Suviseurat: ”Jumalan valtakunta on muuttumaton”


– Rakkaat veljet! Minä neuvon teitä, niin kuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan. – 1. Piet. 2:11.

Joka on saastaisen kanssa tekemisissä , se saastaiseksi tulee. – Puhuja seuroissa.

Jumalan Seurakunta ei erehdy. Jumalan valtakunnan Rakkauden Neuvot sekä Neuvon ja Nuhteen Sanat ovat muuttumattomia, sillä Seurakunta ei erehdy!

Joka väittää, että Ainoan Oikean Uskon uskomukset ja oppi olisivat ajan myötä muuttuneet, erehtyy.

Hän on silloin koskenut Kultaiseen Kynttilänjalkaan, seurakunta-jumalaan. Hän on syypää Pyhän Hengen pilkkaan. Seurakunta-jumala ei anna sitä ikipäivänä ihmiselle anteeksi.

Rangaistuksena on yhdenlainen ”verikosto”, Ainoan Oikean Yhteisön ikioma, vinksahtanut tulkinta ”Kristuksen kirkkolaista”. Sillä on hankittu aseet ja aseenkantolupa.

Seuraus on sama kuin Mafian menetelmässä.  Parhaimmat ystäväsikään eivät sinua enää sen jälkeen tunne.

Television katselu oli ennen uskovaisille syntiä. Mutta nykyisin se ei ole syntiä. Mitään ”muutosta” emme kuitenkaan ole tehneet oppiimme. Mutta sen ymmärtää jokainen umpi-uskotonkin, että mehän emme katsele ohjelmia televisiosta.  Kaikkihan näkee ne ”koneelta”!

Televisio sen sijaan ei ole uskovaisen kodin huonekalu, kuten siionissa asiasta päätettiin vuonna 1963!

Että olisi säännöt muuttuneet, ne ovat niitä Katkeroituneiden puheita!

Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kaikille laitoja myöten!

*      *      *
Ajatelemisen aihetta antoi – Jnjvsa -.

*      *      *
Lue lisää:

Sauli Karhu: Hoen, siis uskon.

Sauli Karhu: Lisääntykää ja täyttäkää maa!

Sauli Karhu: Sukupolvet vaihtuvat – muuttuuko oppi?

Raamattu

Mitä vanhoillislestadiolaisuudelle kuuluu? Horisontti, toim. Simo Alastalo ja Ville Talola. Ohjelmassa haastateltavana Johannes Alaranta (pastori, tutkija),  Risto Leppänen (kirkkoherra), Tuomas Palola (pastori) sekä Johanna Lumijärvi (kirkolliskokousedustaja, yliopiston opettaja).

Siionin Kevät -blogi

5 kommenttia

Kategoria(t): 1970-luku, 1980-luku, 2010-luku, arvot, erehtymättömyys, hartauskirjoitukset, hengellinen väkivalta, historia, hoitokokoukset, huumori, Jumala, Jumalan sana, kaksinaismoralismi, kasvatus, kontrollointi, kristinoppi, kulttuurikiellot, kuuliaisuus, kymmenen käskyä

5 responses to “Suviseurat: ”Jumalan valtakunta on muuttumaton”

  1. Laiteilija

    SRK:n virallisen käsityksen mukaan hoitokokouksia ei 70-luvun tapaan enää järjestetä. Kun kerran ”jumalanvaltakunta” on muuttumaton, ilmeisesti hoitokokouksetkin ovat silloin ”käytettävissä” edelleen ja ne voidaan ottaa käyttöön aina tarvittaessa. SRK:n lausunnoista ja tiedotteista huolimatta, ehkä? Varmaan jollain erilaisella nimellä…

  2. Nimetön 344

    Mistä käsitys seurakuntajumalasta tulee? Nyt suviseuroilla kun kuuntelin puheita, en voi yhtyä väittämään seurakuntajumalan olemassaolosta. Monessa puheessa kyllä puhuttiin seurakunnasta, mutta ei jumalana, vaan Jumalan asettamana ”välimiehenä”, jonka kautta Hän itse toimii täällä maanpäällä. Itseasiassa Airas selitti torstai-illan puheessaan kultaisen kynttiläjalan siten, että seurakuntajumala-käsite ei mitenkään voi pitää paikkaansa, taitaa elää se käsite vain pahoissa puheissa!

