Arman ja nerokkaasti koodattu saippuapala


–  Lähdin selvittämään, mitä lestadiolaisuus liikkeen sisällä tarkoittaa, sanoo toimittaja Arman Alizad. Hän matkusti suviseuroihin ja puhutti siellä lestadiolaissaarnaajia. Lisäksi hän haastatteli myös liikkeestä irtautuneita. Syntyi monipuolinen ja asiallinen tv-dokumentti.

Nelosen ohjelma sarjassa Pohjantähden alla on katsottavissa Ruudussa noin 30 päivää.

– Kun ihminen elinaikanaan ottaa Jumalan tarjoaman evankeliumin eli hyvän sanoman Jeesuksesta Kristuksesta vastaan, niin kuoleman jälkeen hän pääsee taivaan kotiin. Jo täällä meidän ajassa saamme tästä jo iloita, saamme tuntea jumalanlasten yhteenkuuluvuutta ja uskon tuomaa toivoa ja rohkaisua. Meillä on täällä hyvä olla. – Puhuja Matti Kurkela.

Vakka ihminen on sydämestään uskovainen, hän ei pysty elämään ilman syntiä. Syntien vaikutuksen elämässä tuntee jokainen, jolla on tunto tallella. Jumalan tahto on olemassa, vaikka ihminen sanoisi, että minä en siitä välitä. – Saarnaaja suviseuroissa.

Vanhoillislestadiolaisia sananjulistajia on kaikkiaan noin tuhat miestä. Heistä noin 150 on luterilaisen kirkon pappeja.

–  Parhaimmillaan pystytään työntää viidestä uunista 360 pitsaa per uuni. Käytännössä siis 1 500 pizzaa vartissa. Tämä on iso kauppa jossa riittää asiakkaita.

Kokonaisuutena suviseura-alue on 213 hehtaaria.

Taistelu syntiä vastaan

”Tätä turmeltunutta osaamme, syntiin ja kaikkeen pahuuteen taipuvaista lihaa ja vertamme vastaan, syntielämää ja houkutusta vastaan. Vaikka ihminen on sydämestään uskovainen, hän ei pysty elämään ilman syntiä. Syntien vaikutuksen elämässä tuntee jokainen, jolla on tunto tallella. Uskokaa Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit kiusauksen ja epäilykset anteeksi annetuiksi.”

”Maailmallisuus on suurena vaarana Jos kaveripiiriin alkaa ilmaantua synnin luvallisuutta, on vaara vieraantua kokonaan pois Jumalan valtakunnasta.

Yksi sellainen voimakas, joka viettelee, on musiikki, maailman musiikki, viettelee, joka ei ole ruokkimassa Jumalan lasta eikä kenenkään kuolematonta sielua. Ja sitten on sellainen asia, niin ne kertoivat nuoret kerran minulle, että on tällaisetkin kiusaukset kuin alkoholijuomat.

Rakkaat pojat ja tytöt, älkää kuunnelko tuota ääntä. Kuunnelkaa sitä Jumalan Pyhän Hengen ääntä joka sanoo, että älä ota.

Uskon menettäminen on vakava asia. Se on kuolemaan verrattava asia. Seurauksena on iankaikkinen kuolema.” – Suviseurapuhuja.

–  Uskosta se lähtee se halu, mitä haluaa tehdä ja mitä ei. Sellaisia tilanteita varmasti kaikilla, että jokin asia, ei se välttämättä ole syntiä, mutta se on viemässä lähemmäksi sitä.  Ei lähdetä leikkimään tulella, että lähden vaikka kaupungille, sanotaan, yhdentoista  aikaan illalla. Kaikki yleensä juo siellä. On kiusaus itselläkin, kun menee semmoisiin paikkoihin. En minä koe ainakaan itse että olisin mistään jäänyt paitsi.  – Haastateltu seuravieras.

–  Ympärillä meillä on jumalanlasten joukko joka neuvoo ja ohjaa, jos joku on vaikka mennyt väärään. – Minna Kangastie.

Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. – Puhuja Olavi Voittonen Tornion suviseuroissa.

Homoseksuaali uskovainen?

