Herätyssaarna (1.Tess.4:21)


Rakas vanhoillislestadiolainen ystävä, on iloinen asia, että olet eksynyt tänne etnisten vanhoillislestadiolaisten blogiin. Haluan sanoa sinulle
samalla tavalla kuin sanotaan apostolien teoissa: ”Sinä teit hyvin, ettäs tulit.” (Ap.t. 10:33.)

Vielä uudelleen minä haluan sanoa, että teit hyvin, kun tulit. Pyydän sinulta, että viivähtäisit hetken sen kirjoitetun sanan ääressä, joka tähän kirjoitettu.

Minä tiedän, että siellä seuroissa näistä tällaisista palstoista varoitetaan. Voidaan jopa sanoa, että on synti lukea tällaista palstaa. Siellä halutaan, että ainoa paikka, josta saisit tietoa Raamatusta ja kristinopista, elämästä ja uskomisesta, olisi seurapenkki ja SRK:n julkaisut.

Mutta minä haluan sinulle olla sanomassa ensimmäisen Tessalonikalaiskirjeen sanoin: Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.  (1. Tess. 4:21)

Oletko sinä, rakas ystävä, koetellut kaikkea ja pitänyt sen, mikä on hyvää?  Oletko sinä koetellut, onko se hyvää, mitä sinulla nyt on?

Minä itse

Kyllä me, jotka olemme ennen olleet tuossa lestadiolaisten joukossa, olemme sen kokeneet hyväksi ja siunaukselliseksi, että olemme koetelleet myös niitä isien perinnäissääntöjä, joita siinä joukossa opetetaan. Ja olemme saaneet niitä olla toteamassa ihmiselle pahoiksi ja Raamattuun perustumattomiksi.

Tuo mainitsemani Tessalonikaiskirjeen kohta jatkuu: Pysykää erossa kaikesta pahasta (1. Tess. 4:22).

Sinulle on ehkä opetettu, että kaikki, mitä siinä lestadiolaisten joukossa tapahtuu, on hyvää, ja se, mitä sen ulkopuolella, on pahaa. Rakas ystävä, sinä varmaan ymmärrät sen, ettei asia näin mustavalkoinen ole, vaikka siinä lestadiolaisten joukossa niin opetetaankin.

kompassi

Minä uskallan niin olla ajattelemassa, että nyt, kun sinä tänne olet eksynyt, sinä olet jo ottanut tärkeän askeleen. Sanotaanhan sananlaskussakin, että tuhannenkin kilometrin matka alkaa ensimmäisellä askeleella. Ja kun ensimmäinen askel on otettu, yleensä jo tiedetään suunta, johon ollaan matkalla. Hyvä ystävä, tervetuloa tälle tielle, sinä olet ottanut hyvän suunnan.

Kun olet tälle tielle lähtenyt, sinulla on ehkä ollut epäilyksiä siitä, onko se sen joukon opetus oikeaa. Sinulla on voinut olla ongelmia jonkin
henkilökohtaisesti kipeän asian vuoksi, jota tuossa joukossa ei lainkaan tunnisteta. Ehkä tunnet, ettet voi tuossa joukossa olla vapaa. Joudut
vaikenemaan monista asioista, sillä jos ajatuksiasi toisit esiin, sinua vaadittaisiin tekemään niistä parannusta. Näin toimii tuo ”Jumalan valtakunnaksi” itseään kutsuva joukko.

Jos jonkun asian olet tuonut esille, joka ei vastaa yleistä käsitystä, olet voinut kokea rankkaakin syyllistämistä ja sinua on voitu alkaa jopa karttaa. Pahimmassa tapauksessa tälläinen lestadiolaisten mukaan ”väärää henkeä” edustava ihminen voidaan täysin sulkea ulos tuon joukon sosiaalisesta ja henkisestä yhteydestä.

