisen vanhurskauttamis- ja seurakuntaopin historiallisia juonteita. Teoksessa Lestadiolaisuus tienhaarassa, s. 31 – 41. E-kirjajulkaisu, Vartija, 2013.

Mauri Kinnunen: SRK tarvitsee radikaalin muutoksen

Joona Korteniemi: Jumalan seurakunnan itsekritiikki. Hulluinhuonelainen -blogi.

Maalaispoika: Kuka vastaa Päivämiehen harhaopetuksesta? Kommentteja Päivämiehen “armoneuvot”-päääkirjoitukseen 29.7.2009.

Maallikko: Uskon opista lestadiolaisuudessa

Nestori: Lain sulamaton kirsi

Nestori: Reinikainen osoitti nykyisen vl-opin kolme vääristymää

Pekko: Autuaita ovat Vapaamatkustajat

Pekko: Wanted: Paavali rauhanyhdistykselle!

Pelastuvatko muut kuin vanhoillislestadiolaiset?

Piispaehdokkaat arvioivat vanhoillislestadiolaisten pelastuskäsitystä. Kotimaa24 10.1.2012.

Aila Ruoho: Ilman seurakuntaoppia SRK-lestadiolaisuuden korttitalo romahtaisi

Olli Seppälä: Piispa Toiviainen: Vanhoillislestadiolaisuus on kansankirkolle ongelma. Kotimaa24 15.9.2011.

Olli Seppälä: Kotimaa: Vanhoillislestadiolaisuus on ollut ”virtahepo kirkkosalissa”. Kotimaa24 18.5.2012.

Olli Seppälä: Pääkirjoitus: Vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi lähellä harhaoppia. Kotimaa24 22.3.2012.

SRK kieltänyt synninpäästön julkaisemisen tekstissä

SRK-lestadiolaisuuden käsitys Jumalan sanasta (päättynyt vai jatkuva ilmoitus – SRK-opetus lähellä katolilaisuutta)

Vl-seniori: Kenellä on vastuu harhaopeista? Blogikirjoitus, 6.2.2014, Kotimaa24.

Mainokset

9 kommenttia

Kategoria(t): ahdistus, eettisyys, erehtymättömyys, evankelis-luterilainen kirkko, harhaoppi, hengellinen väkivalta, hoitokokoukset, ihmisarvo, ihmisoikeudet, kirkko, Kirkko ja kaupunki, kristinoppi, lakihengellisyys, opilliset kysymykset, seurakunta, seurakuntaoppi, SRK ry., uhkailu, uskon perusteet, uskontokritiikki, vallankäyttö

9 responses to “Lauriala: Hurtig ja Rauhala paljastivat liikkeen syvimmän haavan

  1. Helppo olisi sanoa, että raha se on mikä kirkkoakin pyörittää. Saattaahan se olla yksi tekijä. Kirkon sidokset vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen ovat tiukat hyvin monella tasolla.
    Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä se päivä, kun ”vanhoillislestadiolainen liike pyytää anteeksi keksimäänsä seurakuntaoppia”. Kuten niin monelle asialle, tuollekin seurakuntaopille löytyy perusteet Raamatusta, kun ne haluaa sieltä löytää. Vanhoillislestadiolaisilla olisi oppimista siitä, miten avoimesti esimerkiksi juutalaisuuden piirissä keskustellaan ja kiistellään erilaisista pyhien tekstien tulkinnoista. Ei vaan kuulu kulttuuriin.
    Eihän liike voi pyytää anteeksi, kun se ei ole mikään toimija, vaan yksittäiset uskovaiset vain toimivat oikein tai väärin… Jos SRK ikinä vastaisi Laurialalle mitään, noita linjoja sekin menisi.

  2. anteeksi

    maailma ei näe sitä. ei ole kuin yksi jumalalan valtakunta, vain yhdellä tavalla voi tulla autuaaksi , vain uskomalla omat synnit anteeksi jumalan valtakunna evankeliumissa,, ei ollut raamatun aikakaan kuin yksi arkki,,

    • Still

      Lukisit Raamatusta mitä Jeesus sanoi pelastuksesta ja autuudesta, eksyttäjät haluaisi ottaa vallan tässä itselleen, ikävä kyllä kun Jeesus tulee toisen kerran niin silloin hän kysyy aivan outoja näille omavanhurskaille jotka Srk on eksyttänyt.

