Kutsu jumalanlasten joukkoon


Kun lukee tämän blogin kirjoituksia, alkaa tuntumaan että kyllä se onkin ihan mahdottoman monimutkaista olla uskomassa. Että jos uskominen näin vaikeata olisi niin tuskin monikaan pystyy ikinä taivastielle löytämään. Saati siinä pysymään.

Mutta eipä se ole vaikeata. Usko on yksinkertaisille ihmisille tehty yksinkertaiseksi, kun eihän muuta tarvita kuin uskoa. Yksinkertaista ja lapsenomaista uskoa. Omat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

armo1

Ensin on syytä ymmärtää juuri tämä, että omakohtaisessa uskomisessa ei tarvita mitään järkeilyä, vaan se on uskoa, Jumalan lapsen uskoa. Pitää uskoa, ei tarvitse tietää, sillä tieto ei anna uskoa. Voi vain vaikka ihan ”ripustautua uskoon” eli pitää kiinni vaan, eikä antaa periksi, vaikka tulisi epäilyksiä ja elämässä mikä vaan vastaan. Jumala on luvannut ettei hän jätä heikointakaan lastaan. Sinulla on lupa luottaa Jumalan lupauksiin.

Ja kyllä, uskomme olevamme Jumalan lapsia. Niin kuin seuroissa on usein sanottu: Ei tämä ole mikään herätysliike, tämä on Jumalan valtakunta. Ajallisesti voidaan puhua herätysliikkeistä ja niiden historioista kyllä. Mutta eivät ne ole Jumalan valtakunta.

Elävä usko on kukeutunut aina aikakaudesta toiseen joidenkin liikkeiden piirissä sin mukaan minkä Jumala on hyväksi nähnyt.

Niin on elävä usko aina  löytänyt sijansa ja paikkansa missä Pyhä henki on päässyt vaikuttamaan. Kautta maailmanajan.

Liikkeitä ja herätyksiä on ollut monia ja niitä tulee edelleen olemaan.

Mutta on vain yksi Jumalan valtakunta. On vain yksi Jumalan lasten joukko. Niitä ei voi olla maailmassa kuin ”yksi lammashuone”, näin on Raamatussa sanottu.

suviseurat_valkeala2007_Tapaamisia

Ja vain tähän Jumalan valtakuntaan on annettu syntien anteeksiantamisen päästöavaimet Pyhän Hengen kautta.

Syntejä  ei voi saada anteeksi kahden kesken Jumalan kanssa, vaan siihen tarvitaan aina toinen, sellainen ihminen joka on itse uskovainen. Silloin hänellä on Pyhä henki, jonka voimasta synnin saa antaa anteeksi, niin että se on anteeksi annettu myös Taivaassa. Tämä armojärjestys on kuvattu Raamatussa. Ja uskon kuuluu perustua yksin Raamattuun.

Silloin sillä on vankka perusta, Jumalan sana.

Raamatun mukaan hminen ei voi noin vain kahden kesken Jumalalle puhumalla saada syntejä anteeksi eikä usko synny ihmissydämessaä ilman Pyhän hengen vaikutusta.

Pyhä Henki ei vaikuta itsestään yksin jumalan voimasta vaan siihen tarvitaan ihmistä, ei siksi että tarvitaan lihaa ja verta, vaan siksi että  Jumala  armossaan toimii ja vaikuttaa maailmassa vain ihmisten kautta.

Siis olennaista on että ainoastaan Jumalan lapsi voi saarnata synnit anteeksi toiselle ihmiselle. Ja me joita ”lestadiolaisiksi ” nimitetään, olemme Jumalan lapsia joilla on tämä ”valtuutus” antaa eli saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Puhuja seurat R2

Ja tämä on se uskomisen ydin eikä siinä muuta ole eikä muuta tarvita. Sinun tarvitsee vain uskoa. Jeesuksen veri on vuodatettu jotta yksikään joka häneen uskoo, ei hukkuisi. Ja Jumala lahjoitttaa ihmiselle uskon, elikkä usko itsessään on Jumalan lahja, eikä kukaan voi kerskata uskollaan. Ei pitää sitä omana ansionaan. Ihmisen on valittava.