  3. Ajatus

    Oliko Paavalilla ”seurakuntajumala” kun hän puhutteli Korinton seurakuntalaisia pyhiksi ?
    Eipä tietenkään, vaan hän katseli riitelevää ja monella tavoin syntistä seurakuntaa seurakuntaruumiin pään, Kristuksen, läpi. Kristuksen ansiotyö on niin täydellinen, että syntisestä tulee pyhä. Moni luulee,että pyhyys on jokin ihmisessä itsessään oleva ominaisuus. Seurakunnan pyhyys on kuitenkin Kristuksen sovintotyön täydellisyydessä.

    Seurakunnan pyhyys näkyykin näin ollen vain uskon kautta. Kuten Luther siitä toteaa: ”Ei siis ole kirjoitettu: minä NÄEN pyhän seurakunnan, vaan: : minä USKON ; sillä seurakunnalla itsestään ei ole mitään omaa vanhurskautta, vaan Kristuksesta, joka on sen pää ja uskosta Häneen huomataaan seurakunnan pyhyys, mikä pyhyys on uskottava, mutta ei silmin nähtävä.”

    Jaako Kanniainen totesi vuoden 1914 puhujainkokouksessa:
    ”Sen me teille ilmoitamme, että teilläkin olisi osallisuus
    meidän kanssamme. Eikö ole ihmisoppia tuo apostolin toivotus, että
    olla osallisuus ihmisten kanssa. Niin ainakin meidän aikamme epäuskoiset väittävät kun Jumalan lapset tahtovat osoittaa Jumalan valtakunnan kalleutta ja Jumalan lasten keskinäistä hengen yhteyttä. Mutta apostoli Johannes sanoo, että jos meillä on osallisuus Jumalan lasten kanssa, niin on meillä myös osallisuus Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kanssa.
    Osallisuuksia on paljon maailmassa, vaan ei muuta niin kallista osallisuutta kuin Jumalan lasten osallisuus”

    Kun puhutaan seurakunnasta ja sen pyhyydestä, kaikki järki kaatuu. Kristus ja seurakunta on salaisuus jota pääsee käsittämään vain sisäpuolelta uskon kautta.

  4. Altti Laidalta

    Minäpä ainakin luulen uskovani vielä seurakunnan pyhyyteen ja erehtymättömyyteenkin aika pitkälle. En tosin tiedä, perustuuko tämä uskoni varsinaisesti uskoon tai Raamattuun mutta ainakin omat kokemukseni pitkähköltä ajalta osoittavat tämän todeksi.
    Muistini alkaa jostakin kohtaa 1970-lukua. Seurakunta ihmetteli silloin alkaneita hoitokokouksia ja monia kielletyksi tulleita asioita, kuten uskovaisten osallistuminen seurakunnan toimintaan (päiväkerhot, pyhäkoulut,…). Sen jälkeen seurakunta on monilla paikkakunnilla hämmästellyt useita puhujien ja seurakuntalaistenkin hoitoja ja erottamisia. Näinä päivinä, kun puheissa ja koukouksissa korostetaan suurta yksimielisyyttä, seurakunta suree, kun ollaan niin paljossa erimielisiä ja ahdistuneita.
    Kauan sitten, kun seuroja oli harvoin, saattoi seurakunta jäädä usean tunnin ajaksi seurapirttiin keskustelemaan kuulemastaan saarnasta ja tutkimaan Raamattua. Siellä kuultiin seurakunnan sydänääniä! Tänään kuulen seurakuntalaisten puhuvan todellisista asioista pienissä piireissä, kun kaksi tai kolme kadulla kohtaa ja ilmaan piirtyy hiljainen kalan merkki.

  5. Altti Laidalta

    Tulipa käytettyä seurakunta-sanaa kahdessa eri merkityksessä. Ehkä asiayhteydestä erottuu, että yhden kerran tarkoitan ev.lut seurakuntaa eli kirkkoa: ”osallistuminen seurakunnan toimintaan” tarkoittaa siis ”osallistuminen ev.lut. kirkon toimintaan”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s