Se käy yksiselitteisesti selväksi, että homoseksuaalisuus nähdään vanhoillislestadiolaisuudessa yksilön henkilökohtaisena ”vaivana”. Jollain tarkemmin määrittelemättömällä tavalla homoseksuaalisuutta pidetään myös ihmisen omana valintana. Sitä ei millään muotoa hyväksytä.

Homoseksuaalia uskovaista ei kuitenkaan nykyisin eroteta liikkeestä, mikäli hän ei harjoita tätä ”vaivaansa”, sillä uskotaan että hän pystyy pääsemään eroon ”vaivastaan” Jumalan avulla. Puhujien mukaan vanhemmilla ei ole myöskään lupaa ajaa lasta ulos kodista.

–  Se on iso kysymys, ja jos tämmöinen tilanne on, niin eihän se vähennä vanhemman rakkautta ollenkaan häntä kohtaan, sanovat puhujat. Mutta tottakai se on murhe ja ikävä asia!

–  Se on asianomaiselle itselleen kiusaus, se on hänelle vaiva, ja häntä koetetaan tukea kestämään se vaiva.

Entä jos lapsi sanoo, että hän onkin onnellinen?

– Se pitää hyljätä, kun se ei ole Jumalan mielen mukaista. Sillä täytyy itsellä olla se sydämen tila semmoinen, että hän itse tahtoo hyljätä sen (homoseksuaalisuuden) ja saada siihen voimia. Silloin aukeaa se.  Monesti ihmiselle on sumentunut se, mikä on oikein ja väärin, huomauttaa Tarmo Kangastie. – Ihminen alkaa hyväksyä kaiken!

–  Se on jokaisen oma valinta, vanhemmat eivät voi häntä muuttaa. On ne [lapset] yhtä arvokkaita, on ne mitä tahansa, mutta Raamattu sanoo, että se ei ole oikein, toteaa Ismo Kangastie.

Lasten seksuaalisen hyväksikäytön salaaminen

Se on lestasdiolaisuuden helmiä, että syntiä julistetaan enteeksi katuvalle ja se annetaan ja pyydetään anteeksi. Mutta väärin käytettynä se on hirvittävä ase.” – Erotettu seurapuhuja Erkki Hurtig.

Oli tapauksia, että hyväksikäyttäjä sanoi lapselle, jota hän oli käyttänyt hyväkseen, että jaksatko sinä antaa anteeksi.

– Saanko minä uskoa synnit anteeksi?

Ja se setä sanoo tytölle, että nyt, kun tämä on anteeksi annettu, tästä ei saa puhua kenellekään!

Ja sitten se toistui se ”asia” [= seksuaalinen teko, sukuelinten  koskettelusta lapsen toistuvaan raiskaamiseen]. Ja sitä saattoi jatkua  vuosia. Tytön koko lapsuuden ajan.

Tytölle on opetettu pyhäkoulussa, että anteeksi pitää antaa jos joku pyytää. Jeesuksen nimessä ja veressä.

Tiedossa on tutkimuksen mukaan noin 150 lasten hyväksikäyttötapausta.

Se pieni tyttö antaa sille sedälle Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi, koska niin hänen täytyy, kun se on sillä tavalla iskostettu pienestä lähtien hänen mieleensä. Kotonakin aina pyydetään toinen toiseltaan anteeksi joka ilta, ja siunataan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Juuri tämä anteeksianto on ollut se, jolla rikokset  [lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, pedofilia] on pidetty piilossa. Milloin uhri onkin yrittänyt saada apua muilta perheessä tai ulkopuolisilta, hänestä itsestään on tehty silloin syyllinen (esim. Maijan tarina, ja Johanna Hurtigin tutkimus Taivaan taimet).

Onko nämä menneet poliisin tietoon?  – Suurin osa ei.

Tietääkö lestadiolaisyhteisö nyt näistä 150 tapauksesta?

– Ei kaikki usko sitä. Ajatellaan, että se on ”maailman panettelua”. Johanna Hurtigille on käyty sanomassa, että sinä olet ”susi lammasten vaatteissa”.