Se on jokaisen henkilökohtainen valinta.

Yksin Jumalan armosta olemme saaneet synnit anteeksi,. Syntisinä ihmisinä haluamme edelleen jatkaa armovirran lähellä matkaa kohti taivasta.

Oletko ahdistunut, pelkäätkö kuolemaa? Ihminen voi olla heränneellä tunnolla, mutta se on sen merkki että tarvitaan saattomieheksi elävässä uskossa oleva kanssaihminen jolla on sydämessä Pyhä henki. Sinä joka koet että olet heränneellä tunnolla ja sielu on levoton, rohkaise sydämesi uskomaan synnit anteeksi, ja tule seurihin kuulemana evankeliumi. Olet aina tervetullut rauhanyhdistyksen seuroihin.

Ehkä tästä kirjoituksesta tuli vähän monimutkainen selitys, mutta sen haluan vakuuttaa että kun on elävässä uskossa, niin havaitsee että usko on yksinkertainen asia.🙂

Toivotan sinut, joka tätä luet, sydämellisesti tervetulleeksi rauhanyhdistykselle, jossa yhä tänä päivänä julistetaan elävää evankeliumia. Sinulle, tämän lukija, ja aivan kaikille.

*         *         *

Ajattelemisen aihetta antoi Taivaan tien vaeltaja.

*         *         *

Lue lisää:

Esko: Missä sinä sijaitset vl-maailmankaikkeudessa?

Sauli Karhu: Hoen, siis uskon.

Peltonen: Armonlapset kaikki täällä: ristin kaksi suuntaa

 

 

20 kommenttia

Kategoria(t): armo, armonvälineet, hengellisyys, iankaikkinen elämä, pelastus, pelko, pelot, seurakuntaoppi, syntien anteeksiantamus

20 responses to “Kutsu jumalanlasten joukkoon

  1. Iloitkaamme

    Kiitokset kirjoituksesta Taivaan tien vaeltaja. Kirkastit siinä yksinkertaista uskoa Kristuksen sovitustyöhön. Hieno asia! Juuri tuohon keskeisimpään asiaan onkin hyvä kiinnittää huomionsa.

    Yksi asia, jonka haluan tässä yhteydessä nostaa esille on kirjoittajan käsitys Jumalan valtakunnasta. Mikäli se samaistetaan ja rajataan ihmisjoukkoa kuvaavaksi asiaksi, sen arvo himmenee ja jopa mitätöityy.

    Jumalan valtakunnassa on kysymys niin valtavasta aarteesta, että edes maanpäällistä Jumalan lasten joukkoa (jos sen pystyisi varmuudella rajaamaan) ei voi kuvata tuolla termillä. Siihen sisältyy jotain paljon suurempaa. Ajattelen, että se on Jumalan todellisuutta, Jumalan kuninkuutta ja Jumalan voimaa, jota ihminen vain vaivoin pystyy käsittämään eikä täydellisesti sitenkään.

    Ajattelen näin, että Jumalan valtakunta tulee ihmistä lähelle sanomassa Kristuksesta, syntien sovittajasta ja kuoleman voittajasta. Kun ihminen saa tuon Kristuksen antaman lahjan, hänestä tulee osa Jumalan valtakuntaa. Sen kansalainen maan päällä. Aina kun julistetaan hyvää sanomaa Kristuksesta, siellä Jumalan valtakunta on läsnä. Ei niin, että ihmisistä koostuva joukko olisi Jumalan valtakunta. Ehkä he ennemminkin ovat Jumalan valtakunnan kansalaisia maan päällä.

  2. luukanvalma

    Oikeesti: Raamattu sanoo: ”Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: ”Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla./eikä voida sanoa: ”Katso, täällä se on, tahi ”Tuolla”; sillä , katso Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä (teidän keskellänne)” / Ja hän sanoi opetuslapsillensa: ”Tulee aika, jolloin te halajaisitte nähdä edes yhtä Ihmisen Pojan päivää, mutta ette saa nähdä. / Ja teille sanotaan: ”Katso, tuolla hän on!” ”Katso, täällä”. Älkää menkö sinne, älkääkä juosko perässä” (Luukas 17: 20-23). Ainaskii kannattaa suhtautua varoen itsensä korottajiin!