Ja entä jos olet uskaltanut puhua siitä, että jättäisit kokonaan tuon lauman, jossa olet ehkä lapsuudesta saakka tottunut kulkemaan? Seurauksena on voinut olla helvetillä pelottelua. Viimeisen tuomion kuvaileminenhan on tuossa joukossa hyvin yleistä, eikä silloin yleensä jätetä mainitsematta sitä, että kaikki, jotka eivät tuossa lestadiolaisten joukossa kulje, joutuvat iänkaikkiseen kadotukseen, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys.

Nujertamista rakkauden kaavussa

Kansankirkkomme jakaman tiedon mukaan hengellinen väkivalta on henkistä väkivaltaa, johon liittyy uskonnollinen ulottuvuus. Sen ilmenemismuotoja ovat pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on nujertaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide.

Mitä muuta tuo lestadiolaisten julkeasti rakkaudeksi veljeä tai sisarta kohtaan kutsuma toiminta on kuin hengellistä väkivaltaa? Ei siinä sellaiselle näkemykselle, joka poikkeaa siitä perinteisestä opetuksesta, anneta minkäänlaista arvoa. Eikä sitä arvoa anneta myöskään sille ihmisille, joka sen ajatuksen uskaltaa ääneen sanoa. Se mielipide nujerretaan hengellisen väkivallan keinoin.

Ilo elää omana itsenään 

Minä haluan olla sinulle sitä ilosanomaa kertomassa, että siitä lestadiolaisten orjuudesta on mahdollisuus vapautua. Sen ilon olen minä ja monet muut entiset lestadiolaiset saaneet kokea. Sinullakin on mahdollisuus kieltää uskosi ja jättää tuo lauma, jossa joudut kieltämään itsesi. Vai tunnetko, että pystyt tuossa joukossa, sen sosiaalisen kontrollin alla olemaan oma itsesi? Voitko toimia niin kuin hyväksi näet, pystytkö vapaasti näyttämään tunteesi – ilman, että niitä pitää olla syntinä uskomassa anteeksi. Pystytkö sanomaan, että olisit onnellinen ja ylpeä siitä, että kuulut tuohon joukkoon? Yleensä lestadiolaiset tuntuvat uskoaan häpeävän. Niitä Paavalin sanoja, että ”minä en häpeä evankeliumia” (Room. 1:16) ei tässä merkityksessä juurikaan niissä rauhanyhdistyksen saarnoissa julisteta.

Lähihistorian taakka

Sinullekin luultavasti varsin tutussa Psalmin kohdassa (Ps. 1:1) neuvotaan, että ei ole hyvä istua siellä, missä pilkkaajat istuvat. Lestadiolaisten
joukon ulkopuolelta varmasti jonkin verran kohdistuu pilkkaa siinä joukossa matkaa tekeviin, eikä se ole ihme, sillä niin kummallista on tuon joukon opetus ja elämä.

Mutta haluan sinulle pilkkaamisesta kertoa yhden esimerkin. Kuuntelin Oripään suviseurojen lauantai-illan puheenvuoroa, jota joku lestadiolainen pappi piti. Tämä pappi syyllistyi mielestäni vakavaan pilkkaan puheenvuorossaan. Hän tuntui avoimesti pilkkaavan ihmisiä, jotka
ovat tuossa lestadiolaisten joukossa kokeneet kovia, ja näitä asioita yrittävät jopa mielenterveytensä säilyttämisen vuoksi käsitellä toisten
samanlaisia kokemuksia kokeneiden kanssa. Tuo pappi ylimielisen oloisesti – ei puuttunut kuin pilkallinen nauru! – totesi, että viimeisellä tuomiolla niistä vertaisryhmistä ei ole hyötyä.

Miltä tämä mahtoi tuntua sellaisesta kuulijasta, joka noissa surullisissa 70-luvun hoitokokouksissa on ilman mitään asiallista syytä sidottu
synteihinsä
ja jätetty tuon niinsanotun jumalan valtakunnan ulkopuolelle ja nyt yrittää käsitellä kokemaansa vääryyttä yhdessä muiden kanssa?

Sinä et näistä hoitokokouksista mahdollisesti nuoruutesi vuoksi juuri mitään tiedä, koska tuossa lestadiolaisten joukossa niistä ei ole lupa puhua. Se järjetön hengellinen väkivalta pitäisi vain unohtaa. Tai uskon kautta jopa ymmärtää, että ne hoitokokoukset olivat siunauksellisia, niin kuin siitä opetetaan.