Tutkijatohtori Johanna Hurtigin mukaan vanhoillislestadiolaisuuden piirissä on tunnistettu ainakin 150 hyväksikäyttörikosta, mutta vain pieni osa on ilmoitettu viranomaisille. Tekijöistä yli 30% toiminut herätysliikkeen merkittävissä tehtävissä, kuten puhujina ja luottamustehtävissä rauhanyhdistyksessä ja SRK:ssa.

Erkki Hurtig (tutkija Johanna Hurtigin lanko, entinen seurapuhuja) kertoo ohjelmassa, miten hänelle kävi,  kun hän pyrki vaikuttamaan herätysliikkeen vastuullisiin johtajiin, että pedofiliaan puututaan ja ryhdytään suojelemaan lapsia.

Menin kahvipöytään, jossa istui kaksi siskoani. He eivät tervehtineet minua.  – Erotettu puhuja Erkki Hurtig.

Sosiaalinen eristäminen ja hylkääminen on herätysliikkeessä tavanomainen menetelmä, jolla yhteisön jäsentä pelotellaan ja tehdään hänestä kaikkien karttama epähenkilö.

Pelote on tehokas. Tätä pelätään uskovaisten piirissä niin paljon, että pieniinkään kysymyksiin liittyvää kritiikkiä ei rohjeta esittää. Esimerkiksi Lempäälässä käynnistyi henkilöön kohdistuva vaino ja kiusaaminen,  kun eräs uskovainen erehtyi ehdottamaan uudelle rauhanyhdistykselle hankittavaksi sellaista tuolityyppiä, mistä ei tietty vaikutusvaltainen taho rauhanyhdistyksellä pitänyt. Sosiaalinen eristäminen läheisistä ja ystävistä on aina hyvin kipeä kokemus.

–  Välillä meni vaikeaksi, kun vanhat lapsuudenystävät hylkäävät ja karttavat. Se on julmaa, toteaa Erkki Hurtig.

Koska Raamattu, siksi televisio ja ehkäisy kielletty?

Toimittaja: – Kuinka kirjaimellisesti Raamatun ohjeita tulee noudattaa vai onko niissä tulkinnan varaa?

–  Kyllä lähtökohta on se, että Raamattu on Jumalan sanaa, toteaa vanhoillislestadiolainen pastori Tapio Karjula Kemin ev.-lut.seurakunnasta.

–  Niissä asioissa, jotka koskevat ajallista elämää, voimme käyttää ymmärrystämme. Niissä asioissa jotka koskevat pelastusta ja uskon kysymyksiä, oma ymmärryksemme on turmeltunut ja viallinen eikä se niissä asioissa voi meitä opettaa.

Mitkä ovat sellaisia arjen asioita mutta uskovaiselta nuorelta kiellettyjä?

– Ei voi sanoa, että on kiellettyjä asioita. Jos ajattelee niin että joku ”kieltää” minua tekemästä jotain, niin siitä ei ole mitään hyötyä. Ajatus on ihan toisinpäin: että silloin kun minä olen saanut uskon sydämeen, silloin minä haluan elää niin kuin Jumalan sana opettaa, painottaa Karjula.

Kemin seurakunnan pastori Tapio Karjula.

Mitkä ne pahat asiat ovat, jotka televisiosta tulee?

–  Yhteinen ymmärrys on ollut, että se televisio ei ole uskovaisen kodin huonekaluna hyvä. En itse halua, että minun kodissa sellainen on. Jos ajatellaan esimerkiksi ihan tätä avioliittoa, missä me haluamme korostaa ja painottaa sitä, että avioliitto on pyhä asia. Televisiossa siinä maailmassa mitä sieltä paljon tulee, ei tällainen kahden ihmisen elinikäinen liitto ole se asia, jota siellä voimakkaasti suositaan. Vaan ehkä on enemmänkin toisenlainen seksuaalisuus, joka ei liity millään tavalla avioliittoon, ja tämän tyyppiset asiat, selittää Tapio Karjula.

”Meillä ei ole kieltoja” – vallan kieltäminen puhetavan kikkailulla

Kaarle Hurtig, joka on kasvanut 12-lapsisessa lestadiolaisperheessä mutta ei nykyisin elää kuulu liikkeeseen,  selittää havainnollisesti vanhoillislestadiolaisuuden puhetavan, jolla liike piilottelee omaa valtaansa.