  3. Yxexvl

    ”Kukin tulkoon autuaaksi omalla uskollaan”, näin sanoi jo Fredrik II.
    Eiköhän tämä päde tänäkin päivänä. Kuka haluaa uskoa vanhoja tarinoita uskokoon, mutta on turha yrittää väittää näitä joksikin ”ikuisiksi totuuksiksi”, kun ne eivät sitä ole. Ihmiskunta on tuhansien vuosien ajan yrittänyt keksiä erilaisia selityksiä luonnon tapahtumille. Siten ovat syntyneet erilaiset jumalat, joita on ollut lukemattomia. Kaikilla kansoilla on ollut yleensä omansa, näin myös Juudan kansalla Jahve.
    Nämä kaikki erilaiset jumalat ja kaikki muutkin yliluonnolliset henkiolennot ovat ihan puhtaasti ihmisten vilkkaan mielikuvituksen tuotetta. Jos joillakin tulee hyvä mieli siitä, että uskoo johonkin tällaiseeen olemattomaan ”supermieheen” niin OK, uskokoon. Siksihän meillä on uskonnonvapaus, että jokainen saa uskoa ja palvoa, mitä haluaa, kunhan ei uhkaa tai vaaranna muita.
    Mutta tällaisilla opeilla tehdään myös paljon pahaa hallitsemalla ihmisiä. Viedään ihmisiltä oman elämän hallinta ja oman ajattelun vapaus. Kun lapsi pienestä pitäen kasvatetaan tällaiseen hyvin manipuloivaan yhteisöön, joka demonisoi niin oman järjen käytön kuin koko ulkopuolisen maailman, on valinnanmahdollisuudet usein hyvin pienet.
    Tiedän tämän omasta kokemuksesta, kun olen tuossa yhteisössä lapsesta asti elänyt. Tuon yhteisön ”totuus” on kirjava kuin tilkkupeitto. Oppi on muuttunut ja vaihdellut kun tuo ”erehtymätön seurakunta” on tarponut kompastellen eteenpäin. Välillä on otettu CIA:lta rahaa ja tehty politiikkaa, välillä riehuivat erilaiset henkiopit ja ihmiset pakotettiin tekemään parannusta olemattomista synneistään. Puhumattakaan näistä erilaisista ”höpösynneistä”, joilla ihmisiä kiusataan ja vaaditaan näin erilaisia tekoja ja kieltäymyksiä uskonsa todisteeksi. kaikkein törkein ihmisloukkaus tänä päivänä on tämä maksimaalisen lisääntymisen oppi. Tällä viedään naislta ja myös miehiltä mahdollisuus oman elämänsä hallintaan. Sinun on vain jatkettava, tuntui miltä tuntui, jaksoit tai et.
    Uskokoon ken tahtoo, mutta tuo helvetillä pelottelu ja olemattoman taivaspaikan kaupittelu täyttää kyllä kaikki huijauksen ja petoksen tunnusmerkit.

    • Iloitkaamme

      Järkevää kirjoitusta yxexvl! Hyviä huomioita ja ajatuksia uskomisesta ja uskomattomuudesta. Kumpikaan äärilaita tuskin kuitenkaan on hyvästä: väittää kiven kovaa, että Jumala on olemassa tai että se ei ole olemassa.

      Järjellä ajateltuna usko Jumalaan todella on yksi ratkaisu katoavaisuuden ongelmaan. Se tuo turvan ja lohdun, koska on toivo ikuisesta elämästä. Siksi se on hyvä ja kaunis asia ja saa kuulua niiden elämään, jotka niin haluavat. Se puolestaan ei ole lainkaan kaunista, että uskon varjolla voidaan tehdä niin paljon pahaa ja jopa väkivaltaa.