Huoli läheisistämme

Meillä täällä tuon valtakunnan ulkopuolella on suuri huoli läheisistämme, jotka ovat tuon valtakunnan sisällä. Tämä huoli on jo aivan pienistä
lapsista: saavatko he mahdollisuuden kasvaa tasapainoisiksi aikuisiksi, kun vanhemmilla ei välttämättä ole voimia heitä riittävästi hoitaa ja kasvattaa, koska vastuu lapsiasiassa täytyy ulkoistaa Jumalalle. Tämä huoli on myös niistä perheenisistä ja äideistä: niin moni väsyy sen taakan alle, joka heille tuon lapsilauman myötä on annettu, että se seuroissa usein saarnattava neuvo, että ”niinkuin on päiväs, niin on voimas” tuntuu lähinnä vitsiltä. Ja huoli on myös niistä lukuisista nuorista, jotka etsivät kipeästi itseään murrosiässä ja kipuilevat oman kehonsa ja psyykkeensä
kanssa: lestadiolainen opetus opettaa noita nuoria vain kieltämään itsensä ja heräävän seksuaalisuutensa.

Yleisesti on suuri huoli siitä, että nuo meille läheiset ihmiset elävät elämänsä aivan kuin jonkun toisen ohjaamana ilman, että voisivat itse tehdä elämällään sitä, mitä haluavat. Vanhaa sanontaa lainatakseni ”aivot on jätetty rauhanyhdistyksen naulakkoon”.

Ei itse osata eikä uskalleta miettiä, minkälainen elämä olisi juuri minulle hyvää ja arvokasta.

Minulla ei koskaan sinä aikana, kun vielä lestadiolaisten joukossa itse kuljin, ollut sellaista tunnetta, että olisin toivonut kaikkien tuntemieni
”epäuskoisten” tulevan tuohon joukkoon mukaan.

Mutta nykyisin minulla, rakas ystävä, on sellainen tunne, ja se on voimakas tunne, että kunpa läheiseni ymmärtäisivät tuosta joukosta lähteä. Että he saisivat jostain voimaa luopua tuon joukon opetuksista ja lähteä omaa järkeään ja sydäntään kuuntelemaan  ja seuraamaan. Jotta ihmiset koettelisivat kaiken ja pitäisivät sen, mikä juuri heille on hyvä. man cooking for a woman PP

Löydä oma polkusi kaikessa rauhassa

Näillä sanoilla minä haluan sinua herätellä huomaamaan sen, että se paljon puhuttu taivaspaikka ei tuossa joukossa ole yhtään sen varmempi kuin missään muussakaan joukossa, jos sitä koko taivasta ja jumalaa edes on olemassa. Älä hyvä ystävä sen takia pilaa tätä ainoaa elämääsi sillä, että noudatat neuvoja, joita sinulle antavat ihmiset, jotka eivät sinun elämäntilannettasi tiedä. Sinulla on mahdollisuus tuntea todellista rauhaa, vapautta ja iloa nimenomaan tuon lestadiolaisjoukon ulkopuolella, ei sen sisällä.

Lestadiolaiset opettavat ja pelottelevat usein, että joka parannuksentekonsa huomiseen siirtää, se huoneensa helvettiin rakentaa. Minä en vastaavalla tavalla halua olla sinua hoputtamassa yhdessä elämäsi suurimmassa päätöksessä.

Tutustu asioihin, perehdy lestadiolaisuuden historiaan, perehdy myös ajatuksiin kristinuskon ulkopuolelta. Mieti, mitä sinä elämältäsi haluat.

Varaudu painostamiseen

Sen neuvon minä haluan antaa, että mieti tarkasti, kenelle lestadiolaiselle pohdinnoistasi puhut. Väärälle ihmisille puhuessasi voit joutua aikamoisen painostuksen kohteeksi. Niin moni on sen hengellisen painostuksen alla luopunut lähtöaikeista, kun ei ole löytynytkään rohkeutta seistä omien ajatusten takana, vaan on taipunut takaisin sen holhouksen alle, jonka alta lestadiolaiset luulevat muita korkeammalle nousevansa.