–  [Lestadiolaisuudessa] ei sanota suoraan, että sä et saa tehdä noin. Mutta jos sä teet niin, me ollaan huolissaan sinusta ja me halutaan puhutella sua, ja halutaan tietää, miksi sä teet niin, kun me [uskovaiset] ei niin haluta tehdä.

–  Tämä on yksi pelottavimmista ja vaarallisimmista vallankäytön muodoista tässä liikkeessä, että käytetään terminologioita, joilla kielletään sen vallan olemassaolo. Sanotaan, että ei ole kieltoja vaikka on kieltoja. Sanotaan, että ei ole syntilistaa, vaikka on syntilista. Kaikki jotka ovat kasvaneet tässä liikkeessä, tietävät tasan tarkkaan, mitkä ne synnit on, toteaa Kaarle Hurtig.

Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. – Puhuja Olavi Voittonen suviseuroissa.

Uusi  ihmiselämä ja koulupaikka, Jumalan johdatukseen on ihana luottaa

Tunnetusti vanhoillislestadiolaisten itsensä kieltämiin kieltoihin kuuluu ehkäisykielto.  Opetetaan, että on synnillistä rajoittaa perheen kokoa.

Raamattu ei tätäkään kieltoa tunne, ja siksi näkökantaa joudutaan perustelemaan monen mutkan kautta. Harvoin pysähdytään kysymään lisääntymisen eettistä vastuuta.

Vastuu lapsista on toki uskovaisen itse kannettava, mutta lisääntymispäätökseen ei lestadiolaisella saa vaikuttaa lainkaan  se, onko perheessä voimia ja halua kasvattaa ja hoitaa vielä uusi ja uusi lapsi. Niin kauan kuin hedelmällisyyttä kestää, tulee hedelmöittyminen sallia ja lapsia tulla.

Tv-dokumentti osoittaa, että lisääntyminen ja vastuu rajattomasti kasvavasta perheestä saatetaan nähdä  jotenkin samanveroisena kysymyksenä kuin esimerkiksi se, tuleeko henkilö valituksi opiskelemaan johonkin oppilaitokseen vai ei. Kaikki on sitä samaa Jumalan johdatusta.

– Siihen on ihana luottaa, sanoo Minna Kangastie dokumentin haastattelussa.

 

 

Voi nousta  mieleen kysymys siitä, ovatko kaikki ihmisen elämässä ja vastuulla olevat elämänratkaisut lestadiolaiselle aivan samanlaisia,  yhdenvertaisia vaikutuksiltaan ja merkitykseltään. Se ja sama, Jumala hoitaa kaiken kuitenkin! Pääsenkö johonkin tiettyyn oppilaitokseen opiskelemaan, millainen määrä lapsia päätämme synnyttää ja kasvattaa uusia ihmisiä maailmaan.

Ihmiskuvan kannalta tämä viittaa siihen, että ihmisen oma arviointivastuu olisi pistetty prosessissa ohitusvaihteelle.  Löytyykö ratkaisulle eettisiä perusteluja että niin voisi tehdä, silloin kun on kyse ihmiselämästä. Löytyykö piittaamattomuudelle kristinopista perusteita?

Irtaantumisen kipeys ja keveys

En itse kuulu enää seurakuntaan enkä ole lestadiolainen enää millään hengellisellä tasolla. Mutta minä uskon, että olen loppuelämäni lestadiolainen Lestadiolaisuus on jollain tavalla verrattavissa ihonväriin.  Se on jotain mihin sä synnyt.  – Kaarle Hurtig.

– Mun mielestä lestadiolaisuus on hyvä tapa uskoa, mutta se vaan ei ole se mun oma juttu, sanoo liikkeestä irtaantunut Petteri Hentilä.  – Minua alkoi kiinnostaa elokuvat ja musiikki ja tutustuminen erilaisiin ihmisiin. Sitä kautta oma maailmankatsomus alkoi avartua. Tuli olo että en ole rehellinen itselleni jos jatkan tässä.

–  Halusin olla rehellinen itselleni. Kerran en pysty elämään tämän ideologian mukaan, on parempi, että eroan siitä. Välit porukoiden kanssa ovat parantuneet kun olen pystynyt olemaan avoin tästä. Ja ne hyvät kaverit ovat säilyneet.