      Uskon tulisi olla elämää ja elämän tarkoitusta kannatteleva asia. Ei toisinpäin niin, että siitä tulee taakka ja ahdistuksen aihe. Siksi loppuviimein uskossa onkin kysymys uskosta Jumalaan eikä uskosta seurakuntaan ja sen erehtymättömyyteen. Juuri erehtymättömyysoppi ja seurakunta uskon kohteena on se, joka saa paljon pahaa aikaa.

      Uskossa on kyse luottamuksesta johonkin näkymättömään. Siksi siihen ei saa sotkea ihmisten omia juttuja. Toki se voi tuoda turvallisuutta, että elämä on tiukasti säädelty ja on ”erehtymättömän” seurakunnan tuki, mutta se ei ole uskon perustus.

  4. Mari Seppänen

    Kiitos edellinen kommentoija. Toivoisin kerrankin yhdenkin uskovaisen kertovan ihan rehellisiä omia mielipiteitään eikä raamatun lauseita.

    • luukanvalma

      Tuo ”omien” mielipiteitten ilmaisu ei ole kristinuskossa kovin olennaista. Oppi-isämme Luther on sitä mieltä että KAIKKI mielipiteet on arvioitava Jumalan sanan valossa. Jos meillä on jostakin asiasta slekeä Jumalan Sanan ohje tai neuvo tai käsky, niin se on jotain, mitä kannattaa kuunnella ja ojentaa itsensä sen mukaan. Jeesus neuvoo etsimään Jumalan valtakuntaa ja Hänen tahtoaan. Oma tahto ja mielipide on alistettava Jumalan Sanan alle. Se on joskus juuri sitä kilvoittelua ja ristin ottamista. Oman tahdon tie ei johda perille asti.

  5. pteridop

    Kirjoittaja toteaa ”Ehkä tästä kirjoituksesta tuli vähän monimutkainen selitys”. Näin on. Siitä tuli ja tulee monimutkainen koska tuon tietyn näkemyksen omaavien ihmisten täytyy aina sisällyttää kirjoituksiinsa tämä ”me vain olemme oikeassa ja muut väärässä” oppi. Jeesus kuitenkin oli sitä mieltä että ”Henki puhaltaa, missä tahtoo” (Joh 3:8) ja Luther oli sitä mieltä että ”Jumala vaikuttaa uskon, missä ja milloin hän sen hyväksi näkee”.

  6. Altti Laidalta

    Kuusi ensimmäistä virkettä ovat aivan täyttä asiaa!

  7. Nimetön 347

    Toivoisin, että joku johtoasemassa oleva ihminen kommentoi tätä: Kiinassa saa synnyttää yhden lapsen ja sen jälkeen saa sakot jos synnyttää enemmän. Maapallo on ylikansoitettu ihmisistä. Miksi tämä uskonto käskee synnyttää paljon lapsia, vaikka monet vanhemmat voivat olla äärimmäisen väsyneitä siihen. Toivoisin muutakin kuin raamatun fraaseja.

    • Iloitkaamme

      Aiheellinen ja perusteltu kysymys ”Nimetön 347”.

      En ole johtoasemassa oleva, mutta omasta puolestani voisin vastata, sillä toteutan ainakin tällä hetkellä ehkäisemättömyyttä omassa elämässäni. Tosin asia on pohdinnan alla.

      Itselleni perustelen asiaa esimerkiksi luomisen kannalta: lasten vastaanottaminen osana luomistyötä. Lapset ovat suuria lahjoja, joita saa ottaa vastaan. Samalla se on elämän mahdollistamista mahdollisimman monelle ja antaa elämään tarkoitusta.

      Toiseksi kun olen harkinnut ehkäisyn aloittamista, motiivina on usein ollut parempi toimeentulo. Silloin olen joutunut pohtimaan, haluanko vaihtaa tämän tilanteeni siihen. Säilyykö elämän syvä tarkoitus ja mielekkyys.

      Jaksaminen on yksi tärkeä asia, mikä vaikuttaa pohdinnoissa. Monet ihmiset väsyvät eri syistä. Lapsiperheiden vanhemmilla on useinkin raskaita aikoja. Olen kuitenkin omalta osaltani (huom! vain omalta osalta) huomannut, että tuskin olisin paljoa virkeämpi, vaikken ottaisikaan lapsia vastaan. Väsyisin joihinkin muihin asioihin, työhön tms. Omalla kohdalla ajattelen, että kysymys on asenteesta ja suhtaumisesta elämään.

