Armosta osaton? Elokuva lestadiolaisuudesta luopumisesta


Armosta_osaton_4.a

Katso elokuva blogista. – Information in English here.

Kaksi nuorta naista taistelee sisimmässään uskomusten kanssa, joihin heidät on kasvatettu, mutta jotka ovat johtamassa heidät henkilökohtaiseen umpikujaan. Ristiriidat uskonnollisen yhteisön ja kodin muokkaaman identiteetin, aidon oman äänen kuuntelemisen ja haastavan arkielämän paineissa ovat kasva-neet ylipääsemättömiksi.

Voisiko ihminen elää omannäköistään elämää?
Voisiko nainen toteuttaa elämässä haaveitaan?

Vaikka vanhempien toimintamalleihin sopeutuminen on ihmiselle lapsena ainoa vaihtoehto,  aikuisuus tarjoaa mahdollisuuden tarkastella arvoja uudessa valossa. Tapah-tuu havahtuminen, ja ihminen ryhtyy kysymään, mikä hän itse oikeasti on ja mihin uskoo.

Armosta_osaton_3

Toinen päähenkilöistä on Elina, jolla on seitsemän lasta. Hän on huolissaan jaksamisestaan perheen äitinä. Syntyvyyden rajoittamínen on syntiä ja siitä julkisesti puhuminen on yhteisössä ja perheessä tabu.

Elinan sisko, Alina, on sinkku. Hän opiskelee kirjallisuutta, mutta tosiasiassa hän tahtoisi opiskella papiksi.

Pulmana on, että vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä nainen ei voi toimia pappina. Sen sijaan vanhoillislestadiolaiset miehet voivat ryhtyä papiksi ja tehdä töitä yhdessä ei-lestadiolaisten naispappien kanssa!

Vanhoillislestadiolaiselle naiselle liikkeen nykyinen oppi ei salli yhtäläistä valin-nan mahdollisuutta, ei siitäkään huolimatta, vaikka luterilaista kirk-koa ei pidetä hengellisenä yhteisönä, ei Jumalanvaltakuntana eikä Kristuksen kirkkona. Kirkkomme nähdään yksinomaan maallisena organisaationa. Kirkon ainoa arvo uskon kannalta nähdään siinä, että se tarjoaa vanhoillislestadiolaisille tiloja ja liikkeen papeille tulot, jotta he voivat levittää ”ainoaa oikeaa” evankeliumin sanomaa kirkon historiallisen ja valtiollisen arvovallan tukemana.

Armosta_osaton_7

Sen, joka irrottautuu vl-yhteisöstä, katsotaan ”kieltäneen uskonsa”.  Silloinkin, vaikka ihminen itse olisikin edelleen uskossa ja kokisi itse olevansa kristitty.

Vanhoillislestadiolaisuus on identiteetti

Vanhoillislestadiolaiseksi kasvatetulla ihmisellä on erityisen vahva side uskonyhteisöön, sillä hän on kasvanut siihen vauvasta saakka. Hänen minuutensa, identiteettinsä ja kokemus hyväksytyksi tulemisesta lähipiirissä on sidoksissa siihen, että hän pysyy liikkeen jäsenenä.

Jokainen lestadiolainen nuori tietää, että jos irtautuu liikkeestä, siitä seuraa vanhemmille syvä hätä ja huoli, koska uskotaan absoluuttisen varmasti, että vanhoillislestadiolaisuuden ulkopuolella ei ole pelastusta.

Silloin ei ole mitään turvaa! Hänellä ei ole Jumalaa eikä armoa!

Armosta_osaton_2

Kun ei enää voi jatkaa, on pysähdyttävä kysymään, miten ratkaista tämä akuutti ristiriita.

Elokuvan viitekehyksenä on vanhoillislestadiolaisuus, mutta useissa muissakin muut ulossulkevassa liikkeessä uskotaan, että vain se oma ryhmä tarjoaa pelastuksen. Samoin on myös muita, joissa perheenjäsenten välissä aukeaa ylitsepääsemätön kuilu jos joku irtaan-tuu liikkeen uskomuksista.

Tätä elokuvaa voi peilata missä hyvänsä vahvasti uskonnollisessa ympäris-tössä kasvaneen nuoren elämäntilanteeseen. Monilla on samantyypisiä koke-muksia ankaran uskonliikkeen piiristä, esimerkiksi mormoneista, Jehovan todistajista ja karismaattisista liikkeistä.