Lestadiolainen oppi on nerokkaasti koodattu konsepti

Miten näet tämän liikkeen 20 vuoden päästä, Kaarle Hurtig?

– Kahdenkymmenen vuoden päästä se näyttää tosi tosi samanlaiselta, mutta ehkä vähän pienemmältä.

–  Tämä on niin nerokkaasti koodattu tämä konsepti, että jos tulee kysymys joka on kriittinen, tai perustoimintaan liittyvä kysymys, niin aivan saman tien, kun se kysymys tulee kysyjän suusta ulos, niin sen esittäjä onkin jo liikkeen ulkopuolella!

–  Ja sitten jos lähdet purkamaan sitä seurakunnan ääntä, niin siitä tulee sellainen saippuapala, josta ei saa mitenkään kiinni.

*       *       *

Ohjelman puheita välitti Lucas.

*       *       *

Lähde: Arman Pohjantähden alla: Suviseurat. 9.5.2017. Nelonen.

Lue lisää:

Johanna Hurtig: Saako lestadiolaislapsi kasvaa itsenäiseksi moraaliseksi toimijaksi?

Johanna Hurtig: Taivaan taimet. Vastapaino 2015.

Emilia Karhu: Martti Nissinen: ”Homoudesta puhuttaessa unohtuu usein vastuullinen raamatuntulkinta”. Kotimaa24 13,3,2018.

Pauliina Rauhala: Taivaslaulu. Gummerus 2013.

Vanhoillislestadiolaisuudesta eroaminen on rankka ja yksinäinen taival. Yle Radio1, Ykkösaamu 7.10.2016.

Advertisement

7 kommenttia

Kategoria(t): 2010-luku, arvot, avioliitto, ehkäisykielto, elämäntapa, ennuste, eroaminen uskosta, homoseksuaalisuus, insesti, itsesensuuri, johtajat, kiellot, kulttuurikiellot, laestadianism, lapsuus, lisääntyminen, maallikkosaarnaajat, musiikki, normit, norms, nuoret, opilliset kysymykset, pedofilia, pelastus, sukupuolijärjestelmä, tasa-arvo, televisiokielto, tulevaisuus, uskon jättäminen, vallankäyttö, valta, yhteisöllisyys

7 responses to “Arman ja nerokkaasti koodattu saippuapala

  1. ex-vl

    Ohjelma vaikutti jopa valheelliselta ainakin omasta kokemuksesta katsottuna, kun puhuttiin aihetta uskosta eronneiden hylkäämisestä tuli vaikutelma että ketään ei hylätä vaikka erottaisiin lestadiolaisuudesta. Itselläni on tämä hylkäämisen kokemus sekä lisäkseni parilla läheisellä ihmisellä että eroamisen jälkeen ei enää olla tekemisissä.

    Ohjelma tuntui olevan maineen palautus lestadiolaisille kun siinä ei kritiikkiä tai epäkohtia otettu huomioon kuten muissa Armanin ohjelmissa tai ohjelmaan ei oltu saatu ihmisiä jotka ovat joutuneet kohtaamaan esimerkiksi henkistä ja hengellistä väkivaltaa, hylkäämisen tai joutunut sosiaalisesti eristetyksi omassa perheessä, suvussa ja ystäväpiirissä.

    Jokainen voi miettiä miltä tuntuu ensin joutua aivopestyksi lapsesta saakka uskontoon, johon ei itse usko ja myöhemmin erottuaan joutua läheistensä hylkäämäksi. On varmasti muitakin epäkohtia joita olisi voinut ohjelmassa käsitellä. Mielestäni lestadiolaisuudesta välittyi liian ruusuinen kuva ohjelman perusteella.

  2. kokenut

    Juuri noin kuten ex-vl kuvasi. Se on sääntö eikä poikkeus. Perintöä hoitokokouksista ja aiemmista ajoista.