      Kaikilla asia ei varmasti ole näin ja väsymys voi johtua puhtaasti elämäntilanteesta vaikkapa suurperheessä. Siksi jokaisella on vapaus tehdä ratkaisunsa myös ehkäisyn suhteen itsenäisesti.

      Vilpittömästi haluaisin kuulla myös perusteluja sille, miksi ehkäisy on oikein?

      • Still

        Vastaan tuohon kysymykseen miksi ehkäisy on oikein? Kysymyksen asettelu on väärä, kuten myös siinä kun kysytään miksi ehkäisy on väärin? Itse vastasitkin jo tuohon viimeisessä lauseessasi, jokaisella on vapaus tehdä ratkaisunsa itsenäisesti. Kun etsimme vastauksia kysymyksiin niin Raamatusta ne löytyy. Myös tähän asiaan. Tai ei löydy, jos ei löydy suoraa vastausta niin silloin Jeesuksen opetuksista löytyy kuitenkin aina sellaisiin vastaus. Tähän tyydymme eikä muuta tarvitsekaan.

  8. Iloitkaamme

    Oiva tapa kiertää kysymys Still. Siis se, että arvottaa kysymyksen asettelun vääräksi😉 Toki Sinulla saa olla oma mielipiteesi.

    Toki Kysymyksessä on asia, johon yksittäisen ihmisen kannalta ei välttämättä ole olemassa yleispätevää perustelua suuntaan tai toiseen vaan jokaisella on lopulta tilanteeseensa liittyvät perustelut.

    Itse hain kysymyksen asettelulla laajempaa eettistä pohdintaa ehkäisystä. Samoin voidaan pohtia monia muitakin kysymyksiä, jotka jokainen ihminen kuitenkin loppuviimein perustelee omasta tilanteestaan käsin.

    Raamatusta toki perusteluja löytyy tai niin ainakin voi sanoa. Valottaisitko joitain perusteluita tähän asiaan liittyen. Vilpittömästi haluaisin kuulla tai siis oikeastaan nähdä.

    • Still

      Minulle laajempi pohtiminen ehkäisystä ei ole sama asia kuin laajempi pohtiminen ahneudesta, tappamisesta, lähimmäisen kaltoinkohtelusta, rakkaudettomuudesta, pahansuopuudesta, varastamisesta, valehtelusta ja monesta monesta muusta joista Raamattu suoraan sanoo ja varoittaa. Ehkäisy on jokaisen avioparin oma asia, sillä ei tehdä mitään pahaa toiselle eikä toimita vastaan Raamatun ja Jeesuksen opetuksia. Toiselle se voi aiheuttaa mielipahaa, jos haluaa lasta mutta toinen ei, tämä on myös avioparin keskinäinen asia, ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle. Minusta Raamatun ja Jeesuksen opetukset Jumalan rakkaudesta ihmistä kohtaan ja rakkauden kultainen käsky ovat riittävät perustelut sille että ehkäisy tai ehkäisemättömyys ovat jokaisen oma asia, näin huomioidaan myös elämänsuojelu opetus.

  9. Altti Laidalta

    Kyllä vain, kysymyksenasettelu on väärä. Ehkäisyä tai muuta syntyvyyden säännöstelyä ei voi arvottaa oikeaksi eikä vääräksi.
    Oikeita kysymyksenasetteluja ovat kysymykset siitä, miten perheen lapset, äiti ja isä voivat. Vaikka Paavali kirjeessään Timoteukselle sanookin naisen pelastuvan lasten synnyttämisen kautta, ei tällä voi kumota kaikkia Raamatun muita kohtia, joissa velvoitetaan vanhemmat hoitamaan ja huolehtimaan jälkeläisistään hyvin ja varoitetaan pahentamasta yhtäkään kaikkein pienimmistä.