Rakas ystävä, minä toivon, että sinä pohdinnoissasi päädyt tulokseen, jonka kanssa sinä voit elää. Ja että voit rehellisesti sanoa, että pohdinnat omat sinun omiasi, sillä tuo jo lapsesta asti saatu aivopesu helposti kasvattaa näennäiseen ajatteluun ja lievään itsepetokseen.

Minä toivon, että heräisit siitä unesta jossa olet. Jotkut siinä unessa matkaavat läpi elämänsä kuolemaan saakka koskaan heräämättä: syntyvät,
menevät naimisiin, kasvattavat lapsensa ilman että heille koskaan valkenee ihmiselämän kauneus.

Lähde matkalle, jossa tutkit oman elämäsi ja uskonnollisuutesi perusteita. Uskallan olla niin sanomassa, että vaikka se matka ei ole helppo, sillä matkalla on siunaus. Herää unestasi ja lähde matkalle.

(Juhani, alias Gepardi)

Lue myös:

Minä lähdin pois

Kuka ja mikä minä oikeasti olen?

Askeleet irti SRK-lestadiolaisuudesta (Hakomaja)

Vanhoillislestadiolaisuus eronneen näkökulmasta (Uskontojen Uhrien Tuki ry.)

Minun tarinani

Nettikeskustelusta ja stooristani

Raja tuli vastaan

Uskon kieltäminen – mikä neuvoksi?

Kadotettu hengellisyys

Etniset vanhoillislestadiolaiset

9 kommenttia

Kategoria(t): ahdistus, elämäntapa, epäily, epäilykset, erehtymättömyys, eristäminen, eroaminen uskosta, erottaminen yhteisöstä, etniset vanhoillislestadiolaiset, evoluutio, harhaoppi, helvetti, hengellinen väkivalta, hoitokokoukset, iankaikkinen elämä, ihmisarvo, ihmisoikeudet, irrottautuminen yhteisöstä, johtajat, Jumala, kadotus, kasvatus, keskusteluilmapiiri, kiellot, kristinoppi, kuuliaisuus, lapset, lapsuus, lähihistoria, luterilaisuus, manipulointi, nettikeskustelu, normit, nuoret, opilliset kysymykset, painostaminen, pelastus, pelko, pelot, perhe, puhujat, Raamatun tulkinta, retoriikka, sananjulistajat, seurakuntaoppi, seurat, synnit, syntilista, syrjintä, syyllistäminen, tieto, totteleminen, tuomiopäivä, tuomitseminen, uhkailu, ulossulkeminen, uskon jättäminen, vallankäyttö

9 responses to “Herätyssaarna (1.Tess.4:21)

  1. mamma

    Anteeksi nyt vain, mutta palstan yleensä mukava kirjoittelu lankesi kyllä nyt itsekaivettuun kuoppaan. Enpä usko, että se missä itseään tutkistelee- miettii mitä elämältään haluaa- on sen helpompaa tai parempaa lestadiolaisliikkeen ulkopuolella. Jos ja kun ihminen on kriisissä itsensä kanssa, näköalat ovat ahdistavia. Kyllä lestadiolaisliikkeen sisällä kaikuu vielä oikea terve ja virvoittava Jumalan armoevankeliumi. Nuo kirjoittajan näkemykset ovat juuri niitä ääri-ilmiöitä. Minä ainakin koen saavani olla oma itseni, räväkkä minä, sanova minä, ajatteleva ja tunteva minä – tämän liikkeen sisällä. Minulla on välillä itseni kanssa hankalaa ja välillä helppoa. Elämänilon loppumaton lähde on kuitenkin taivastoivo. Enkä henkilökohtaisesti usko, että lestadiolaisuus välttämättä olisi ainut ”seurakunta”, joka taivasta asuttaa tulevaisuudessa, mutta tämä on hengellinen kotini. Lämmin ja rakastava.