  3. Vanhoillislestadiolaiset yksilöt tuottavat vain yhdenlaista puhetta; sellaista puhetta, joka ylläpitää liikkeen ideaalia. Sellaista puhetta, josta ei voi joutua liikkeessä negatiivisen huomion kohteeksi. Liikkeen vaikuttajat taas puhuvat ulkopuolisille vain siitä, miten asioiden p i t ä i s i heidän mielestään olla. Kaiken kaikkiaan viestintä on erilaista ulkopuolisille ja erilaista luottoystäville, eli se on selkeää kaksoisviestintää. Kaikki kriittisesti ajattelevat entiset ja toipuvat lestadiolaiset voivat tämän itse havaita!

    Liikkeen ylläpitämän ideaalin ja praksiksen välillä on kuitenkin iso kuilu. Ohjelmassa nähdyt liikkeen nykyisten jäsenten haastattelut paljastivat naiiviuden maailmankuvassaan, joka saa tuntemaan suoranaista myötähäpeää.

    Kiitos Hurtigin Erkille ja hänen pojalleen Kaarlelle, että rohkeasti paljastitte liikkeen kipukohtia!

  4. Kielipoliisi

    Kivasti referoitu ohjelman sisältö. Mutta…Voisiko Lucas ensi kerralla tarkistuttaa tekstin jollakin, joka korjaisi siitä kirjoitusvirheet. Rasittavaa lukea tekstiä, jossa ’anteeksi’ on muuttunut ’enteeksi’ ja ’kritiikkiä’ oli ’kritiikkiiä’.

  5. Korpivaellus

    Mieti omalle kohdalle: ihmisen kaikki ihmissuhteet on taaperosta lähtien rakennettu ja rajattu vain yhteisöön kuluviin, ja ne katkeavat, jos hän päättää alkaa elää toisin. Hän joutuu sosiaalisesti eritetyksi, siitä Erkki Hurtig antaa syvästi koskettavan välähdyksen ohjelmassa. Ja sun kalenteri autioituu äkkiä kuin seinään. Jos nämä irrottautumisajatukset alkavat pyöriä mielessäsi esimerkiksi noin kolmikymppisenä, saatat olla vaikkapa kymmenen lapsen isä ja kuulut laajaan sukuun, vanhempasi ja appivanhempasi kuuluvat samaan yhteisöön, ja elämäsi rytmiin kuuluvat hengelliset kokoukset ja talkoot sun muut illanvietot joissa tapaat parhaat ystäväsi mukavassa yhteishengen läpäisemässä tunnelmassa… lapsillasi on kaikki ystävät ja kummit samaa porukkaa.

    Et sinä siitä mihinkään lähde. Siitä jos pystyt irtaantumaan niin ihme otus olet. Olet tykännyt veisata porukalla virsiä ja hengellisiä lauluja, mutta maailma on kylmä eikä sitä samaa ole missään muualla. Ei muuta kun puret hampaat yhteen ja siedät lisääntymispakon, siedät naisten vaientamisen, siedät lukemattomat hassut epäloogisuudet opissa, siedät koko paketin, se kaikki on lopulta pienempi hinta siitä että et ole koskaan yksinäinen.

  6. Kirjoitin tästä Armanin ohjelmasta jutun omaan blogiini. Heitin siinä esille yhden spekulaation, jota en ole missään muualla kuullut. Miltä tämä ajatus siis kuulostaa, voisiko siinä olla jotain perää:

    ”Minulla on sellainen tuntuma, että naisten alisteisen aseman ja runsaiden pedofiliatapausten välillä on yhteys.
    Miesten alamaisuuteen alistettuina ilman valtaa edes omaan sieluunsa ja ruumiiseensa saati yhteisön yhteisiin asioihin naiset käytännössä ovat vajaavaltaisen lapsen asemassa.
    Jolloin miesten silmissä ja mielikuvissa näyttävätkin enemmän lapsilta kuin aikuisilta.
    Raja lapsekkaiden naisten ja oikeiden lasten välillä hämärtyy.
    Ja siinä hämärässä seksuaaliset tunteet kohdistuvat helposti myös lapsiin.”

    Blogijuttuni voi kokonaisuudessaan lukea linkistä:
    http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2017/05/anteeksipyytamisen-synti.html

  7. Pätö-Pekka

    En jaksa enää kuunnella suvareita radiostakaan. Se uskonnollisuus on minulle taaksejäänyttä alakulttuuria ja ”elämää”…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s