Taivaslaulusta kauden teatteritapaus Tampereelle ja Ouluun


Taivaslaulu_TTT_8

Tampereen Työväen Teatterin Taivaslaulun päärooleissa Viljana (oululaissyntyinen) Riikka Väliahde  ja Aleksin roolissa Tommi Raitolehto.

Pauliina Rauhalan esikoisteos Taivaslaulu (Gummerus 2013) yllätti ja hurmasi suomalaiset. Seuraavaksi Viljan ja Aleksin perheen tarina on koettavissa syksyllä 2015 teatterissa Oulussa ja Tampereella. Dramaturgi Seija Holma on laatinut romaanista näytelmän. Ohjauksesta vastaavat Tampereella Heidi Räsänen ja Oulussa Heta Haanperä. Liput syksyn esityksiin ovat myynnissä.

Kirjan elämänmakuinen ja raikas tarina kouraisi syvältä, liikutti ja sai kyyneleet silmiin. Sitä lukivat niin lestadiolaiset kuin kaikki muutkin, ja sitä lukivat niin naiset kuin miehetkin. Romaani sai myönteisen vastaanoton myös kriitikoilta ja kirjabloggareilta.

– Lukukokemuksen jälkeen spontaani ajatus oli, että mikään kirja ei ole käynyt niin lähellä vanhoillislestadiolaisen nuorenparin ja kasvavan perheen olemusta, kirjoitti suosittu lestadiolainen Torvi-blogistiTaivaslaulun runollisen ja samalla karu, ankara tarina valmisti tietä  Aila Ruohon ja Vuokko Ilolan realistiselle, suurperheiden elämänkohtaloita ja lasten, äitien ja isien henkilökohtaisia kokemuksia sisältävälle raporttikirjalle Usko, toivo ja raskaus (2014). Keskustelu vanhoillislestadiolaisuuden ehkäisykiellon seuraamuksista perheiden ja erityisesti lasten kannalta jatkuu.

Tuhannet ihmiset ovat jonottaneet Taivaslaulu-romaania kirjastoista, kritiikit ovat ylistäneet teoksen elämänmakuista ja samalla runollista kieltä, aistillista lämpöä ja laajakatseistsa elämän ymmärrystä, sen suvaitsevaisuutta.

 Lestadiolaiset puhuivat siitä keskenään aluksi kuiskaten, sitten ääneen, varsinkin kun Päivämies oli käsitellyt kirjaa usesammassakin kirjoituksessa. Romaani voitti useita palkintoja ja teki kustantajalleen esikoisteosten kaikkien aikojen myyntiennätyksen.

Pauliina Rauhalalle myönnettiin vuonna 2014 Kiitos kirjasta -palkinto, jonka perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Tunnustuspalkinto on luovutettu jo vuodesta 1948 alkaen kotimaiselle kirjailijalle, jonka kaunokirjallinen teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Rauhala on saanut teoksestaan myös Vuoden kristillinen kirja -palkinnon ja Gummeruksen Kaarlen palkinnon. Kirjabloggarit puolestaan palkitsivat kirjan Varjofinlandialla.

Nyt käsikirjoittaja-dramaturgi Seija Holma on laatinut suuren suosion saavuttaneeseen esikoisromaaniin pohjautuvan näytelmän Taivaslaulu, jonka kantaesitys on Tampereen Työväen Teatterissa, Eino Salmelaisen näyttämöllä  29.8.2015. Näytelmän ohjauksesta vastaa kokenut teatteriohjaaja Heidi Räsänen. Ohjaaja on tunnettu rankoista ja usein vallankäyttöä ja voimakkaita tunteita koskettelevista aiheista.

Tampereen työväen teatterin ohjaaja Heli Räsänen ja kirjailija Pauliina Rauhala keskustelevat Taivaslalulun  kantaesityksestä teatterin infotilaisuudessa.

Tampereen Työväen Teatterin ohjaaja Heidi Räsänen ja kirjailija Pauliina Rauhala keskustelevat Taivaslaulun kantaesityksestä teatterin infotilaisuudessa Tampereella 18.2.2015.

Taivaslaulu nähdään Seija Holman dramatisointina syksyllä myös Oulun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä. Ennakkoesitys on 11.9. ja ensi-ilta 12.9.2015. Näytelmän ohjaa Oulussa Heta Haanperä.