    • vs

      Ei kai luterilaisen kirkonkaan mukaan muut kuin kristityt pääse taivaaseen, eli ”Vain me” -oppia sekin noudattaa.

  3. luukanvalma

    Onhan se Jumalan valtakunta nytkin y k s i , mutta sen nimi on : ”Ne, jotka uskovat Jeesukseen ovat Jumalan lapsia” (muut nimet ovat ihmisten keksintöjä). Katso myös Jeesuksen vertaukset ”Taivasten valtakunnasta” esim. Matteus 13.

    • vs

      Juu, tai ei se nyt varmaan ihan riitä, jos uskoo – tai vaikka tietää – että Jeesus oli Jumalan poika, jos on välinpitämätön Jumalan sanaa kohtaan. Onkin selvää, että vain me – oppi on ainoa oikea pohja jokaiselle uskonnolle ja lahkolle. Minä en usko, että hindut pääsee taivaaseen enkä usko että kaikki Jeesukseen uskovat pääsevät taivaaseen. Ja mitäs muut siitä mussuttamaan. Eihän muslimitkaan varmaan usko, että minä pääsen taivaaseen ja se on oikein! Niin se pitääkin olla!

  4. luukanvalma

    Tosin sekin on hyvä muistaa, että muilla kuin kristityillä ei ole TAIVAS uskon päämäärä. Jokaisella uskonnolla on omat pelastustiensä ja keinot päästä tavoittelemaansa kohteeseen. Samoin filosofisilla aatteilla. – Meillä on vain yksi tie, Jeesus. Yksi koti: taivas. Yksi usko, joka kelpaa Jumalalle jne.Mitään oikeutta ei meillä ole tuomita muita, jotka uskovat pelastuvansa uskon kautta Jeesukseen. ”Ei jokainen joka sanoo Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun Taivaallisen Isäni tahdon”. Eli: ”seuraamme Jeesusta opissa, elämässä, kärsimisessä ja kuolemassa”. (vanha lest. sanonta)

    • vs

      Niin, emmehän me ihmiset ketään voi tuomita. Ei se edes ole mahdollista. Se, että minä ajattelen, että joku pääsee/ ei pääse taivaaseen ei ole tuomitsemista. Vain tuomari tuomitsee. Jos näet, että joku varastaa kaupasta, etkö silloin ajattele: tuo rikkoi lakia, hänet tuomitaan tästä teosta rangaistukseen. Tuomari taas sanoo: minä tuomitsen sinut lain nojalla rangaistukseen.

      Huomautettakoon kuitenkin, että PAAVLI opetti tuomitsemaan ”omia”: uskonsa kieltäneen kanssa ei saisi edes aterioida. Myöskin olisi alistuttava seurakunnan tuomittavaksi ja armahdettavaksi, ei mennä maallisen oikeuden eteen tuomiota hakemaan. Uskovaiset ei paavalin mukaan voi mennä epäuskoisten tuomittaviksi.

      Mitä vastaatte paavalille? jos uskotte raamatun olevan kannesta kanteen Jumalan sanaa, miksette halua elää sen mukaisesti?

      Ennen kuin joku ehättää tuomitsemaan minut näistä sanoista, todettakoon, että minä vain kerroin, mitä raamatussa sanotaan, en omaa kantaani asiaan.

      • luukanvalma

        Vs. Ihan hyvä, jos tuo ajatus pysyy ajatuksena. Se, mikä tulee ulos suusta, tulee omaksi tuomioksi. Lutherkin sanoi, että ajatus lentää niinkuin lintu pään ylistse, mutta sen ei tarvitse antaa tehdä pesää päähän. Jesaja kirjoittaa: ”Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, vaan niin korkeammalla kuin taivas on maasta ovat minun ajatukseni teidän ajatuksistanne”. Jumalalla on halu armahtaa ja pelastaa ihmisiä, siksi Hän antoi Poikansa, ettei yksikään hukkuisi. – Mitä Paavalin ajatuksiin tulee, hänkin sanoi: ”Älkää kadotustuomiota lausuko jne”. – Jo uskoon tullut tarvitsee usein veljien ja sisarten rakastavaa neuvoa, jos hän sitä pyytää., Epäuskoisille kuuluu herätyssaarna. Mutta ulosajo ns. ”Jumalan valtakunnasta” ei kuulu kellekään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s