Kysymykset perhesuunnittelusta ja naispappeudesta ovat nousseet esiin kristittyjen eri ryhmien lisäksi myös is-lamin piirissä eri puolilla maailmaa. Naisen itsenäinen ja yhdenvertainen asema ei ole juuri minkään uskonnon piirissä edelleen-kään selviö. Elokuvalla on siten yleisesti sanottavaa maailmanlaajuisesti tärkeästä kysymyksestä.

Armosta_osaton_8

Elokuva kuvaa vahvan siteen haurasta purkautumista siskosten ja uskonnollisen yhteisön välillä. Mikä on uskonsa kieltäjän osa? Onko hän todellakin loppuelämänsä armosta osaton.

Alinan äiti tuomitsee tyttärensä. Käy samoin kuin toisen lestadiolaisuutta kuvaavassa elokuvassa, Kielletty hedelmä. Siinäkin lopussa äiti tuomitsi tyttärensä kadotukseen. Helvetin tuleen.

On tietenkin traagista, että juuri alistetut itse, naiset ylläpitävät ja uusintavat naista sortavia mekanismeja ja uskomuksia niin vanhoillislestadiolaisuudessa kuin muissakin uskonnollisis-sa liikkeissä. Alistetut itse varmistavat alistamisen jatkumisen.

Naiset ovat näiden liikkeiden moninkertaisia taakankantajia.

Armosta osaton? on Jyväskylässä tuotettu indie-elokuva, tuottaja on Mari P. Tervo. Kuvaukset tehtiin keväällä 2012 Jyväskylässä talkoovoimin. Mukana oli keskisuomalaisia musiikin tekijöitä, media-alan osaajia ja teatteri-ihmisiä sekä kymmeniä muuten vain asiasta kiinnostuneita vapaaehtoisia.

Elokuva on mahdollista saada näytettäväksi ja vastaavien keskusteluiltojen virikemateriaaliksi myös muihin seurakun-tiin eri puolille Suomea. Tarkoituksena on vertaistuen lisäksi pohtia sitä, millaista tukea seurakunnan tulee tarjota ankarasta uskonliikkeestä irrottautuvalle ihmiselle.

Kevään aikana elokuva tulee katsottavaksi myös verkkopalvelun kautta. [Elokuva on kokonaisuudessaan nyt katsottavissa. – Toim.lisäys 16.11.2013.] Elokuvan voi katsoa tästä.

*        *        *

Ajattelemisen aihetta antoi R. K.

*        *        *

Lue lisää:

Armosta osaton, elokuvan blogi.

Arotron – koulutusta ja tietoa epäterveestä hengellisyydestä. Asiantuntija, kouluttaja Aila Ruoho on järjestänyt teemailtoja ja ryhmäkeskusteluja hengellisestä väkivallasta Lohjan seurakunnassa. Hän on myös julkaissut tutkimukseen perustuvan raportin Päästä meidän pelosta (Nemo 2013).

Emilia Karhu: Keskusteluilta Jyväskylässä: Mikä on uskonsa kieltäjän osa? Kotimaa24 22.4.2013.

Lirlies: Hitsi mä en jaksa uskooo

Maalarikissa: Nettikeskustelu yllätti

Maija Maitoparta: Jätimme uskon lastemme tähden

R. K. : Elokuva Armosta osaton – Beyond Grace, a movie on leaving or staying Conservative Laestadian

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): äitiys, ban of birth control, ban of television, ehkäisykielto, hengellinen väkivalta, identiteetti, identity, ihmisoikeudet, irrottautuminen yhteisöstä, kasvatus, kiellot, kontrollointi, manipulointi, mielenterveys, naisen asema, naispappeus, normit, norms, nuoret, painostaminen, pelko, pelot, perhe, sananvapaus, seurakuntaoppi, sielunhoito, sukupuolijärjestelmä, suurperhe, syrjintä, syyllistäminen, tasa-arvo, ulossulkeminen, uskon jättäminen, uskontokritiikki, vallankäyttö, vapaus, väkivalta, yksinäisyys

One response to “Armosta osaton? Elokuva lestadiolaisuudesta luopumisesta

  1. Ei uskoa tarvitse jättää, jos jättää jonkun yhteisön. ”Sydämen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan”. Ystäviä ja ymmärtäjiä löytyy yhteisön ulkopuolelta, ehkä paremminkin kuin yhteisön sisäpuolelta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s