  2. freepathways

    Mammalle!
    Kiitos kommentistasi. Blogissa julkaistaan kirjoituksia eri näkökulmista. Olemme julkaisseet myös uskomiseen myönteisesti ja arvostavasti suhtautuvia tekstejä, ja julkaisemme edelleen. Samoin kritiikkiä ja kyseenalaistamista. Foorumi on avoin keskustelulle. Terveisin Ylläpito.

  3. Juhani

    Tämän saarnan voi ajatella olevan satiiri vanhoillislestadiolaisista saarnoista. Tässä saarnassa asiat on vain käännetty päinvastoin kuin esikuvissaan. Silti ajattelen, että saarnan kuvaus tuosta uskosta ja uskovaisista ei ole niin räikeästi yliampuva kuin joidenkin lestadiolaissaarnaajien kuvailut siitä, millaista on elämä ”maailmassa” ja millaisia ovat ”maailman ihmiset”.

  4. Oman tien kulkija

    Juhanille kiitos hienosta rohkaisevasta saarnasta! Saarnan sanoma tukee omaa ajatteluani. Kuljen uskoen joukon mukana, mutta elän elämää, joka tuntuu olevan sopusoinnussa oman järjenvaloni kanssa.

  5. Katariina

    Kiitos tästä satiirista, jota oli osittain ilo olla lukemassa. Tosin toisin tähän vielä kolmannenkin näkökulman.

    Luterilaisessa kirkossa on paljon konservatiivisia ryhmittymiä, jotka keskittyvät luterilaiseen Raamatun opetukseen eikä tunnepitoiseen, toisten elämää kontrolloivaan, kulttuuriin painottuvaan uskonnollisuuteen. Itse olen löytänyt seurakunnan, jossa opetetaan Jumalan sanaa luterilaisittain, kehotetaan tutkimaan Raamattua, iloitaan evankeliumista ja armonvälineistä (kasteesta ja ehtoollisesta).

    Tätä hyvän etsimistä on katsottu niin vanhoillislestadiolaisten kuin ex-lestadiolaistenkin piireissä vähän kieroon. Mutta minä olen tunnustellut sydämessäni, että minulle kuuluu edelleen kolmiyhteinen Jumala, olipa kuka siitä mitä mieltä hyvänsä.

    Jouluevankeliumissakin enkeli ilmoitti paimenille:”Minä ilmoitan suuren ilon, joka on tuleva KAIKELLE KANSALLE. Teille on syntynyt Vapahtaja….” Siitä saa iloita koko maailma, eikä vain pieni joukko pohjanmaalla.

    • Tunturipöllö

      Vaikka yhteisö ei miellyttäisikään, tuntuu se silti aina vähän turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin elää ilman yhteisöä.

  6. Nytonnyt

    Jos jäät odottamaan sitä täydellistä hetkeä,
    jolloin kaikki on vaaratonta ja varmaa, saat ehkä
    odottaa turhaan. Vuoret jäävät kiipeämättä ja
    kilpailut voittamatta tai kestävä onni saavuttamatta.

    -Maurice Chevalier

  7. 1ihminen

    Usko ei ole oma valinta eikä sen myöskään uskon menettäminen ole valinta läheskään kaikille. Jos noin olisi, olisin kait minäkin vielä ”uskomassa”. Mutta eipä onnistu vaikka kuinka pinnistäisi. Tulee vain paska fiilis, joten olkoon mitä on. Tätä ajatellen ”epäusko” onkin hieman outo syy joutua helvettiin, kun Jumala (jos moinen on) ei itse myönnä kaikille sitä uskoa, mitä pelastus tarvisi.

  8. Tunturipöllö

    Lähteminen ei ole yksinkertainen toimenpide. Yhteisö on kuin huume narkomaanille. Se voi sairastuttaa ihmisen… sen jälkeen kun on ”kieltänyt uskonsa” ja joutuu erilleen kaikesta. Aiheuttaa valtavia vieroitusoireita, koska ihminen kokee suurta turvallisuutta yhteisössä. Turvallisuus hajoaa.

Jätä kommentti