Lue Pauliina Rauhalan mietteistä kantaesitystä TTT:lle valmisteltaessa sekä hänen kuulumisistaan Tamperelaisen haastattelusta (22.2.2015).

Nuoren parin palava rakkaus, kiintymys lapsiin – ja lisääntyminen uskon pakkopaitana

Taivaslaulu on tarina nuoren parin kasvamisesta avioliiton kautta vanhemmuuteen.

Näytelmä kertoo Viljan ja Aleksin hehkuvaan liekkiin roihahtavasta rakkaudesta, suuresta intohimosta, vahvasta toisiinsa sitoutumisesta. He ovat vanhoillislestadiolaisen yhteisön jäseniä. Suurperheet, saarnaajat, seurat ja komeasti kajahtavat Siionin laulut ovat läsnä kaikessa.

He haluavat muodostaa onnellisen, lestadiolaisille uskomuksille perustuvan perheen. Jokainen lapsi on siunaus, ehkäisy synti. Aina jaksamisensa äärirajoille saakka he ovat sitoutuneet mukana uskonnon vaatimusten oravanpyörään, jossa naisen keho on velvoitettu  tuottamaan jatkuvasti lisää jälkeläisiä, lisää ”Jumalan lapsia Jumalann valtakuntaan” – jotta sisäänpäin kääntyneen yhteisön jäsenmäärä pysyy korkeana. Juuri kun Viljan keho on palautunut synnytyksestä, tulee hän jälleen raskaaksi. Hedelmöittymistä ei ole luvallista estää, synnyttää täytyy niin paljon kuin Luoja suo, vaikka siinä menisi lasten ja perheen onni ja naisen terveys.

Näytelmä kertoo vanhemmuuden onnesta ja sitten nuoren äidin vakavasta uupumuksesta. Vilpittömän onnen vastapainona suuren perheen ja jatkuvien raskauksien tuoma väsymys painaa Viljan jaksamisen äärirajoille. Se kertoo myös reitistä, mitä pitkin onni voi palata ja pienet lapset saada äitinsä takaisin.

Näytelmä käy ryskyen päin asioita, joista kaikkien mielestä ei saisi puhua: ehkäisykieltoa,  jäsentensä arkielämään saakka ulottuvaa seurakunnan valtaa ja vallankäyttöä. Seuroissa muut naiset katsovat ensin vatsaa ja vasta sitten silmiin, Jumalan terve. Miten vanha se kuopus teillä jo onkaan? Pitkät synnytysvälit herättävät epäilyksiä ja teräväkielisiä puheita selän takana.

P-Rauhala_3_Kuka_C

Samalla nuorilla vanhemmilla on syvä sitoutuminen lapsiin olla hyvä äiti ja isä, niin että jokainen lapsi saisi tulla nähdyksi ja hoivatuksi rakkaudella, yksilöllisesti. Tästä muodostuva ristiriita on polttava ja käy lopulta sietämättömäksi. Kuinka olla hyvä äiti, hyvä isä, hyvä aviopuoliso, parempi kuin edellinen sukupolvi, ja olla silti oma erityinen itsensä? Kysymykset ovat tuttuja kaikille pienten lasten vanhemmille.

Tästä ristiriidasta kumpuaa Taivaslaulun tematiikka. Kysymykset ovat yleisinhimillistä ja koskettavat monia, eri ikäisiä ja eri elämänvaihessa eläviä ihmisiä.

Lestadiolainen yhteisö näyttäytyy moniäänisenä ja värikkäänä, näyttämön täydeltä eläviä, tuntevia, erilaisia eläviä ihmisiä. Tässä esityksessä kosketallaan ihmisen elämän ja sen eri vaiheiden syvimpiä kokemuksia, kohtaamista ja ihmisarvoa, minuutta ja suhdetta toiseen. Tässä esityksessä voi kuunnella niitä kollektiivisia sydänääniä, joista meidät kaikki on tehty.

Kertomus onnistuu intiimiydessään koskettamaan lukijaa riippumatta vakaumuksesta. Kaikkein yksityisimmästä tulee yleistä, monia koskettavaa ja totta.

Kiinnostavia tulkintoja

Näytelmäsovitus on jo herättänyt kiinnostusta ja lippujen myynti on alkanut. Romaani on saanut jo tähän mennessä kymmeniä tuhasia lukijoita. Teatteriesitys lisää edelleen myös kiinnostusta romaania kohtaan. Mitä teatterisovitukseen tulee, on mielenkiintoista kokea, millä tavoin teatteriversiossa tullaan ratkaisemaan esimerkiksi lestadiolaisen alakulttuurin oma kielenkäyttö, niin sanottu kaanaan kieli, ulkopuolisille oudot normit ja muut ääneen lausumattomant ja kirjoittamattomat säännöt.