    • Iloitkaamme

      No jopas. Täytyy jatkaa keskustelua heidän kanssaan, jotka ovat valmiita siihen😉 Kaikki kysymykset toki voidaan kertoa olevan vääriä jos niin halutaan. Itse asiassa sitä harrastetaan melko paljon vanhoillislestadiolaisuudessa: on väärin kysyä tiettyjä asioita. Siinä mielessä Altti Laidalta ja Still kuljette vahvasti ”entisten lammasten jäljissä”, kuten on tapana sanoa😉

    • Nimetön 352

      Minun isoäiti, joka oli synnyttänyt 11 lasta ja lapsia oli kuollut pienenä ”vanhan ajan tauteihin” 1900 luvun alkupuolella (silloin ei ollut rokotteita) Kolme lasta oli haudattu yhtä aikaa ! Siis ”kokemusta ja kuormaa” yhteen perheeseen ”siunattu”. Hän joskus tuumasi: ”Se kun tuo Paavali oli poikamies, ei näitä asioita aina ”ymmärtänyt”! Mummo oli kyllä ”suu auki uskomassa”, jos joku tuon nyt ymmärtää !? Hän vanhuuteen asti huolehti läheisistään, jos ei enää ”jalkapuolena” viimeisiä aikoja fyysisesti pystynyt, niin rukoilla jaksoi kaikkien puolesta. Turhaa täällä ”vatuloida” kenenkin ehkäisyistä, jokaisella on syynsä. Toisille suodaan enempi lapsia ja toiset jäävät ”vähemmistöön”, tahtomattaankin.

      Eikö ole ihmisillä muita ”murheita”, kuin vahtia perheiden ”lapsikatraita”!? Kyllä sitä lapsen tekoon aina tarvitaan kaksi, joskus se ”huvittaa” ja toisinaan ei ! Vapaasti voi puolisolle sanoa ”ei nyt kehata”!? Se ei tarvitse olla ns.ehkäsyä !?
      Tuo alussa mainittu mummoni, oli jokseenkin ”suoranuottinen” ihminen. Nuo mummot ovat nykyään ”katoavaa luonnonvaraa”. Tarpeen olisivat totuuden torviksi tälle ”kristikansalle ” ! Tässä vähän ”maistiaisia ” tähän keskusteluun, mummon tyttären tytöltä. En tosin enää itsekään ole ”tyttönen”!
      Lujasti uskon että mummi on taivaassa ja toivottavasti siellä vielä tavataan !

  10. Ei lesdatiolaisten seurassa kulkeminen pelasta jos jos

    Olen kuullut joskus puhujan sanovan saarnatessaan että Jumalanvaltakunnan raja kulkee sydämestä sydämeen. Miettikääpä tätä asia voipi olla juuri näin.

  11. Etsijä

    Kysyisin kirjoittajalta että miten teidän seurakunnassa toimii rippi? Jos syntejä tehdään salassa?

  12. Pulla

    Hyvä kirjoitus. Lisää tällaista. Mutta mistä syystä te lestadiolaiset ette juttele näistä uskon kysymyksistä ja omista kokemuksistanne liikkeenne ulkopuolella, normaalissa arkielämässä kohtaamienne kanssaihmisten parissa? En tunne mitään muuta uskontoa jossa sen jäsenet piilottelisivat uskoaan muilta samalla lailla kuin te. Opetetaanko teillä siellä rauhanyhdistyksellä seurapuheissa niin että pitää vaieta? Monissa vapaissa suunnissa korostetaan uskosta kertomista hengenhedelmänä, mutta mikä on teidän opin mukaan se hengenhedelmä?

  13. Jorma Karppinen

    Kun joku tekee salassa tietoisesti ja jatkuvasti syntiä niin ei hänellä ole tarvetta ripittäytyä. Sillä me kaikki joudumme aina joskus syntiin mutta synnissä eläminen on eri asia. Kerron omasta kokemuksestani kun toimin näin niin kadotin omakohtaisen sydämenuskoni ja olin sen jälkeen Jumalanlasten mukana kulkija mutta kun uskonymmärrykseni avautui niin tunsi etten pelastu ellen tee parannusta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s