Tematiikka on monessa mielessä myös yleispätevää ja yleisemminkin kiinnostavaa monikulttuurisessa Suomessa ja Euroopassa, jossa erilaisten uskonnollisten voimien  vaikutus on kasvussa.

On kiinnostavaa nähdä ohjaajan ratkaisu esimerkiksi kohtauksessa, jossa  Aleksin sterilisaatio on tullut rauhanyhdistyksellä muiden uskovaisten tietoon ja siitä seuraa Aleksin puhuttelu, (ns. hoitokokous), jossa yhtenä Aleksiin uskonvakaumuksen kyseenalaistajana miehen oma isä. Sukujen ja perheiden nuoremman sukupolven aikuisikäisiin ulottuva kontrolli on tunnettua myös muissa uskonnollisissa yhteisöissä.

Lippuja esityksiin saatavilla

Vuoden teatteritapaukseen voi varata lippuja jo nyt.

Tampereen Työväen teatteri, Eino Salmelaisen näyttämö.

Ennakkoesitys 28.8. 2015 klo 19.

Kantaesitys 29.08.2015 klo 19.  Lippuja saatavilla helmikuusta lähtien syys- ja lokakuun esityksiin (myynti ja varaukset Lippu.fi, puh.  0600 900 900, joka päivä klo 7-22).

Lippujen hinnat: 32/30/27 €.

Oulun kaupunginteatteri:
Lippuja syksyn ensimmäisiin esityksiin, ennakkoesitykseen 11.9. ja ensi-iltaan 12.9. sekä esityksiin 18.9. ja 19.9. on myynnissä torstaista 19.2.2015 alkaen.

Lippujen hinnat: 14.50/25,50/30,50€

Lisätietoja: tiedottaja Päivi Vuoti-Karvonen, puh. 044 703 7111, paivi.vuoti-karvonen@ouka.fi

*       *       *
Ajattelemisen aihetta antoi Tuupovaaran Tuula.

*       *       *
Lue lisää:

Ex: Miksi teatteri on syntiä?

Aino Frilander: Kirjabloggaajat jakoivat varjo-Finlandian: Voitto lestadiolaisromaanille. NYT, Helsingin Sanomat 28.1.2014.

Vuokko Ilola:  Päivämies – Taivaslaulu. Blogikirjoitus 5.10.2013.

Vuokko Ilola: Rakkaus, syyllisyys ja häpeä. Blogikirjoitus 17.6.2015.

Kiitos kirjasta –palkinto Pauliina Rauhalalle. Suomen kirjastoseura 23.4.2014.

Koululaisten äiti: Teatteriesitys koulussa…

Les­ta­dio­lais­pa­ris­ta kertova Taivaslaulu nousee näyttämölle Oulun kau­pun­gin­teat­te­ris­sa. Kaleva 18.2.2015.

Roosa Pelkonen: Taivaslaulun kantaesitys Tampereella. Tampereleinen 22.2.2015.

TTT: Syksyllä nähdään Taivaslaulu ja kolme muuta kantaesitystä. Katso videohaastattelu. Aamulehti 18.2.2015.

Taivaslaulu nousee näyttämölle Oulun kaupunginteatterissa. Oulun kaupunginteatteri 18.2.2015.

Tuupovaaran Tuula: Palkittu Pauliina Rauhala: Rehellisyyden kaipuu tuo rohkeuden

Tuupovaaran Tuula: Taivaslaulu ja Tarinan valta – Rauhala, Torkki, Pelo ja Härkönen palkittiin

Advertisements

Jätä kommentti

Kategoria(t): avioliitto, äitiys, ban of birth control, bans, Conservative Laestadianism, ehkäisykielto, erottaminen yhteisöstä, hengellinen väkivalta, hoitokokoukset, identiteetti, identity, irrottautuminen yhteisöstä, isyys, kirjallisuus, laestadianism, lapset, lapsuus, lisääntyminen, miehen asema, naisen asema, normit, norms, nuoret, opilliset kysymykset, perhe, raskaudenpelko, rauhanyhdistys, romaani, suurperhe, Tampere, teatteri

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s